دلیل افزایش قیمت تخم مرغ

دلیل افزایش قیمت تخم مرغ
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: در ده روز گذشته قیمت تخم مرغ به دلیل نامتوازنی عرضه در استان‌ها و شرایط روانی کمبود در بازار افزایش یافت.
فرزاد طلاکش دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار از افزایش قیمت تخم مرغ در بازار خبر داد و گفت: در ده روز گذشته قیمت تخم مرغ به دلیل نامتوازنی عرضه در استان ها و شرایط روانی کمبود در بازار افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه قیمت منطقی هر کیلو تخم مرغ 4 هزار و 500 تومان است، افزود: اکنون هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 4 هزار و 900 تومان است که فروش هر عدد با نرخ 400 تومان در مغازه ها رقم قابل قبولی است.
طلاکش با اشاره به اینکه کمبودی در تولید تخم مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به وضعیت کنونی تقاضا انتظار می رود که تا چند روز آینده قیمت تخم مرغ به تعادل برسد، چراکه به دلیل نامتوازنی عرضه در تهران با کمبود و استان های آذربایجان، اصفهان و قم با مازاد تولید روبرو هستیم.
این مقام مسوول ادامه داد: روزانه 2600 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که حداکثر 100 تن از این میزان مازاد است.
دبیر انجمن پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به راهکارهای اساسی جهت مدیریت نوسان قیمت تخم مرغ بیان کرد: حک کردن قیمت بر روی تخم مرغ، ایجاد شناسنامه و بسته بندی کردن محصول و همچنین تشکیل انجمن عمده فروشان صنف تخم مرغ از مهم ترین راهکارهای مدیریت قیمت به شمار می رود.
 وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده ها در 20 روز گذشته خبر داد و گفت: قیمت نهاده ها در هر کیلو مصرفی برای مرغداران 200 تومان افزایش یافت که با احتساب سود مرغدار قیمت هر کیلو تخم مرغ در شرایط کنونی نباید از 4 هزار و 600 تومان بالاتر باشد.
طلاکش با بیان اینکه صادرات تخم مرغ متوقف شده است، افزود: با توجه به بالا بودن پایه قیمت تخم مرغ امکان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که علی رغم آنکه ایران در میان کشورهای منطقه از موقعیت خوب صادرات در زمینه تخم مرغ برخوردار است، تصریح کرد: در 15 سال اخیر، ریالی به تولیدکنندگان تحت عنوان مشوق صادراتی پرداخت نشده است، از این رو اخذ تسهیلات کم بهره از سوی دولت می تواند راه حل مناسبی صادرات باشد.
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به ضرورت به روز کردن واحدهای مرغ تخم گذار گفت: با توجه به آنکه  در مسیر پرندگان مهاجر هستیم و در چند سال گذشته درگیر شیوع آنفولانزا حاد پرندگان هستیم، به روز کردن و رعایت مسائل بهداشتی در واحدها امری ضروری است.
طلاکش با بیان اینکه ایران مقام یازدهم تولید تخم مرغ در دنیا را داراست، گفت: سالانه 70 میلیون تن تخم مرغ در دنیا تولید می شود که 950 هزارتن این میزان مربوط به ایران است.
وی در خاتمه با انتقاد از سرانه مصرف پایین تخم مرغ گفت: با توجه به وضعیت مساعد تولید، سرانه مصرف به ازای هر نفر حداقل باید 250 عدد باشد، در حالیکه اکنون در خوش بینانه ترین حالت بیش از 198 عدد نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com