دلهره و عذاب مداوم مرغداران

دلهره و عذاب مداوم مرغداران
اگر به سایت ITPNews، موسسه اطلاعات مرغداری، مورخه 13 خرداد ماه مراجعه کنید، به روال آنچه این موسسه انجام می‌دهد، نموداری از قیمت جوجه یک روزه میان 22 فروردین ماه 1395 تا 8 خرداد ماه ترسیم کرده است که تجزیه و تحلیل این نمودا ر به روشنی از نوسان شدید قیمت این ماده اولیه تولید گوشت مرغ که البته نشانه بیماری صنعت است خبر می د هد.
در این نمودار، متوسط قیمت در تاریخ 22 فروردین ماه برای هر قطعه جوجه یک روزه بالاتر از 1000 تومان و کمتر از 1056 تومان است. در فاصله ای کمتر از 6 روز، این قیمت با افزایشی حدود 23 درصد به 1280 تومان پرواز می‌کند و سپس از این نقطه اوج، درکمتر از 17 روز به کف قیمت یعنی 720 تومان برمی خورد که دربردارنده کاهش قیمتی 50 درصدی است.
این وضعیت در قیمت به هیچ وجه متعادل نیست و نشان از یک بیماری شدید تولیدی و بازرگانی دارد که بسیاری را پولدار و بسیاری دیگر را به خاک سیاه می‌نشاند.
سپس این قیمت دوباره شروع به جست و خیز والبته صعود می کند و در فاصله ای کمتر از 7 روز، یعنی 14/2 به مرز 1050 تومان افزایش می‌یابد. مجددا سقوط قیمت به تدریج شروع و در 26/2/1395، یعنی کمتر از 15 روز به مرز 830 تومان سقوط می‌کند و در فاصله ای 7 روزه، یعنی 2 خرداد ماه دوباره با قیمت 1280 تومان اوج می‌گیرد.
یادمان باشد که این میزان شدت نوسان و در فاصله کوتاه برای مواد اولیه هیچکدام از فعالیت‌های تولیدی دیگر اعم از کشاورزی و غیر کشاورزی رخ نمی دهد. یعنی قیمت بذر، کود، سم و حتی ماشین آلات کشاورزی و ادوات با چنین اتفاقاتی رو به رو نیستند و درصنایع فولاد، ریخته گری، خدمات و حمل و نقل نیز چنین نوسانات شدیدی دیده نمی‌شود. پس این وضعیت، نوعی بیماری شدید و ویرانگر است که تولیدکنندگان را نیز دچار بیماری و دلهره و نگرانی خواهد کرد. چه مرغداری که جوجه را خریداری کرده است و چه آنکه می‌خواهد خریداری کند. آن کس که خریداری کرده و مثلا فراز و نشیب این نوسانات را پشت سر گذاشته است، منتظر است دوره پرورش تمام شود تا گوشت مرغ خود را وارد بازار کند و کسی هم که نخریده است، با اظطراب و دلشوره منتظر یک قیمت مناسب، شب را به روز و روز را به شب می‌رساند.
این فرایند، تولید نیست، فاجعه است. ولی گویا مرغداران و مسئولان مرتبط به آن عادت کرده اند و به قولی واکسینه شده اند. در واقع هیچ مرغداری از دو ماه آیندة خود خبر ندارد و انگار تولید گوشت مرغ و تخم مرغ با نوعی قمار که بُرد و باختش نامعلوم است ترکیب شده است !

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار 1 گفت : ۹۵/۰۴/۲۱

    با سلام .به نظر من هیچ کدام از ما مرغداران به علت عدم حمایت دولت و نگرانی های بسیار زیاد از حد اقل سلامت روحی و روانی هم بی بهره ایم .مگر روح و روان بیمار جسم سالمی باقی میگذارد .جناب وزیر محترم بهداشت ما تولید کنندگان اهل همین کشوریم .شما کجایید.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com