دلالان 4300 میلیارد تومان از صنعت دامداری به جیب می‌زنند

دلالان 4300 میلیارد تومان از صنعت دامداری به جیب می‌زنند
جواد آزاد  اظهار داشت: مدتی است در کشور بحث قاچاق دام مطرح میشود در حالی که سوداگری دلالان به مراتب بیشتر از قاچاق دام در کشور است و به راحتی در بازار دام جولان می دهند.
وی افزود: پدیده  قاچاق دام مذموم بوده و به اقتصاد دامپروری کشور لطمه می زند اما لازم است که خسارت های دیگری که به صنعت دامپروری کشور توسط واسطه ها و دلالان وارد می شود نیز دیده شود.
آزاد با اشاره به اینکه جمعیت رسمی دام کشور با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران در شهریور ماه 99 به میزان 58 میلیون راس است گفت: از این میزان، حدود 25 درصد آن یعنی تقریبا 15 میلیون دام پروار است و در بازار خرید و فروش می شود.
وی گفت: با توجه به آمارهایی که در بخش قاچاق توسط مراجع ذیربط بیان می شود چیزی بالغ بر 100 هزار راس سالیانه از کشور قاچاق می شود که تقریبا 2 دهم  درصد جمعیت دام سبک کشور را شامل می شود.
واسطه ها سالانه میلیارد تومان از صنعت دام کشور سود می برند
وی تصریح کرد: میانگین وزن لاشه دام سبک پروار 25 کیلوگرم می باشد که از قرار کیلویی 97 هزار تومان، قاچاق چیزی حدود 242 میلیارد تومان ارز از کشور خارج می کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور افزود: با همان محاسبات 14.9 میلیون دام باقیمانده در کشور با میانگین وزن لاشه 25 کیلوگرم بالغ بر 372 هزار تن گوشت کیلویی 97 هزار تومان تولید می شود و گردش مالی این صنعت 36 هزار و 132 میلیارد تومان می باشد.
وی خاطر نشان کرد: در کشور دلالان حدود 10درصد از این گردش مالی را نصیب خود می کنند یعنی 15 برابر قاچاق دام بر اقتصاد صنعت دام کشور لطمه وارد می کند، نکته حائز اهمیت اینجاست که دولت نه نظارتی بر دلالان دارد و نه می تواند آنها را به شیوه ی درستی رصد نماید.
آزاد عنوان داشت: متاسفانه این بخشی از واقعیت صنعت دام کشور آن هم در بخش عرضه می باشد که می توان با ایجاد مکانیزم درست جلوی این بخش از افزایش قیمت مصرف کننده را در بازار گرفت و به نفع مصرف کننده عمل کرد ولی عموما برخی از همین دلالان با هوچی گری در رسانه های عمومی سعی در انحراف اذهان جامعه دارند تا این بخش بزرگ مغفول واقع شود.


وی با اشاره به اینکه با درک صحیح از وضعیت دامپروری و اصلاح ساختار مدیریت در بخش عرضه می توان بهره وری این صنعت را ارتقا داد گفت: فرض کنید اگر دولت اجازه دهد تنها 3 درصد از بخشی که واسطه گران منتفع می شوند را به صادرات رسمی جمعیت دام یعنی 500 هزار راس بدهد،  نه تنها آن 291 میلیارد تومان از کشور خارج نمی شود بلکه با اعمال تعرفه 2 میلیون تومان برای هر راس چیزی بالغ بر هزار میلیارد تومان هم درآمد داشته باشد.
آزاد ادامه داد:  اگر این درآمد فقط برای بهداشت و مبارزه انگلی دام سبک کشور هزینه شود ، حداقل 20 درصد افزایش بهره وری در دام سبک کشور خواهیم داشت که اصلا قابل قیاس نیست.
این مقام مسئول اظهار داشت:  بازار تابعی از عرضه و تقاضاست و اگر مدیریت این بخش به تشکل ها واگذار شود شاهد تحولات گسترده ای در آن خواهیم بود اما دولت با اعمال محدودیت ها نه تنها جلوی فعالیت تشکل های این بخش را می گیرد بلکه درآمدهای خود را نیز در این بخش کاهش می دهد و درب بسیاری از بازارهای بین المللی را بر روی صنعت دامپروری میبندد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com