درخواست مرغداران برای دریافت گازوئیل به عنوان جایگزین گاز

درخواست مرغداران برای دریافت گازوئیل به عنوان جایگزین گاز
مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با تأکید بر خطر جدی افت فشار و احتمال قطع گاز برای مرغداری‌ها، اظهار کرد: همکاری دولت برای تأمین سوخت جایگزین گاز از جمله گازوئیل ضروری است، چراکه سرمازدگی تلفات در مرغداری‌ها را تا ۹۰ درصد افزایش خواهد داد.

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در اطلاعیه‌ای مهم در خصوص افت فشار و احتمال قطع گاز خطاب به مرغداران اعلام کرده با توجه به سرمای شدید و هشدار‌های جدی شرکت گاز و استانداری‌ها در خصوص افت فشار در تمامی استان‌ها و احتمال قطع گاز، از کلیه مرغداران درخواست می‌شود این هشدار‌ها را جدی گرفته و ضمن تهیه سوخت و سیستم حرارتی جایگزین، تدابیر لازم را در این خصوص معمول فرمایند تا دچار خسران و زیان مضاعف نشوند.

این هشدار از آنجایی برای واحد‌های مرغداری اهمیت دارد که دما مهمترین عامل محیطی در بازده تولید است و اختلافات دمایی می‌تواند تأثیر بسزایی در بازدهی تولید داشته باشد. تحقیقات نشان داده است، طی مرحله‌ پرورش جوجه‌های گوشتی حتی سرد شدن کوتاه مدت می‌تواند به طور جدی به عملکرد گله آسیب برساند؛ به عنوان مثال، قرار گرفتن جوجه‌های یک روزه در دمای هوا ۱۳ درجه سانتیگراد فقط به مدت ۴۵ دقیقه باعث کاهش وزن ۳۵ روزه در حدود ۱۱۰ گرم می‌شود.

این به معنی آن است که تنها چند درجه فاصله از دمای مناسب در مرحله رشد مرغ می‌تواند به میزان قابل توجهی به درآمد مرغدار آسیب برساند، اما تنها نتیجه کاهش دما کاهش درآمد نیست و کارشناسان تلفات چشمگیر را خطر جدی‌تر می‌دانند.

در شرایط افت فشار یا قطعی گاز  برای کاهش زیان و تلفات مرغداری‌ها چه می‌توان کرد؟

محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در تشریح خطری که افت فشار گاز و قطعی آن مرغداری‌ها را تهدید می‌کند، گفت: در این فصل افت فشار گاز و قطعی آن با کاهش دمای مرغداری‌ها همراه است که اهمیت زیادی در طول دوره پرورش مرغ دارد.

وی اظهار کرد: تنش دمایی یکی از عوامل محیطی بسیار مهمی است که می‌تواند به شدت تولید را در واحد‌های مرغداری تحت تأثیر قرار دهد.

کمالی سروستانی با بیان اینکه تأثیر تنش دمایی علاوه بر تأثیر در کاهش بازدهی می‌تواند منتج به تلفات سنگین شود، افزود: در تنش کاهش دما احتمال تلفات رقمی قابل توجه است و شامل ۸۰ تا ۹۰ درصد از جوجه‌های موجود در سالن مرغداری می‌شود.

این کارشناس خفگی را علت اصلی این حجم بالا از تلفات عنوان کرد.

کمالی سروستانی توضیح داد: به طور معمول تراکم جوجه در واحد‌های مرغداری ۱۵ تا ۲۰ قطعه در هر متر مربع است، با کاهش دما جوجه‌ها از روی غریزه برای گرم شدن تجمع کرده و فشرده می‌شوند، این فشردگی خفگی تعدادی زیادی از جوجه‌ها را به همراه دارد.

 وی تصریح کرد: در هنگام فشردگی گله، مرغدار قادر به انجام اقدام مؤثر نیست و دخالت او استرس بیشتر به گله وارد می‌کند و نتایج فاجعه بار‌تر خواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که با توجه به جدی بودن هشدار افت فشار گاز و قطعی آن، مرغداران برای کاهش آسیب چه می‌توانند بکنند، گفت: مرغداران باید به سرعت اقدامات احتیاطی را انجام دهند که امکان پذیرترین این اقدامات احتیاطی فراهم ساختن دستگاه‌های حرارتی با سوخت گازوئیل است.

به گفته کمالی سروستانی استفاده از موتور برق و ژنراتور برای راه‌اندازی دستگاه‌های حرارتی می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد، اما برای گذر از زمستان کافی و قابل اتکا نیست.

وی بر همین اساس از دولت درخواست کرد تا به فوریت سوخت گازوئیل را برای مرغداری‌ها در مناطقی که بیشترین احتمال افت فشار و قطعی گاز را دارند، فراهم کند.

کمالی سروستانی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه تغییر در جیره می‌تواند به عنوان روشی موثر برای مقابله با تنش حاصل از کاهش دما مورد استفاده مرغداران قرار گیرد، گفت: تنش حاصل از کاهش دما در نتیجه افت فشار گاز و قطع آن، محیطی و استرس ناگهانی بوده و تغییر در جیره طیور به هیچ عنوان نمی‌تواند کارساز باشد.

این کارشناس بهترین دمای آسایش برای مرغ گوشتی در واحد‌های مرغداری را بسته به سن از ۲۲ تا ۳۲ درجه دانست که با دمای بالاتر برای سن کمتر و دمای پایین برای سن بیشتر باید در نظر گرفته شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com