تنها تصمیم وزیر جهاد می تواند بازار کنجاله سویا را سامان دهد
درخواست تعویق اجرای بخش نامه توزیع نهاده ها توسط جهاد و شرکت پشتیبانی توسط تشکل های صنعت مرغداری / صدا و سند

درخواست تعویق اجرای بخش نامه توزیع نهاده ها توسط جهاد و شرکت پشتیبانی توسط تشکل های صنعت مرغداری / صدا و سند
بخش نامه توزیع نهاده و صدور حواله فروش نهاده مخصوصا کنجاله سویا توسط جهادکشاورزی علاوه بر اینکه باعث یک ایست شدید در فروش و توزیع نهاده و ایجاد یک بازار سیاه مالی بزرگ گردیده است، یک ناهماهنگی شدیدی را در توزیع استانی و نحوه تهیه و خرید نهاده مخصوصا کنجاله سویا ایجاد کرده است.
امروز 26 اسفند ماه جلسه ای جهت تعیین تکلیف نهایی در خصوص ایجاد تغییر در روند توزیع نهاده توسط وزیرجهادکشاورزی و مطرح کردن مشکلات فوق حاد آن توسط تشکل های فعال در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ و تامین کنندگان نهاده برگزار گردید که چکیده آن به شرح ذیل می باشد . ضمن اینکه صدای مدعوین جلسه در ادامه متن جهت اطلاعات بیشتر به سمع شما می رسد.
اما مهمترین بخش های مطرح شده در این نشست که در حاشیه این جلسه به آنها اشاره شد به شرح ذیل میباشد:  
- این جلسه برای پیچیدن یک نسخه نهایی برا برطرف کردن مشکل نهاده ها تشکیل شده است
- مجموع سویای موجود در بندر امام در تاریخ 22 اسفند ماه 635 هزار تن میباشد که نسبت به اعلام موجودی در 14 اسفندماه هیچ ترخیصی صورت نگرفته و هیچ باری ارسال نشده/
از این میزان موجودی 501 هزار تن آن برای شرکت پشتیبانی است که عمدتا هندی میباشد / 30 هزار تن برای شرکت جاهد / 61هزارتن برای شرکت مدلل میباشد و 35هزار تن نیز برای یک شرکت دیگر / بنابراین 85 درصد سویای بندر امام در اختیار وزارت جهادکشاورزی میباشد.
- مکاتبات زیادی با وزارت جهادکشاورزی، ریاست جمهوری، سازمان حمایت، وزارت صنعت و بعضی از نمایندگان فعال مجلس و کمیسیون کشاورزی انجام شده و امروز همه از وجود مشکل بزرگ توزیع نهاده ها در صنعت مرغداری با خبر هستند و زمان آن رسیده که این موضوع حل شود و با مصاحبه و جلسه و چایی خوردن مشکل حل نمی شود
- اگر شرایط به شکل امروزی ادامه داشته باشه قیمت تخم مرغ در فروردین 98 قطعا 5 هزار تومان در کیلو خواهد بود.
- بخشنامه وزارت جهادکشاورزی در بدترین زمان ممکن صادر گردیده و متاسفانه در حالیکه مرغ ها در مرغداری ها از کمبودمواد غذایی شدیدا در حال رنج بردن و ضرر رساندن به مرغدارها می باشند، هنوز ساز و کار و ساختار اداری روند این کار بسیار کند بوده طوری که بعضی از استان ها هنوز از نحوه اجرای آن آگاهی نداشته و یا برای نامه نگاری ها اصلا نمی دانند که باید چگونه و با چه کسی در ارتباط باشند.
- این بخشنامه باعث شده که مرغداری های غیر فعال به بهانه دریافت سهمیه و فروش آن ها در بازار درخواست تمدید پروانه بنمایند . چرا که در این بخشنامه اصل، داشتن پروانه است و فعال یا غیر فعال بودن آن مطرح نیست و این به خودی خود باعث ایجاد یک بازار ثانویه رانت شده است.
- برای صدور این بخشنامه حتی یک نماینده از بخش خصوصی برای کارشناسی بهتر حضور نداشته است.
- تشکل ها همه به این نتیجه رسیده اند تا از وزیر بخواهند اجرای این بخشنامه را به مدت یک ماه به تعویق بیاندازند تا مرغداران فرصت خرید و انبار کردن صحیح و تامین نقدینگی برای روزهای بعدی را به دست بیاورند
- با توجه به سهم 85 درصدی جهادکشاورزی در سهمیه بازار و سهم ناچیز سایر شرکت های مطرح در کشور، کنترل التهاب نهاده تنها به عهده و مسئولیت وزیر میباشد.
- در حال حاضر چنانچه شخصی 100  تن سویا داشته باشد می تواند مانند یک مرغداری که دارای 45 هزار قطعه مرغ می باشد فعالیت کند و بدون هر گونه ریسک و خطری برای سرمایه خود، بدون هر دردسری و به سادگی 200 میلیون تومان سود کند.
- احوالات ذرت بسیار بدتر از سویا می باشد و در فاصله زمانی 14 اسفند تا 22 اسفند امسال ذخایر 650 هزار تنی ذرت در بندر امام کاهش چشمگیری داشته و در عین حال 100 هزار تن از آن به خاطر افلاتوکسین ایجاد شده در آن، غیر قابل ترخیص می باشد اما این التهاب در بازار ذرت دیده نمی شود چون خوشبختانه هنوز دولت در آن دخالت ننموده است.
- تشکل ها اعلام کردند که مدیر شرکت پشتیبانی امور دام در رسانه ها اعلام کرده است که نهاده به میزان مناسب و با قیمت مصوب به هر میزانی آماده توزیع است اما متاسفانه این توزیع صرفا در بازار ثانویه ( آزاد ) و یا حواله های اختصاصی به نامه های اداری آقایان بوده است.
- تحویل نهاده ها به کشتارگاه ها و دلال ها از اشتباهاتی بوده که همواره در این سیستم وجودداشته است و دولت با علم بر این اشتباه همچنان به صورت سهوی در حال انجام این امر غلط است که باید سریعا جلوی آن را بگیرد و این توزیع را از راه مناسبتری انجام دهد.

لطفا گلچینی از صداهای ضبط شده در این جلسه را در برنامه صدای اول گوش کنید:
  • دانلود
    در پایان این جلسه اعلام شد که تشکل ها تمام تلاش خود را برای کاهش قیمت مرغ، کاهش قیمت تخم مرغ و فرآورده های مرغی انجام داده اند. تمام فریاد خود را زده اند و بارها و بارها مشکلات خود را اعلام کرده اند اما در حقیقت کاری به غیر از هشدار دادن به دولت و مردم نمی توانند انجام دهند و این دولت است که باید هوشیار باشد و نحوه توزیع نهاده را در راه صحیح اش که بارها به آن اشاره شده است انجام دهد.

    تشکل ها در خصوص جلسه امروز بیانیه ای را آماده نموده اند که در زیر می توانید مشاهده نمایید:

     
    نظرات شما
    •  

      سیدوحیدحسینی گفت : ۹۷/۱۲/۲۷


      خیلی عالی ولی پیگیر آزاد شدن توزیع سویا باشید



      پیگیر آزاد شدن خرید وفروش سویا باشید

      پاسخ...
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com