درخواست افزایش تعرفه واردات کره و شیرخشک

درخواست افزایش تعرفه واردات کره و شیرخشک
در حالی که توان تولیدکنندگان داخلی برای تولید کره و شیرخشک وجود دارد، همچنان تعرفه این محصولات پایین و در حد صفر است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران در مصاحبه مطبوعاتی که امروز برگزار شد، گفت: صنعت گاوداری دارای قدمتی 56 ساله است و میزان تولیدات در بخش شیرخام در حال حاضر به هشت میلیون و 290 هزار تن رسیده است.
احمد مقدسی افزود: در حالی که تولید مناسبی در این بخش وجود دارد، میزان مصرف حدود 950 کیلوگرم تا یک میلیون تن برآورد شده است، اما بی‌دلیل شاهد واردات بی‌جای لبنیات هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تولید گوشت قرمز نیز در کشور به اندازه قابل قبولی رسیده است، به‌گونه‌ای که تنها نیاز به اندکی واردات است.
مقدسی ادامه داد: حدود 500 هزار تن محصولات لبنی در کشور صادر می‌شود، به‌گونه‌ای که توان صادراتی بالاتر از این حد وجود دارد و نباید واردات محصولاتی چون کره و شیرخشک انجام شود، زیرا قادر هستیم بخش اعظمی از آن را تولید کنیم.
وی تصریح کرد: به‌دلیل عدم تعهد دولت قبلی، مشکلاتی در پرداخت یارانه شیرخام به‌وجود آمد و این صنعت را با مشکلاتی روبه‌رو کرد.

کسری 75 میلیارد تومان یارانه شیر
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران یادآور شد: 300 میلیارد تومان یارانه برای شیرخام در نظر گرفته شده، در حالی که 75 میلیارد تومان کسری وجود داشت و در دولت جدید برای یارانه سه‌ماهه نخست سال پرداخت‌هایی انجام شد.
مقدسی تأکید کرد: در حال حاضر این صنعت مدت پنج ماه از علوفه خود را همچنان از دولت طلبکار است و هنوز مصوبه‌ای برای آن ندارد.
وی اظهار داشت: صنعت گاوداری 9.5 میلیون تن شیر و گوشت تحویل جامعه می‌دهد، در حالی که به‌دلیل مشکلات موجود، مجبور است گاوهای آبستن را روانه کشتارگاه کند.
مقدسی همچنین گفت: مدت سه سال است که قیمت گوشت گوساله یک ریال نیز افزایش نداشته است، اما با مجوزهای رسمی واردات انجام می‌شود و امسال برای نخستین‌بار توانستیم مجوز صادرات گوشت گوساله را اخذ کنیم.
 
مافیا، عامل واردات بی‌ضابطه گوشت گوساله
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران در ادامه افزود: در حالی که تولیدات کشور می‌تواند بخش اعظمی از نیازها را پاسخ دهد، اما مافیایی در این بخش وجود دارند که اجازه واردات بی‌ضابطه گوشت گوساله را می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: با اعلام خرید تضمینی شیرخام به قیمت یک‌هزار و 440 تومان توسط وزیر جهاد کشاورزی امکان تولید خامه و کره در کشور به مقدار فراوانی فراهم شده است؛ بنابراین باید تعرفه‌هایی برای واردات کره وضع شود تا بتوانیم تولیدات داخل را تفکیک کنیم.
مقدسی ادامه داد: در حالی که کشورهای دیگر برای صادرات محصولات خود یارانه می‌دهند، در ایران این امر برعکس بوده و برای واردات یارانه پرداخت می‌شود.
وی با اعلام اینکه قیمت تمام‌شده شیر در ایران پایین‌تر از دنیا است، تصریح کرد: واردات بی‌رویه و بدون تعرفه ضربه بزرگی به این صنعت وارد می‌کند.
مقدسی درباره شیرهای خام خریداری‌شده در حال حاضر توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور یادآور شد: شیر با قیمت یک‌هزار و 440 تومانی که دارای کیفیت بالایی بوده و بار میکروبی پایینی دارد، برای تبدیل شدن به شیرخشک‌هایی که ماندگاری دوساله دارند، آماده می‌شوند و وزارت جهاد کشاورزی در برنامه دارد که صادرات این شیرخشک را به روسیه عملیاتی کند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در بازار نهاده‌ها وجود ندارد و این بخش بازار آرامی را دارد.
مقدسی اظهار داشت: برای اینکه تولید پا بگیرد، باید نرخ ارز شفاف شود و تک‌نرخی شدن قیمت ارز می‌تواند تولید ملی را نجات دهد.
وی همچنین گفت: در برخی مراحل می‌توان به جای یارانه مشوق‌های صادراتی تعیین کرد تا بتوانیم از این طریق بخشی از مشکلات را خودمان حل کنیم.
 
خریداری 55 هزار تن شیرخام به‌صورت تضمینی
رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی گاوداران ایران در ادامه افزود: با وجود آنکه اعلام شده بود خرید تضمینی شیرخام در 10 استان کشور عملیاتی شود، اما عملاً در هفت استان این اقدام انجام می‌شود و تاکنون حدود 55 هزار تن شیرخام خریداری شده است.
مقدسی از دولت خواست تعرفه کره و شیر خشک را بالا ببرد تا تولیدکنندگان بتوانند با اکتفا به تولید داخلی، بخش اعظمی از نیازها را برآورده کنند.
وی در پاسخ به پرسش ایانا درباره میزان چربی شیرهای داخلی برای تبدیل شدن به کره خاطرنشان کرد: نژادهای موجود در کشور از نوع هلشتاین بوده و مانند سایر کشورها این نژاد می‌تواند شیری با چربی 3.2 درصد تولید کند و دستگاه‌های پیشرفته در کشور وجود دارد که می‌تواند شیرخشک را استحصال و از خامه تولیدی هرچند به مقدار کم کره تولید کند.
مقدسی تصریح کرد: وابستگی به واردات کره هنوز وجود دارد، اما باید به تولیدکنندگان نیز فرصت داد که بتوانند بخشی از تولیدات را خودشان انجام دهند و میزان واردات کاهش یابد.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com