در نهاده‌های دامی هر کالایی که سلامت مردم را تهدید کند، وارد کشور نمی‌شود

دانلود
محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سلامت مردم خط قرمز ماست. در نهاده‌های دامی هر کالایی که سلامت مردم را تهدید کند، وارد کشور نمی‌شود.

محمد آقامیری؛ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در برنامه صف اول رسانه ملی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت دامپزشکان در بخش خصوصی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۴۰ هزار دکتر دامپزشک و پیراپزشک در بخش خصوصی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

آقامیری درباره ترخیص و نظارت دقیق بهداشتی برنهاده‌های دامی در بنادر گفت، نظارت بر نهاد‌های دامی که وارد کشور می‌شود حاکمیتی است و قابل واگذاری نیست و حتی نمونه‌های ارسال شده از نهاده‌ها به آزمایشگاه، کد گذاری می‌شوند یعنی آزمایشگاه نمی‌داند نمونه برای کدام شرکت وارداتی است.

وی با تاکید بر اینکه هر آنچه که در حوزه دام و برای مصرف دام وارد شود، نظارت حاکمیتی انجام می‌شود افزود: تا جواب آزمایش سالم از نهاده‌های دامی دریافت نشود، مطلقاً اجازه واردات نهاده‌ها از بنادر صادر نمی‌شود و هر کالایی که سلامت مردم را تهدید کند، وارد کشور نمی‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: تراریختگی محصولاتی همچون ذرت، جو، سویا، کنجاله و سویا درسازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

آقامیری از زمانبندی فرایند‌های صدور مجوز‌های دامپزشکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: این فرایند به زودی تا پایان مرداد در سایت سازمان دامپزشکی و در سایت همه ادارات کل دامپزشکی قرار می‌گیرد.

بگفته وی: بر اساس این زمان بندی، نهاده‌های دامی غیرممکن است، قبل از زمان مقرر و انجام آزمایش از بنادر ترخیص شود برای مثال قبلاً نهاده‌های دامی حداقل ۲۵ روز، حتی تا دو ماه و نیم زمان می‌برد تا نهاده ترخیص شود. اما امروزه با توان همکاران این بخش، طی پنج روز نهاده‌ها ترخیص می‌شود. زودتر از این زمان نیز محال است، چون بعضی از آزمایشا‌ها نیاز به کشت باکتری دارد، به باکتری باید سه روز زمان دهیم که رشد کند که متوجه سالم و یا آلوده بودن محصول شویم و اگر چنانچه محصولی آلوده باشد اجازه ترخیص داده نشده و بار مرجوع می‌شود.

آقامیری درباره تقسیم بندی مصرف واکسن برای دام و طیور در کشور گفت: حدود ۱۰ و نیم میلیارد دُز واکسن برای طیور مصرف می‌شود و حدود ۶۰۰ میلیون دز نیز برای مصرف دام داریم.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید واکسن ایران صاحب تکنولوژی است، و در تولید واکسن مربوط به دام به خودکفایی رسیده ایم. امروز ۹۱ درصد واکسن دامی کشور تولید داخل است. یعنی ۵۵۰ میلیون دز تولید داخلی است و ۵۰ میلیون دز نیز وارد می‌شود و باتولید ۵۰ میلیون دز در داخل، به خودکفایی ۱۰۰ درصد تولید واکسن داخل می‌رسیم.
در حوزه تولید واکسن طیور تا کنون ۲۵ درصد تولید داخل داریم، ۷۵ درصدش وارد می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با موفقیت شرکت‌های ایرانی تولید واکسن کرونا، مذاکرتی انجام شده تا واکسن‌های مورد نیاز سازمان دامپزشکی را نیز تولید کنند. حتی حاضر به پیش خرید واکسن‌ها هستیم و این امکان هم وجود دارد که ما حتی بذر واکسن را ما در داخل تولید کنیم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه برخی آزمایشگاه‌های تخصصی در بعضی استان‌ها با سرمایه گذاری کلان بدون استفاده مانده از جمله آزمایشگاه گلبهار در مشهد که بابیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، هشت سال بدون استفاده مانده است، که تا پایان امسال با حمایت و تکمیل تا سطح اس ال ۳ فعال می‌شود.
آقامیری گفت: برای دسترسی غذای سالم در سفره ایرانی، شعار دامپزشکی را گسترش دادیم.
در گذشته شعار دام سالم؛ غذای سالم؛ انسان سالم بود. امروز می‌گوییم، خوراک دام سالم؛ دام سالم و غذای سالم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com