در زمینه داروهای دام و طیور به خودکفایی رسیده‌ایم

در زمینه داروهای دام و طیور به خودکفایی رسیده‌ایم

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در حال حاضر این سازمان آمادگی لازم برای بسته‌بندی تخم‌مرغ را در استان تهران را دارد، تاکید کرد: در صورت همکاری‌های بین بخشی بین تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با این موضوع، آمادگی اجرای بسته‌بندی مرغ در استان تهران تا پایان سال را داریم.
به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مجتبی نوروزی صبح امروز (سه شنبه ) در یک نشست مطبوعاتی ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه اکنون به‌دلیل بالا بودن تولید مرغ، دغدغه‌ای از جهت قیمت گوشت مرغ برای بسته‌بندی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بسته‌بندی مرغ در استان بوشهر نیز طی ماه‌های اخیر انجام شد و در استان سیستان و بلوچستان نیز بسته‌بندی مرغ پیگیری می‌شود.
نوروزی گفت: از نظر تشخیص‌های آزمایشگاهی به تازگی توانسته‌ایم در بین ‌٢٨ کشور آسیایی و آفریقایی رتبه دوم را کسب کنیم که این اتفاق نشان می‌دهد تشخیص‌های سازمان دامپزشکی در زمینه بیماری‌ها و باقی مانده‌ها، درست و منطقی بوده است.
وی افزود: به‌مناسبت دهه فجر در استان‌های مختلف پروژه‌های اختصاصی مختلفی را شاهده هستیم که برای این پروژه‌ها ‌٧٠٠ میلیارد ریال هزینه شده است.
رییس سازمان دامپزشکی به عملکرد این سازمان طی یکسال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه مبارزه با بیماری‌های طیور اقدامات مطلوبی صورت گرفته است، اذعان کرد: کاهش ‌٥/٣ درصدی تلفات طیور در سطح کشور از مهمترین این اقدامات است و از ‌٦٨/١١ درصد تلفات به ‌٨٤/٨ درصد رسیده‌ایم که البته امیدواریم این رقم را نیز به ‌٥ درصد برسانیم.
وی افزود: میزان جوجه‌ریزی مرغ مادر در سال ‌٨٦ و ‌٦ ماهه اول سال ‌٨٧ نسبت به سال ‌٨٥ افزایش ‌٥٠ درصدی را نشان می‌دهد و میزان آلودگی گله‌های مرغ مادر به انواع بیماری‌ها نیز ‌٥٠ درصد کاهش یافته است.
او از اجرایی شدن سیستم GIS در جمعیت طیور کشور خبر داد و افزود: در زمینه مبارزه با بیماری‌های دامی در ‌٣٠ استان کشور که به این سیستم وصل هستند، سیستم GIS کمک راهبردی بسیار به ما کرده است و امیدواریم در زمینه ریشه‌کنی بیماری‌های دامی با موفقیت عمل کنیم.
نوروزی ادامه داد: در سال ‌٨٧ تعداد ‌٧ آزمایشگاه PCR در سطح استان‌های پرخطر کشور برای انجام آزمایش‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان راه‌اندازی شده که خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته در حالیکه بسیاری از کشورهای اطرافمان به این بیماری مبتلا هستند، خوشبتخانه کشور ما به عنوان کشوری عاری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مطرح است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه جغرافیای بیماری‌های زنبور عسل در سطح کشور ترسیم شده است، اظهار امیدواری کرد که این اقدام درباره‌ی کرم ابرشیم نیز انجام شود.
وی به اکیپ‌های سیار ناظر بر کشتار دام در ایام عید قربان و محرم اشاره کرد و گفت: در ایام عید قربان ‌١٠٤ هزار راس دام بازرسی شدند که حجم این ضبطی‌ها کاملا معنی‌دار است و اگر این بازرسی‌ها انجام نمی‌شد ممکن بود دام‌های ضبط شده نیز به مصرف مردم برسد.
نوروزی با بیان اینکه لایحه عضویت ایران در کنترل بیماری‌های مدیترانه‌ای مراحل نهایی خود را می‌گذراند، در ادامه به کنترل‌های قرنطینه‌ای این سازمان در زمینه صادرات و واردات محصولات دامی اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بالغ بر ‌٧٠٠ هزار کامیون در مبادی‌های خروجی و ورودی کشور ضد عفونی گردید و در ‌٦ ماهه اول امسال نیز ‌٣٠٠ هزار کامیون ضد عفونی شد.
وی در ادامه با اشاره به تولید واکسن‌های طیور، گفت: قصد داریم در زمینه تولید واکسن‌های طیور فعالیت‌ جدیدی را در سطح کشور آغاز کنیم تا بتوانیم در یک پروسه ‌٥ ساله ‌٣٠ درصد از واکسن‌هایی که وارد می‌شود را در داخل کشورتولید کنیم.
نوروزی با تاکید بر اینکه در زمینه داروهای دام و طیور به خودکفایی رسیده‌ایم، ادامه داد: قصد داریم با ثبت داروها و واکسن‌هایی که درکشور تولید می‌شود، بتوانیم در این حوزه‌ها صادرات مطلوبی به کشورهای اطراف داشته باشیم.
این مقام مسئول در بخش‌ دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ‌١٠٠ درصد فعالیت‌های درمانی به بخش خصوصی واگذار شده است، اضافه کرد: ‌١٠٠ درصد حوزه‌ پیشگیری از بیماری‌های طیور و ‌٧٠ تا ‌٨٠ درصد پیشگیری از بیماری‌های دامی به بخش خصوصی واگذار شده است.
گفتنی است در این نشست همچنین مهندس بیژن ناهیدی مدیر کل روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور از افتتاح پروژه کشتارگاه صنعتی دام استان گیلان در تاریخ ‌١٦/١١/٨٧ خبر داد و گفت: در استان مرکزی نیز پروژه کشتارگاه‌ صنعتی طیور در تاریخ ‌٢١/١١/٨٧ توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور افتتاح خواهد شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com