در تامین نهاده های دامی هیچ مشکلی وجود ندارد

در تامین نهاده های دامی هیچ مشکلی وجود ندارد
مدیرکل پشتیبانی اموردام آذربایجان شرقی گفت: هم اینک ذخیره سازی مطمئنی از نهاده های مورد استفاده در دامداری های استان، درانبارهای این شرکت انجام گرفته است.
مهندس رضاخدایی، در جلسه بررسی مسائل شیر و نهاده های دامی، با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بر توزیع نهاده های دامی و اعمال مدیریت بهینه بر نحوه دسترسی دامداران به نهاده ها گفت: در صورت تحقق این امر، مشکلات تامین نهاده مورد نیاز دامداریها در آذربایجان شرقی به حداقل آن کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه برخلاف شایعات، هیچ نهاده دامی به نرخ آزاد وجود ندارد افزود: تمامی نهاده های وارداتی، بعد از ترخیص، دراختیار وزارت صنعت، معدن وتجارت قرارگرفته و توزیع آن ازطریق ادارات کل امور پشتیبانی دام صورت میگیرد. اکبردادخواه، مدیرعامل صنایع لبنی استان نیز در این نشست، با اشاره به قیمت جدید هزارو 110 تومانی هر کیلوگرم شیر خام گفت : اعمال قیمت‌های جدید شیرخام با پاره‌ای مشکلات مواجه شده و ممکن است به بازنگری مجدد نیاز داشته باشد.
نقی شعبانی راد، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان نیز گفت: در زمینه تأمین نهاده‌ها شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده دامدارانی که سهمیه3 ماهه اول سال راتحویل نگرفته اند تا پایان تیر‌ماه مهلت دارند این نهاده‌ها را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی در3 ماهه دوم سال مبنای تعیین نرخ جدید شیر خام می باشد افزود: قیمت جدید شیرخام براساس آنالیز قیمت ارائه شده توسط شرکت پشتیبانی اموردام از قیمت تمام‌شده علوفه وارداتی، توسط کارشناسان تعیین شده ودرخواست افزایش چندباره نرخ شیرخام به بهانه افزایش نرخ علوفه منطقی نیست و بجای آن نهاده ارزان قیمت تامین شود.
کارخانه‌های لبنی بر مبنای نرخ شیرخام دریافتی ازدامداران، افزایش قیمت 15درصدی قیمت مصوب شیر و لبنیات را اعمال ‌کنند. مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه استان نیز، با اظهار اینکه شیر ماده‌ای فسادپذیر است و باید بازار آن به گونه‌ای تنظیم شود که مصرف‌کننده توان خرید داشته باشدگفت: در غیر این صورت تقاضا برای مصرف این محصول لبنی کاهش می‌یابد و در ادامه نیز تولیدکنندگان مجبورند با حذف دام‌های مولد تولید این فرآورده لبنی را کاهش دهند. مهندس محمد براتی گودرزی، با تاکید به اینکه دولت باید برای افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات، به تولیدکنندگان یارانه اختصاص دهد تا قیمت تمام شده تولید این محصول استراتژیک کاهش یابد افزود: اگر دولت به تولیدکنندگان یارانه دهد و هزینه‌های افزایش یافته تولید را جبران کند دامداران تمایلی برای افزایش قیمت شیر نداشته و ثابت ماندن قیمت شیر می‌تواند باعث افزایش مصرف سرانه و سلامت جامعه شود.
وی با اشاره به میزان شیر دریافتی این شرکت از دامداران و مراکز جمع آوری شیر، گفت: مشکل صنعت شیر نبود سود دهی و نقدینگی است و یارانه بخش تولید از محل هدفمندی یارانه ها هنوز پرداخت نشده است.
مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه استان، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت نهاده در قیمت تمام شده محصولات لبنی افزود: این افزایش قیمت موجب کاهش ۲۵ درصدی مصرف شیر در استان شده است.
مهندس گودرزی با بیان اینکه، هر چند هدف مسئولین جهادکشاورزی، رسیدن نهاده های دامی یارانه دار به دست دامدار است گفت: با توجه به رویکرد اتخاذ شده در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت شیر در راستای حذف ارز مرجع نهاده های دامی، چنین برمی آید حذف یارانه نهاده های دامی وتعیین قیمت محصولات در بازار، برای حل مشکلات موجود و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی تلقی شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com