دانش بنیان‌های ایرانی و تولید نسل سوم مکمل‌های دام و طیور

دانش بنیان‌های ایرانی و تولید نسل سوم مکمل‌های دام و طیور

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید نسل سوم مکمل‌های معدنی روی در ایران شد، این مکمل از پودر نانوصفحات هیدروکسید کلرید روی استفاده شده که به‌صورت کنسانتره، مکمل دارویی حیوانی و افزودنی در صنعت خوراک دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی است.
فاطمه سقطچی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص این محصول گفت: این مکمل به خوراک دام و طیور و حتی آبزیان و حیوانات خانگی اضافه می‌شود تا ارزش غذایی این خوراک‌ها بهبود یابد. ما در حال حاضر تولید نیمه‌صنعتی این محصول را با ظرفیت یک تُن در ماه انجام می‌دهیم و به زودی وارد مرحله تولید انبوه می شویم.

وی خاطرنشان کرد: نسل اول مکمل‌ها به صورت ساختارهایی نظیر سولفات بود که مستقیم از معدن استخراج می‌شد و ترکیبات مورد نیاز بدن دام را تامین می‌کرد.

این فناور یادآور شد: این مکمل‌ها با بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، موجب ارتقای سلامت دام می‌شد، اما مکمل‌های نسل اول به‌دلیل عدم خالص‌سازی و وجود عناصر سنگین مشکلاتی داشتند و همچنین جذب و دسترسی زیستی پایینی نیز داشتند، از این‌رو نسل دوم مکمل‌ها توسعه یافت که ترکیبات کیلاته‌کننده داشتند، در واقع با استفاده از مواد آلی و اسیدهای آمینه ترکیباتی نظیر روی به‌صورت کمپلکس درآمده و پایداری بیشتری پیدا می‌کرد.

سقطچی ادامه داد: این مکمل‌ها وقتی وارد بدن حیوانات می‌شدند رهایش را در محل مورد نظر انجام می‌دادند از این رو جذب و دسترسی‌زیستی بالاتری داشتند، اما نسبت به حرارت و رطوبت حساس بودند و از آنجایی که در تولید غذای طیور و دام گاهی حرارت دادن اجتناب‌ناپذیر است، از این رو ساختار این مکمل‌های نسل دوم دستخوش تغییر شده و گاهی هم تبدیل به مواد سمی برای دام و طیور می‌شد.

وی افزود:  یک مشکل دیگر مکمل‌های نسل دوم تداخل جذبی بود که باعث جذب نشدن عناصری نظیر آهن می‌شد. به‌همین دلیل نسل سوم مکمل‌ها طراحی و تولید شدند که هم مزیت‌های نسل اول و دوم را داشتند و هم نسبت به رطوبت و دما حساس نیستند.

این دانش‌آموخته دکتری مهندسی شیمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان همچنین گفت: یک شرکت هلندی-آمریکایی با ۱۰ سال سابقه تحقیق و توسعه این مکمل را برای اولین بار تولید کرد و به ۹۲ کشور جهان نیز صادرات انجام داد، این مکمل‌ها به ایران نیز وارد شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

سقطچی تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان ایرانی اخیرا دانش فنی این محصول را توسعه داد و برای اولین بار این نسل از مکمل‌ها در ایران تولید شدند.

وی همچنین اظهارداشت: نمونه‌های که ما تولید کردیم از نظر فیزیکی، خلوص، پایداری و عملکرد در دانشگاه تهران روی جوجه‌های گوشتی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جالب توجهی به دست آمد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com