دامپزشکی را از غربت خارج می‌کنم

دامپزشکی را از غربت خارج می‌کنم
معاون اول رییس جمهور گفت: آماده‌ام تا با بکارگیری همه ظرفیت‌های دولت زمینه لازم برای خروج دامپزشکان از غربت را فراهم کنم.
محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در هفدهمین کنگره دامپزشکی به مناسبت روز جهانی دامپزشک با بیان این مطلب اظهار داشت:‌ متاسفانه دامپزشکی ایران هنوز از غربت خارج نشده و اهمیت این رشته برای سایرین روشن نیست.
وی افزود: مسئولیت دامپزشک نه تنها از پزشکان کمتر نیست بلکه در کنار آن بوده و سازمان دامپزشکی یکی از نهادهای مهم کشور است.
رحیمی تاکید کرد: باید دامپزشکی را به بهترین وجه تقویت و مورد حمایت قرار دهیم تا کشور از جهت دام، فرآورده‌های دامی و غیره بهترین بهره را ببرد.
وی ادامه داد: کشوری به وسعت ایران با وجود پتانسیل‌های موجود بخشی از مواد پروتئینی خود را وارد می‌کند.
معاون اول رییس‌جمهور گفت: ایران با توجه به وسعت خود حتی می‌تواند مواد پروتئینی سایر کشورها را نیز تامین کند اما حتی برای نیازهای خود محتاج واردات است.
رحیمی افزود: این نشان می‌دهد ضعف برنامه‌ریزی در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: این ضعف‌ها اول به وزارت جهاد بر می‌گردد که باید یکبار برای همیشه مسایل بخش کشاورزی را سامان دهد.
معاون اول رییس جمهور در تشریح سخن خود اذعان داشت: یک سال سیب‌زمینی گران و یک سال ارزان می‌شود. یک بار ناچاریم این محصول را بیرون بریزیم و بار دیگر به ناچار واردات انجام می‌دهیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر پیاز در هرمزگان کیلویی 90 تومان از کشاورز خریداری می‌شود در حالی که در تهران مصرف کننده برای این محصول 600 تا 700 تومان به ازای هر کیلو پول پرداخت می‌کند.
رحیمی ادامه داد: ‌دامپزشکی در کشور نیز دچار چنین آفتی است و باید این آفت را از مجموعه دامپزشکی دور کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود 20 تا 25 دانشکده دامپزشکی گفت: هنوز بررسی‌ها به طور کامل انجام نشده که کشور به چه میزان دامپزشک نیاز دارد. آیا باید پیوسته متخصص تریبت کنیم تا عده‌ای بیکار بمانند و برنامه‌ای برای این نقصان نداشته باشیم.
معاون اول رییس جمهور خاطرنشان ساخت: دولت، جامعه دامپزشکان و سازمان دامپزشکی باید مجددا ارتباطی را تعریف و برای رفع تمام این نواقص اقدام کنند.
وی افزود: در ابتدا باید براساس نیازهای کشور دامپزشک تعریف و تربیت شود و زمینه حضور دامپزشکان و واگذاری امور به این بخش فراهم شود.
رحیمی ادامه داد: متاسفانه امروز بیشتر تقویت‌ها در حوزه پزشکی انجام می‌شود و دامپزشک در غربت کامل است.
این مقام مسئول با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تاکید کرد: اگر دامپزشکی تقویت شود سلامت جامعه را تضمین کرده‌ایم. در غیر این صورت انسان‌ها در معرض تهدید قرار می‌گیرند.
وی اظهار داشت: برای تامین نیازهای جامعه جهانی امروز با توجه به روند رشد جمعیت به زودی تولید مواد پروتئینی به 2 برابر میزان فعلی باید افزایش یابد. اما در حال حاضر چنین شرایطی در دنیا وجود ندارد.
رحیمی افزود: با توجه به توسعه سیستم حمل و نقل و تحول در نقل و انتقالات بیماری‌ها نیز به سرعت بین انسان‌ها و حیوانات شیوع پیدا می‌کند بنابراین خود را برای شرایط جدید باید مهیا کنیم.
رحیمی اذعان داشت:‌بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی باید نشست‌های زیادی را برای حل مشکلات دامپزشکی برگزار کرده و منتظر دولت نباشد.
معاون اول رییس جمهور به جامعه دامپزشکی وعده داد:‌ از تمامی توان و پتانسیل کمیسیون‌های دولت برای ایجاد ارتباط با دامپزشکان استفاده کنند.

 
کلمات کلیدی دامپزشکی دامپزشکی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com