دامداران در دام مشکلات

دامداران در دام مشکلات
آمار دامداران خراسان جنوبی به درستی معلوم نیست زیرا از سال 85 سرشماری نشده اند. براساس اطلاعات سازمان جهاد کشاورزی ، 155 هزارو 995 راس دام سنگین و 3 میلیون و 143هزارو 756 راس دام سبک در استان وجود دارد. خشکسالی وتبعات ناشی از آن مانند کمبود وگرانی علوفه وآب، افزایش قیمت نهاده ها و در مقابل آن رشد کند تولید فرآورده های دامی از جمله مشکلاتی است که عرصه را بر دامداران تنگ کرده و به نظر می رسد راهکارهای جهاد کشاورزی، مسکن موقت برای دردهای آنان باشد در حالی که شرایط دامداری در خراسان جنوبی با دیگر استان ها متفاوت است.
افزایش قیمت نهاده ها
«قیمت شیر از دو سال پیش ثابت مانده و هیچ تغییری نمی کند.» یکی از دامداران فردوس با بیان این جمله می گوید:در حالی قیمت شیر ثابت مانده که هزینه نهاده های دامی رو به افزایش است. «مرادی» می افزاید: اتحادیه دامداران استان تا پایان خرداد 92نهاده های دامی به دامداران تحویل می داد اما به دلیل تغییر سیاست های دولت و اختصاص یارانه نقدی ،چند ماه است که نهاده دامی از طرف اتحادیه تامین نمی شود و فقط آبان تا اسفند سال گذشته هزینه نهاده های دامی به دامداران پرداخت شد.
به گفته وی افزایش قیمت شیر کند است طوری که پارسال هر کیلو شیر فقط 190تومان گران شد.
مصرف کم لبنیات در استان
او به مصرف کم لبنیات در استان اشاره می کند و ادامه می دهد: به دلیل کم بودن تعداد کارخانه های خریدار شیر و تقاضای مردم، بیشتر دامداران شیر تولیدی خود را به خراسان رضوی ارسال می‌کنند.وی جمعیت کم استان در مقایسه با خراسان رضوی را یکی دیگر از دلایل پایین بودن تقاضا برای مصرف شیر می داند وتاکید می کند:کارخانه های خراسان رضوی به قیمتی بسیار بالاتر از کارخانه های استان شیر تولیدی را می خرند. دامدار دیگری از خوسف ، تغذیه نشدن دام ها در مراتع را از مشکلات اساسی دامداران استان می داند. وی که تمایلی به گفتن نامش ندارد میزان خوراک ارائه شده را برای تغذیه دام ها کافی نمی داند.4سال پیش قراربود حدود 700میلیارد تومان بین کشاورزان و دامداران کشور برای حل مشکلات تقسیم شود اما این اعتبار به ما نرسید.وی موقعیت دامداری ها را نا مطلوب می داند و توضیح می دهد:تعداد زیادی از دام دارها اقدام به فروش گاوهای شیری کرده اند حتی برخی از دامداری های استان تعطیل شده است.وی با گلایه از خرید شیر به قیمت پایین توسط دو کارخانه استان اضافه می کند: خرید شیر به قیمت کم و اختصاص اعتبارات ناچیز باعث شده دام دارها نتوانند دامداری ها را اداره کنند .
چرا قیمت شیر با بالا رفتن میزان تورم تغییرزیادی نمی کند ؟وی با طرح این سوال از مسئولان می خواهد برای افزایش قیمت شیر اقدام کنند.
وی ادامه می دهد:آب مصرفی دامداری ها از چاه های اطراف آن که متعلق به مردم است تامین می شود اما درحال حاضر ساعت اختصاص آب به شرکای دام دار کاهش یافته است در حالی که کاهش سهمیه آب موجب خشک شدن فضای سبز دامداری ها شده و مسئولان آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی هم پاسخی به دامدارها در این باره نداده اند.
او هزینه حمل علوفه از استان های دیگر را بالا می داند و می گوید:تولید شیر دراستان ضربه می خورد در حالی که در سال گذشته به فریاد هیچ دامداری پاسخ داده نشد .
این دامدار به شیوع تب برفکی در سال های گذشته بین دام های استان اشاره می کند و می گوید: به دلیل ورود دام قاچاق، تب برفکی ضرر و زیان زیادی به دامداری ها وارد کرده است.
به دام پروری بها داده نمی شود
"به اوضاع صنعت دام پروری بها داده نمی شود"این صحبت رئیس اتحادیه دامداران استان است. می گوید: در حالی که طی سال های اخیر قیمت خوراک دام 65درصد افزایش داشته است اما گوشت تولیدی دامداران روی دستشان مانده و قیمت شیر خام فقط 10وگوشت 20تا15درصد افزایش داشته است.
به نظر «قریبی» ورود دام های غیرمجاز و افزایش قیمت دام وارداتی از مشکلات دیگری است که باید به آن رسیدگی شود. او به توزیع 40هزار تن نهاده بین تعاونی های دامداران استان در سال گذشته اشاره می کند و می افزاید: اگر امسال نهاده های دامی توسط دولت توزیع شود دراختیار دامداران قرار می دهیم .
وی تاکید می کند: در میزان ارائه نهاده های دامی مشکلی نیست اما با توجه به حذف یارانه، قیمت نهاده ها افزایش یافته است.
هر کیلو جو سال گذشته 600 تومان قیمت داشت و دام دارها هم از پشتیبانی امور دام، نیاز خود را برطرف کردند اما امسال قیمت هر کیلو جو به 920تومان افزایش یافت.
کاه هم که جزو بی ارزش ترین مواد غذایی مصرفی برای دام است از 300 به 650تومان در هر کیلو افزایش یافته است. او به توزیع 8هزار تن جو بین شرکت تعاونی دامداران استان در ماه های اخیر اشاره می کند و می گوید: در آخرین جلسه برنامه ریزی قیمت گذاری شیر قرار شد قیمت ابلاغی شیر توسط دولت در استان اجرا شود . وی امیدوار است کارخانه های استان شیر را به قیمت واقعی از دامداران خریداری کنند.
صادرات 70درصدی گوشت دامداران
وی با اشاره به صادرات 70درصدی گوشت تولیدی استان به کرمان ،تهران ،خراسان رضوی و گلستان به ضعف صنایع لبنی داخل استان اشاره می کند و ادامه می دهد:70درصد شیر خام برای فرآوری از استان خارج می شود و به صورت فرآورده های لبنی به داخل بر می گردد.
به گفته وی کارخانه فرآوری شیر در استان که توان رقابت با کارخانه های خارج استان را داشته باشد نداریم. او ادامه می دهد:80درصد نهاده های دامی در حالی وارد استان می شود که 70در صد دستاوردهای دامداران صادر می شود در حالی که با برآوردهای انجام شده چنانچه توان فرآوری شیر در استان وجود داشته باشد شیر مازادی برای فروش به دیگر نقاط نخواهیم داشت.
این مسئول توضیح می دهد که ظرفیت اسمی کارخانه های شیر استان روزانه 200 لیتر است اما فقط از 30 تا 40 درصد توان خود برای تولید استفاده می کنند.
تاخیر در اجرای مصوبه افزایش قیمت شیر
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به گلایه از اجرا نشدن مصوبه افزایش قیمت شیر می گوید: بر اساس مصوبه کمیته هدفمند سازی یارانه ها در کشور، قیمت خرید هر کیلوگرم شیر هزار و 440 تومان مصوب شد اما این مصوبه اجرایی نشد زیرا کارخانه ها این موضوع را نپذیرفتند اما درچند جلسه تنظیم بازار دراستان مصوب شد که شیر با چربی 3.5 درصد و بار میکروبی زیر یک میلیون از ابتدای مهر امسال، هر کیلو هزارو 250 تومان از دامدار خریداری شود.
افزایش قیمت نهاده ها و کندی رشد قیمت فرآورده ها
دکتر« مدرسی» رشد کند افزایش قیمت شیر در مقایسه با نهاده های موردنظر در سال های اخیر را تایید می کند و توضیح می دهد: درهمه استان ها وضعیت همین طور است با این وجود ، خراسان جنوبی جزو اولین مناطقی است که قیمت هزار و250 تومان را برای خرید هرکیلو شیر تصویب کرد که این رقم با استان های دیگر برابر است و این طور نیست که د ر خراسان رضوی قیمت بیشتر باشد قیمت ها مصوب ستاد هدفمند سازی یارانه ها است که با پرداخت یارانه ، به هزارو 440 تومان می رسد و بیشتر از این هم خریداری نمی شود . به گفته وی، به ازای هر کیلو شیر 190 تومان به کارخانه ها پرداخت می شود اما پیگیری می کنیم که یارانه به دامدار پرداخت شود.
به نظر وی هرچند مصرف شیر ولبنیات در خراسان رضوی بالا است اما قیمت خرید دراین استان تفاوت چندانی با خراسان جنوبی ندارد زیرا هزارو 440 تومان مصوب کشوری (با پرداخت یارانه) است . براساس اطلاعات وی روزانه در استان 400 تن شیر تولید می شود و از ابتدای امسال هم 38 هزار و917 تن به ارزش 389 هزارو 170 میلیون ریال تولید شده است که در مقایسه با پارسال حدود 5 درصد افزایش دارد. از این میزان 25 درصد جمع آوری می شود و از این میزان هم 50 درصد (12.5درصدشیر استان) در واحدهای لبنی منطقه فرآوری می شود .
وی به فعالیت 5 واحد فرآوری محصولات لبنی در استان اشاره می کند و ادامه می دهد: به منظور حمایت از دامداران، امسال 17 هزار تن جو مدت دار و 8 ماهه از شرکت پشتیبانی دام کشور تحویل و12 هزار تن آن توزیع شد، البته ذرت و سویا با فروش 2ماهه هم به دامداران تحویل شده است .
او افزایش قیمت نهاده های دامی را تابع نوسانات جهانی می داند و توضیح می دهد: 90 درصد نهاده ها وارداتی است و تابع رشد قیمت ارز است و نهاده های در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام هم براساس ضوابط توزیع می شود . به نظر وی شیرخام تولیدی استان ، مازاد بر نیاز نیست بلکه از مصرف کارخانه ها بیشتر است .
راهکارهای حمایتی
خرید دام خشکسالی ، توزیع نهاده ها و سبوس استحصالی در منطقه را دکتر «قریبی» از اقدامات حمایتی از دامداران عنوان می کند و توضیح می‌دهد: علاوه بر توزیع نهاده های مدت دار و اعمال نظارت بر این روند، خرید دام هم در دستور کار است و دریکی از شهرستان های استان شروع شده است . او قیمت خرید دام را هم اعلام می کند: هر کیلو بره نر زنده 9 ، بره ماده 8 هزار و500، میش حذفی6 هزار و500 ، بز حذفی 5 هزار و 500، بز و بزغاله نر هم 8 هزارو 500 تومان از دامداران خریداری می شود و این قیمت ها تقریبا با بازار برابری می کند . به گفته وی، خرید دام حذفی برای جلوگیری از تحمیل خسارت به دامدار است و بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی ، فقط چند استان مجاز به این کار هستند .
وی به پیگیری به منظور خرید سبوس استحصالی ازکارخانه های آرد استان اشاره می کند و این که ماده ای ارزان قیمت برای تغذیه دام است و اولین بار است که سهمیه ای خارج از استان نیز دریافت شده تا بین دامداران توزیع شود.
داخل استان، حدود 9 هزار و 500 تن سبوس تولید اما ماهانه بین 450 تا 800 تن از خارج منطقه تامین می شود . وی می گوید: سویا خوراک دام و میزان تولید آن در استان کم است و قسمتی از نیاز دامداران از خارج منطقه وارد می شود و از تغییر الگوی کشت در زمینه تولید علوفه حمایت می شود .
در مورد کاهش سهمیه آب دامداری ها هم تا جایی که او می داند: به دلیل افت سطح آب های زیرزمینی سیاست های استفاده و برداشت تغییر کرده است اما مصرف کمتر و استفاده از پساب فاضلاب (با رعایت قوانین و مقررات بهداشتی) توصیه می شود.
وی می گوید: برای خرید تضمینی دام و فرآورده ها پیگیری و مکاتبات زیادی انجام و عملی نشده است زیرا زیرساخت هایی می خواهد.برای مثال به منظور خرید شیر به کارخانه شیرخشک نیاز است اما بخش خصوصی چندان در این زمینه فعال نیست. او تایید می کند به دلیل افزایش قیمت نهاده ها و بالا نرفتن بهای تولیدات دامی از جمله گوشت، دامداران با کاهش درآمد و فروش دام مواجه اند ، جهاد کشاورزی هم قیمت خرید شیر را حدود هزار و650 تومان پیشنهاد داده تا هزینه های دامداران را تامین کند اما تعیین قیمت در اختیار این مجموعه نیست.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com