دامداران ابرکوهی مراقب بیماری «پاستورولوزیس» باشند

دامداران ابرکوهی مراقب بیماری «پاستورولوزیس» باشند
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه به دامداران به ویژه گاوداران این شهرستان هشدار داد تا نسبت به مراقبت دام‌های خود در مقابل بیماری «پاستورولوزیس» اهتمام کنند.
علی فاتحی نیا اظهار داشت: پاستورولوزیس یک بیماری عفونی واگیردار است که هم که در دام‌های سبک و هم در دام‌های سنگین قابل مشاهده است.
وی عنوان کرد: این بیماری در دام‌های سنگین به صورت سپتی و در دام‌های سبک به صورت پنومونی بروز می کند.
فاتحی با اشاره به عوامل موثر در بروز این بیماری بیان کرد: تغییرات آب و هوایی، خشکسالی، استرس، حمل و نقل دام و پشم چینی بدون رعایت اصول بهداشتی از عواملی است که در بروز این بیماری موثر است.
وی با اشاره به ویژگی‌های شهرستان ابرکوه و برخورداری این شهرستان از موقعیت جغرافیایی خاص بیان کرد: ابرکوه به دلیل قرار گرفتن در مسیر استان‌های فارس و اصفهان، یکی از معابر حمل و نقل و کوچ دام‌ها است و باید توجه داشت که ناهماهنگی عشایر استان‌های مختلف برای عبور از این شهرستان می تواند زمینه ساز شیوع بیماری های واگیر و مشترک مانند تب برفکی، تب مالت، پاستورولوزیس و... باشد.
مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان به دامداران توصیه کرد: به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری، استرس را در دام‌ها به حداقل رسانده و در فصل بهار و پاییز و قبل از آغاز فصل بارندگی، واکسیناسیون با واکسن پاستورولوزیس را در گله خود به اجرا در آورند.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com