دام های زنده وارداتی در کشور ذبح می شوند

دام های زنده وارداتی در کشور ذبح می شوند
شایعاتی که اخیرا حال و هوای بازار تبریز و مردم را تحت تاثیر قرار داده ، واردات گوشت نامرغوب و دام های بیمار از ارمنستان است که مشکلات و شبهاتی برای مردم ایجاد کرده است که جای بحث و بررسی دارد.
در حالیکه شمال غرب کشور از لحاظ فرآورده های گوشتی غنی است، واردات این محصول جدای از تنظیم بازار، باید از لحاظ ذبح اسلامی در مکان اولیه مورد بازبینی کارشناسان قرار گیرد و نکته ای که در اینجا برای اذهان مردم ایجاد سوال می کند، نحوه ی بازرسی بهداشتی و دامپزشکی است.
همچنین یکی دیگر از اقشاری که همیشه از واردات محصولات غذایی انتقاد می کنند، کشاورزان و دامداران هستند که در واردات گوشت از ارمنستان نیز دامداران شمال غرب کشور گلایه هایی دارند.
شمال غرب کشور نیازی به واردات گوشت ندارد
یکی از دامداران نمونه آذربایجان شرقی در خصوص واردات گوشت از ارمنستان گفت: شمال غرب کشور و مخصوصا آذربایجان شرقی از لحاظ محصولات غذایی و گوشتی غنی بوده و نیازی به واردات گوشت از کشورهای دیگر ندارد و اگر دولت کمک حال دامداران باشد، می تواند علاوه بر خرید گوشت داخل کشور با قیمت های مناسب، دامداران را نیز راضی نگه دارد.
علی اکبر حسینی که از دامداران شهرستان اسکو است، با اشاره به اینکه واردات دام زنده یا گوشت فرقی برایش ندارد، ادامه داد: درست است که دولت این گوشت و یا دام را با هدف تنظیم بازار وارد کشور می کند، ولی باید در نظر داشته باشد که این گوشت ها از کیفیت و طعم خیلی پایینی نسبت به گوشت های تولید داخلی برخوردارند و لازم است دولت در این زمینه با دامداران و تولید کنندگان داخلی تعامل داشته باشد.
وی با بیان اینکه واردات دام بیشتر به نفع دلالان و تاجران است ، افزود: دلالان در این زمینه از آب گل آلود ماهی می گیرند و در اکثر موارد سود بیشتری در مقایسه با تولید کننده به جیب می زنند.
واردات گوشت از ارمنستان کذب محض است/ دام های وارداتی از4 فیلتر عبور می کنند
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در خصوص واردات دام یا گوشت از ارمنستان گفت: واردات گوشت از ارمنستان کذب محض است و ما فقط دام زنده از آن کشور وارد می کنیم.
بهراد زندیه با اشاره به اینکه دوره های قرنطینه خاصی برای این دام ها در نظر گرفته شده است، گفت: از کشور ارمنستان تا سفره مردم این دام ها و گوشت آنها از 4 فیلتر در مرز، کشتارگاه، دامپزشکی و مغازه ها عبور کرده و به دست مردم می رسد.
وی با تاکید بر اینکه بازرسی مواد گوشتی با جدیت تمام انجام می شود، ادامه داد: اخیرا دستگاه سونوگرافی نیز در کشتارگاه دام تبریز راه اندازی شده است که همگی برای رساندن گوشت سالم به مردم است.
زندیه همچنین در مورد قیمت های گوشت های ارمنستان با محصولات داخلی نیز گفت: گوشت های ارمنستان را فقط به قصابی های معتمد می دهیم تا از لحاظ قیمت سوء استفاده ای نشود.
وی همچنین از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه گوشت های فاسد و تخلف اصناف با شماره تلفن1512 تماس بگیرند.
واردات دام زنده با هدف حفظ دام مولد در کشور صورت گرفته است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف از واردات دام زنده از ارمنستان ماندگاری بیشتر نسل دامی در کشور است، گفت: البته در کنار ارتقای نسل دامی، تنظیم بازار و کنترل گوشت عرضه شده و جلوگیری از کمبود نیز از اهداف دیگر سازمان برای واردات گوشت است.
محمد جعفر عظمایی با اشاره به اینکه گزارشی مبنی بر بهداشتی نبودن این دام ها به دست ما نرسیده ادامه داد: قیمت پایه دام سبک، با احتساب هزینه های حمل و نقل و هماهنگی های لازم برای ترانزیت دام ها در کشور ارمنستان به ایران با صرفه استو برای همین تصمیم گرفتیم تا از ارمنستان دام های زنده وارد کشور کنیم تا در کشور ذبح شوند.
وی همچنین در خصوص کمبود کشور از لحاظ تامین گوشت نیز گفت: بهتر است بخشی از نیازهای داخلی توسط دام زنده جهت تهیه گوشت تازه مورد نیاز بازار و مابقی از طریق واردات گوشت منجمد جهت مصارف صنعتی (کارخانجات فرآورده های گوشتی)، ادارات، شرکت ها و ارگان های دولتی تامین شود.
عظمایی همچنین در خصوص دام های وارد شده از ارمنستان نیز گفت: این دام ها از طریق مرز نوروز آباد وارد کشور می شوند و در کشتارگاههای مرند، اردبیل و تبریز ذبح و گوشت آن به صورت تازه به بازار و مغازه های معتمد ارسال می شود.
وی قیمت تمام شده واردات هر راس دام سبک ارمنستان را با صرفه بیان کرد و افزود: حمل و نقل از کشور ارمنستان به صورت حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی است که حمل و نقل زمینی به جهت استفاده از کامیون، تلفات زیادی به بار می آورد و نسبت به سایر روش های حمل و نقل گران است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com