دام زنده از کجا وارد کشور می‌شود؟

دام زنده از کجا وارد کشور می‌شود؟
فروردین سال گذشته بود که محمود حجتی در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به پیامدهای ورود دام زنده به ویژه بروز بیماری تب برفکی گفت: ورود دام زنده به عمق کشور باعث بروز برخی بیماری ها از جمله تب برفکی در بین عده ای از دامداری ها شده بود که  همین امر آسیب زیادی به واحدهای تولیدی وارد کرد. به همین دلیل هم دولت به شدت از ورود دام زنده به داخل کشور جلوگیری می کند.
به این ترتیب، قرار شد با همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی توافق شد با نظارت سازمان دامپزشکی دام ها در همان نوار مرزی سیستان  و بلوچستان کشتار شوند و دام زنده  به هیچ وجه وارد کشور  نشود.
البته این محدودیت واردات دام درحالی است که در نیمه اول سال جاری، 106 حیوانات زنده به ارزش 6727869 دلار وارد کشور شده است. البته که این میزان واردات حیوانات زنده نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزن 98.83 درصد و از لحاظ ارزش 76.13 درصد کاهش داشته است، اما هنوز هم واردات حیوانات زنده صورت می گیرد.
حتی براساس بعضی گزارش های منتشر شده، مقداری از این دام های زنده از پاکستان وارد کشور شده بود. البته بعد از این ماجرا، مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی گفت: ما به هیچ عنوان مجوز واردات دام زنده را از هیچ کجا صادر نکرده‌ایم، تنها به واردات تعداد محدودی دام زنده برای مقاصد اصلاح نژادی از کشورهای پیشرفته از جمله کانادا و کشورهای اروپایی مجوز داده شده است. اگر واردات بخواهد از جایی انجام شود باید رئیس سازمان دامپزشکی مجوز بهداشتی آن را صادر کند. در غیر این صورت واردات غیرمجاز تلقی می‌شود.
البته خلج در حالی صحبت از واردات دام زنده برای اصلاح نژادی از کشورهای پیشرفته می کند که براساس آمار گمرک، در هفت ماه ابتدای سال 94، 182 هزار دلار به وزن 98 تن دام مولد نژاد خاص از پاکستان به کشور وارد شده است.
اما در این بین، مقداری 111 هزار دلار، گاو شیری مولد نژاد خالص از آمریکا وارد کشور شده است.  
به هرحال، این میزان واردات دام از پاکستان، توسط مسیرهای رسمی صورت گرفته است، به همین دلیل هم درآمار گمرک ذکر شده، مقدار قاچاق این دام های زنده اصولا عنوان نمی شود. اما با این حال، به گفته خلج، با توجه به اینکه تمام اطراف کشور نوار خاکی است، این  احتمال وجود دارد که گاهی دامی خارج یا وارد شود اما به‌صورت رسمی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. دولت با واردات دام زنده مخالف است، بنابراین تمام اقدامات در جهت عدم ورود دام زنده به کشور انجام می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com