خوراک مرغ با ارز دولتی به دست تولید‌کننده نمی‌رسد

خوراک مرغ با ارز دولتی به دست تولید‌کننده نمی‌رسد
دولت اعلام کرده واردات خوراک دام و نهاده‌ها با ارز 3800 تومانی انجام می‌شود اما رئیس اتحادیه پرنده و ماهی می‌گوید نهاده با قیمت ارز دولتی به دست تولید‌کنندگان نمی‌رسد و مرغداران خوراک دام را در بازار آزاد می‌خرند که قیمت آن روزانه در حال تغییر است. گویی در این بازار هم ردپای احتکار دیده می شود. برخی واردکنندگانی که با دلار دولتی خوراک طیور وارد کرده اند، مشخص نیست محصولات وارد شده را چگونه عرضه کرده اند که تولیدکننده ها می گویند به دست آنها نرسیده است.
در بازار مرغ نه مصرف‌کنندگان راضی هستند نه تولیدکنندگان. در حالی که مصرف‌کنندگان از افزایش قیمت گله‌مندند اما تولید‌کنندگان می‌گویند افزایش کنونی قیمت‌ها هنوز هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند و قیمت باید بالاتر از این باشد. گران شدن دلار به گفته مهدی حسین خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی علت اصلی افزایش قیمت مرغ است.
نهاده‌های دامی بیشترین وابستگی وارداتی در بخش کشاورزی و تولید را دارد و بیشترین نیاز این کالا از راه واردات تأمین می‌شود. با گران شدن دلار، دولت تأکید کرد واردات محصولات اساسی با ارز دولتی تأمین می‌شود. آن زمان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که حتی واردات نهاده با اختصاص یارانه 400 تومانی نه با ارز 4200تومانی که با ارز 3800 تومانی انجام می‌شود. اما تولید‌کنندگان می‌گویند نهاده با قیمت ارز دولتی هیچگاه به دست آنان نرسیده و مرغداران مجبورند خوراک مرغ را از بازار آزاد با ارز 8 هزار تومانی تهیه کنند. در این خصوص یوسف خانی می‌گوید وقتی قیمت‌ها در همه بازارها در حال بالا رفتن است چرا قیمت مرغ باید ثابت بماند. او می‌افزاید: قیمت نهاده بسیار بالا رفته است چون وابسته به واردات است بنابراین قیمت‌ها با دلار تعیین می‌شود و تولید‌کننده مجبور است هر روز برای خرید خوراک مرغ  قیمت بیشتری نسبت به روز قبل بپردازد.
یوسف خانی قیمت تمام شده تولید را بیشتر از قیمت فعلی مرغ اعلام کرده و می‌گوید: قیمت تمام شده مرغ برای تولید‌کننده بیشتر از 6 هزار تومان است اما قیمت هر کیلو مرغ در درب مرغداری تا چند روز پیش کیلویی 6 هزار تومان بود و این قیمت حتی هزینه تولید را جبران نمی‌کرد.
 اما از چند روز گذشته قیمت در مرغداری به کیلویی 6200 تومان رسیده که از امروز این قیمت دوباره افزایش می‌یابد. او قیمت مرغی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را 9100 تومان اعلام کرد اما افزود که این قیمت به ضرر تولید‌کننده است و انتظار ما رسیدن قیمت به کیلویی 10 هزار تومان است.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی معتقد است که قیمت مرغ در ایران ارزان است و افزایش قیمت باید اتفاق
می‌افتاد. با اعتراض تولید‌کنندگان به قیمت پایین مرغ در مقابل افزایش قیمت خوراک مرغ، اخیراً برخی مسئولان از موافقت ستاد تنظیم بازار با قیمت ۹۲۵۰ تومانی برای مرغ خبر داده بودند که البته هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است.
گرما عامل افزایش قیمت
یوسف خانی علت دیگر افزایش قیمت مرغ را کاهش تولید به‌دلیل افزایش دما در تابستان عنوان می‌کند. به گفته او به‌خاطر گرمای شدید مرغ خوراک کمتری مصرف می‌کند و رشد نمی‌کند. در بهار و پاییز وزن مرغ به 3 کیلو می‌رسد اما در تابستان مرغدار مرغ را در وزن 2.5 کیلو می‌فروشد بنابراین با کاهش نیم کیلویی وزن هر مرغ و با پایین آمدن وزن کشتار کل تولید کاهش می‌یابد. به گفته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، با اینکه مرغ با وزن بالا ارزش غذایی ندارد و مرغ کمتر از 2 کیلو از نظر استاندارد ارزش غذایی دارد اما فعلاً سیاست این است که وزن مرغ کم نشود.
افزایش قیمت گوشت قرمز
افزایش قیمت گوشت در روز گذشته خبر دیگری بود که علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی آن را اعلام کرد. به گفته ملکی، گوشت گوسفندی ۱۰۰۰ تومان گران شد و هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان به مغازه‌دار و ۵۲هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com