خطرآفرینی مصرف خود سرانه داروهای دام و طیور

خطرآفرینی مصرف خود سرانه داروهای دام و طیور
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان این‌که استفاده خودسرانه داروهای دامپزشکی ممنوع است، گفت: بیش از ۹۰ درصد داروهای دام و طیور منشأ شیمیایی دارند، به همین خاطر شناخت دقیق مکانیسم دارو، نحوه اثر و روش مصرف درست آن‌ها حائز اهمیت است.

محمدباقر حاج‌کاظمی اظهار کرد: تجویز و تزریق داروها باید زیر نظر و تشخیص متخصصان امر باشد. داروهای مصرفی دام عمدتاً به‌ صورت تزریقی یا محلول سوسپانسیون، پودرو بلوس بوده و در طیور به شکل محلول‌های قابل حل در آب است.

وی با اشاره به این‌که مصرف صحیح دارو و آنتی‌بیوتیک بسیار مهم است، تصریح کرد: این موضوع با سلامت مردم در ارتباط بوده و می‌توان گفت به‌ صورت قابل توجهی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام و طیور مؤثر است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: برخی از بیماری‌های ویروسی قابلیت درمان نداشته و تجویز داروها جنبه کاهش علائم بالینی و کمک به سیستم ایمنی دام و طیور است. زمان پرهیز از مصرف اغلب داروها باید رعایت شود تا احتمال تجمع و باقی ماندن داروهای مصرفی در فرآورده‌های خام دامی رفع شود.

وی با بیان اینکه در صورت برخورد با داروهای قاچاق به جدیت مقابله می‌شود، افزود: قیمت‌گذاری داروها در حوزه دام پزشکی نبوده ولی مباحث مربوط به ارز، واردات دارو و مواد اولیه آن به نرخ آزاد به خصوص واکسن تأثیر به‌ سزایی بر قیمت‌ها داشته است.

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین بیماری‌ها در صنعت طیور استان زنجان مربوط به بیماری‌های ویروسی بوده که واکسن‌های لازم به آسانی در دسترس مرغ‌داری‌های استان است. همچنین در حوزه دام، سندرم سقط جنین و عفونت‌های کلستریدیایی در بره‌ها به دام‌داران استان زنجان خسارت وارد کرده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com