خزانه بانکها بر روی صنعت مرغداری بسته شده است

خزانه بانکها بر روی صنعت مرغداری بسته شده است

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: خزانه بانک‌ها به روی صنعت مرغداری بسته شده است.
علی آذروش دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به صحبت وزیر بازرگانی مبنی بر اینکه مشکل بازار مرغ از تولید است، افزود: این گفته را از زاویه مثبت نگاه می کنیم و در حالی که نقدینگی مورد نیاز برای سرمایه در گردش صنعت مرغداری در سال زراعی 85-86 حدود 3 هزار میلیارد تومان بود، این رقم برای سال زراعی 86- 87 با توجه به تورم جهانی به بیش از 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران افزود: امسال باید هزار میلیارد تومان بیشتر به سرمایه در گردش مورد نیاز صنعت مرغداری تزریق می‌شد که این کار انجام نشد و برعکس خزانه بانکها به روی تولید‌کننده بسته شد و با سیاست سه قفله بانک مرکزی تاکنون یک ریال تسهیلات به مرغداران پرداخت نشده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از رقم 800 میلیارد تومان که توسط وزارت جهاد کشاورزی برای تامین نقدینگی در گردش مرغداران و صنعت دامپروری اختصاص یافته بود مرغداران دریافت کردند؟ گفت: تاکنون حتی یک ریال از این مبلغ توسط مرغداران جذب نشده است.
آذروش افزود:قیمت ذرت که نهاده مرغداری است از 200 تومان دو سال پیش به بیش از 400 تومان رسیده است.
وی افزود:بر اساس آمار بانک مرکزی تورم رسمی در کشور 20 درصد و در صنعت مرغداری 7 تا 5/7 درصد اعلام شده است یعنی این صنعت از تورم کشور 5/12 درصد عقب‌تر بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت بر اساس سیاست تنظیم شده به مرغداران تکلیف می‌کند که سالانه میزان تولید مرغ را 6درصد افزایش دهند این رقم معادل 100 هزار تن تولید بیشتر نسبت به سال گذشته است که برای تامین نقدینگی این اضافه تولید حداقل 250 میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است.
آذروش خاطر نشان ساخت: هزار میلیارد تومان افزایش قیمت نهاده به علاوه 250 میلیارد تومان رشد تولید در جمع 1250 میلیارد تومان نیاز به سرمایه در گردش صنعت مرغداری کشور است .
وی خاطر نشان ساخت در خوشبینانه‌ترین وضع حداکثر سود صنعت مرغداری 7 درصد است که اگر به 3 هزار میلیارد تومان نقدینگی در گردش این صنعت در سال قبل اضافه شود 200 میلیارد تومان خواهد بود که حداقل 1050 میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش برای این صنعت بزرگ متصور است.
وی خاطر نشان ساخت: بر اساس برنامه اعلام شده به صنعت طیور امسال باید یک میلیون و 600 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شود که رسیدن به این رقم با توجه به زیرساخت‌ها هیچ مانعی ندارد، تنها مشکل تامین نقدینگی مورد نیاز این صنعت است.
آذروش افزود: با توجه به اینکه خزانه بانک‌ها به روی صنعت مرغداری بسته شده اگر قرار باشد رقم 1050 میلیارد تومان از بازار آزاد با نرخ حداقل 30درصد تامین شود، در مجموع بین 300 تا 320 میلیارد تومان فقط هزینه تهیه این پول باید از جیب مردم به جیب واسطه‌ها و دلال‌های پول در بازار آزاد واریز شود.
دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزود:‌رقم 300 میلیارد تومان نسبت به تولید 6/1 میلیون تن مرغ یعنی افزایش 200 تومان به قیمت هر کیلوگرم مرغ برای هزینه پول از بازار آزاد که توسط مرغدار از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود.
وی خاطر نشان ساخت: در مواردی تعزیرات وارد می‌شود و بدون کارشناسی قیمتی تعیین می‌کند که اگر توجه داشته باشد بانک مرکزی باید در کنار تولید‌کننده قرار گیرد، تا منابع کافی برای تولید و ثبات در بازار در اختیار مرغدار قرار گیرد و امنیت غذایی جامعه از این محل تامین شود.
وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود نقدینگی کافی تولید مرغ از مسیر صحیح خارج شده و برخی از تولید‌کنندگان مرغ مادر و همچنین تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در لاهیجان و گرگان فقط به خاطر نقدینگی 50درصد جوجه‌ریزی را کاهش داده‌اند.
آذروش در پاسخ به این پرسش که چگونه از یک طرف می‌گوئید برای تولید مرغ مشکلی وجود ندارد، اما از طرف از کمبود نقدینگی گلایه می‌کنید، گفت: اگر شرایط برای تامین سرمایه مطلوب فراهم شود تولید بیش از رقم برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود و حتی صنعت مرغداری قادر است صادرات به عراق، افغانستان، عربستان، کویت ، دوبی، کشورهای تازه استقلال یافته و برخی از کشورهای اروپایی صادر کند و این نقطه قوت کشور است.
آذروش خاطر نشان ساخت: هزینه تمام شده یک کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری 1930 تومان است که با توجه به ذرت تحویل در بندر 350 تومان و سویای بندری 550 تومان محاسبه شده است بنابراین با این حساب قیمت هر کیلو مرغ آماده طبخ در سفره مردم با نوسان به اضافه و منهای4 درصد به 3 هزار تومان می‌رسد و این قیمت معقولی است.
آذروش خاطر نشان ساخت: 300 میلیارد تومان هزینه تهیه پول از بازار آزاد توسط مرغداران چگونه محاسبه می‌شود.این مطلب آسان است زیرا برای تهیه یک کیلوگرم ذرت یک ماهه بین 12تا 15تومان در ماه اضافه پرداخت می‌شود که این رقم برای مرغ زنده آماده طبخ که 2 کیلوگرم ذرت و یک کیلو سویا مصرف می‌کند بین 20تا 15 تومان اضافه پرداخت می‌شود، بنابراین 30 تومان برای دو کیلو ذرت و 20 تومان برای یک کیلو سویا و در مجموع 50 تومان اضافه برای یک کیلو گوشت مرغ به خاطر هزینه پول در بازار آزاد از جیب مصرف کننده پرداخت می‌شود.
آذروش خاطر نشان کرد: میانگین زمان خواب سرمایه برای تولید مرغ از نقطه جوجه‌ریزی تا دریافت پول از کشتارگاه حداقل سه ماه است که 150 تومان نیز هزینه این توقف سرمایه مرغدار به حساب می‌آید.
وی خاطر نشان ساخت: کشتارگاه مرغ را که تحویل می‌گیرد، بین 50 تا 60 روز پول آن را تحویل می‌دهد و بنابراین هزینه فروش هر کیلو مرغ 75 تا 80 تومان به ضرر مرغدار تمام می‌شود، بنابراین در مجموع 225 تومان در تولید هر کیلو گوشت مرغ آماده طبخ مرغدار به واسطه‌ها می‌پردازد.
وی افزود: اگر 220تومان ضربدر حجم تولید یک میلیون و 600 هزار تن گوشت مرغ شود سالانه 320میلیارد تومان اضافه هزینه تولید کننده مرغ به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها واریز می‌شود.
آذروش افزود: با روند کنونی مرغدار به جای نگرانی از گرانی مرغ نگران حذف تولید و قحطی مرغ در بازار در ماه‌های آینده است.
دبیر انجمن صنفی مرغ گوشتی افزود: این در حالی است که از سال 1381 به بعد ایران در تولید مرغ و تخم‌مرغ خودکفا شده اما این صنعت مهم که بعد از خودروسازی دومین صنعت کشور است مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفته است.
وی افزود:بر اساس آمار گمرک سال گذشته 10 هزار تن گوشت مرغ و امسال 10 هزار تن وارد شده در حالی که نیازی به واردات نیز و مسئولان برای ذخیره‌سازی و تنظیم بازار به راحتی‌ می‌توانند از محل تولید داخل تامین کنند.
آذروش در خصوص قطعی برق و آثار آن بر صنعت مرغداری افزود: برق یکی از ابزارهای مدیریت صنعت در بخش تهویه فعال و نیز خوراک‌رسانی به مرغ و اکسیژن دهی به سالن‌های مرغداری، تامین دان، تامین گرما و تامین رطوبت است که با قطع آن زیان‌های جبران ناپذیری به مرغ به عنوان موجود زنده وارد می‌شود .
وی افزود: پرورش مرغ گوشتی نیاز به این دارد که 24 ساعته روشنایی در سالن وجود داشته باشد، همچنین تهویه به وسیله واتیلاتور و اکسیژن‌دهی مرتب برای سالن‌های مرغداری لازم است و در صورت قطع برق با کمبود اکسیژن بیماری‌های متعددی دچار مرغ می‌شود که باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک، کشتار مرغ و افزایش ضریب تبدیل مصرف دان و نیز تلفات و 10 درصد کاهش وزن می‌شود.
وی افزود: 10درصد کاهش وزن معادل کاهش تولید از 6/1 میلیون تن به 44/1 میلیون تن است.
آذروش افزود: مرغداران مجهز به موتور ژنراتور تولید برق هستند، اما این ژنراتورها برای تداوم مصرف نیست به عنوان مثال مرغداری من در آبیک قزوین روزانه حدود 6 ساعت برق نداشت در حالیکه موتور ژنراتور فقط بین 1تا 2 ساعت می‌توانست جایگزین برق شود.
آذروش افزود: قیمت ژنراتورهای تولید برق با قطعی برق با 250 درصد افزایش یافت و از 16 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش یافت، در حالی که فروشندگان بهای دستگاه ژنراتور را نقدی می‌خواهند و جیب مرغدار خالی است.
دبیر انجمن صنفی مرغداران در مورد ذخیره‌سازی مرغ افزود: پشتیبانی نقش دوگانه‌ای بازی می‌کند یکی برای تامین ذخیره کشور در شرایطی مانند زلزله، سیل ، حوادث غیر مترقبه و یکی برای تامین ارگان‌ه ای عمده مصرف‌کننده مانند بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها.
وی خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال برای ذخیره استراتژیک کشور همواره باید 50 هزار تن گوشت مرغ به صورت گردشی وجود داشته باشد تا در شرایط حساس جوابگوی نیاز کشور باشد.
وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در شرایطی که قیمت مرغ پایین است باید تولید را از بازار خریداری و ذخیره و در شرایط افزایش قیمت آن را به بازار تزریق نماید تا همواره تعادلی در بازار مصرف ایجاد شود و این تعادل مورد اقبال تولیدکنندگان نیز قرار می‌گیرد.
آذروش بیان داشت: سابقه ندارد که شرکت پشتیبانی امور دام در زمانی که قیمت مرغ 1850 تومان باشد آن را به 1900 تومان خریده باشد بلکه اصرار دارد خرید مرغ را به قیمت کف که خود اعلام کرده تهیه کند.
وی افزود: دوگانگی در تولید و مصرف باعث می‌شود که رانت‌خواران بهترین استفاده از بازار را ببرند و از محل تهیه پول گرانقیمت برای صنعت بیشترین سود را به جیب بزند.
آذروش افزود: مرغدار چگونه می‌تواند برنامه‌ریزی داشته باشد در حالی که یک روز شرکت پشتیبانی امور دام در مسیر انحلال قرار می‌گیرد و یک روز در مسیر تقویت و همچنین با عوض شدن مدیران آن سیاست‌های شرکت نیز تغییر می‌کند .
این مرغدار افزود: اگر دولت می‌خواهد از مصرف کننده حمایت کند قیمت مرغ را به صورت واقعی به مرغدار بپردازد و سپس با تخصیص یارانه آن را به قیمت دو هزار و 550 تومان به مردم بفروشد.

 
کلمات کلیدی استمهال بانک
نظرات شما
  •  

    خواننده مطالب گفت : ۹۱/۰۱/۲۴

    توراخدا مطالب را بیشتر به روز کنید تا ما بتونیم بهتر از مطالب استفاده کنیم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com