خرید طیور تا اطلاع ثانوی از یزد ممنوع شد

خرید طیور تا اطلاع ثانوی از یزد ممنوع شد
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هشدار داد: مرغداران و خریداران در پی مشاهده کانون آنفلوانزای پرندگان در یزد تا اطلاع ثانوی از خرید طیور این استان و انتقال آن به کرمان پرهیز کنند.
حسین رشیدی افزود: فروشندگان طیور با توجه به آلوده شدن کانونهای پرورش مرغ در استان یزد، ارتباطات شان را در این زمینه با این استان متوقف کنند.
وی اظهار داشت: بیش از 20 کانون آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد مشاهده شده است که با توجه به مراودات زیاد طیور بین دو استان بیم آن می رود آلودگی به استان کرمان نیز سرایت کند.
وی از مرغداران خواست، تا اطلاع ثانوی از خرید طیور از این استان و همچنین سایر استانهای مجاور خودداری کنند.
رشیدی همچنین با اشاره به اینکه هر گرم کود مرغی آلوده به آنفلوآنزای پرندگان قابلیت آلوده سازی یک میلیون پرنده را دارد از کشاورزان نیز خواست از خرید کود مرغی برای استفاده در باغات و جالیزها نیز خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان همچنین گفت: پرندگان زینتی نیز از جمله کانونهای آلودگی به آنفلوآنزا هستند و با توجه به اینکه در این فصل جوجه طوطی سبز جابجایی بالایی دارد از مردم خواست فعلا از خرید و فروش پرندگان زینتی از مراکز غیرمجاز پرهیز کنند.
وی همچنین به مرغداران توصیه کرد: برای پیشگیری از هرگونه آلودگی در استان کرمان نهاده های مورد نیاز را از مراکز مطمئن خریداری کنند.
وی درخواست کرد: طیورداران جوجه های یکروزه را بیمه کنند و مسائل بهداشتی و امنیت زیستی را در مرغداری ها را رعایت نمایند و چنانچه تلفات غیرعادی و اُفت شدید در تولید را مشاهده کردند مراتب را به دامپزشکی اطلاع دهند.
رشیدی همچنین تاکید کرد: در حال حاضر مصرف گوشت مرغ و تخم مرغی که تحت نظارت دامپزشکی در استان کرمان تولید می شود جای نگرانی ندارد.
آنفلوآنزای پرندگان گونه‌ ای بیماری ویروسی است که ویروس عامل آن از خانواده thomyxooviridaeاست.
این ویروس خود دارای سه تیپ A,B،C است. تیپ A توسط تحت آنتی‌ ژن‌های H و N تقسیم‌ بندی می‌ شود و ویروسهایی که در آزمایش‌ ها جداسازی می ‌شوند از گونه A این ویروس و از زیررده‌های H5 و H7 هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com