خرید حمایتی شیر خام مرهم درد دامداران شد؟

خرید حمایتی شیر خام مرهم درد دامداران شد؟
با وجود گذشت سه سال از اجرای نرخ مصوب شیر خام از سوی کارخانه ها وزیان های هنگفت دامداران باید گفت که خرید حمایتی به تنهایی نمی تواند مرهم درد دامداران باشد.
چند سالی است که اجرای نرخ مصوب شیر خام از سوی کارخانه ها برای دامداران به یک رویا تبدیل شده چرا که صنایع لبنی به بهانه های مختلف تن به اجرای این مصوبه نمی دهند.
براین اساس،با توجه به افزایش هزینه های تولید و عدم اجرای مصوبه شیر خام باید گفت که خرید حمایتی به تنهایی نمی تواند مرهم درد دامداران و جبران زیان گذشته آنان باشد از این رو لازم است که دولت با اجرای هرچه سریع تر مشوق های صادراتی به کمک دامداران بیاید.
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به تاثیر خرید حمایتی شیر خام بر بهبود وضعیت دامداران، اظهار داشت: در شرایطی که کارخانه های لبنی قادر به رقابت در بازارهای هدف نبودند اجرای خرید حمایتی  تاثیر بسزایی در جذب شیر خام دامداران  از سوی کارخانه ها به  همراه داشت چرا که پرداخت مشوق صادراتی از سوی اتحادیه اروپا به کارخانه های لبنی، تولیدات داخل را تحت شعاع خود قرار داده بود.
وی افزود: روزانه هزارتن شیر خام با میانگین قیمت هر کیلو هزار و 160 تومان از دامداران خریداری می شود و این درحالیست که قبل از اجرای این طرح نرخ شیر خام در برخی استان ها به کمتر از هزار تومان رسیده بود.
مقدسی با بیان اینکه نرخ فعلی خرید شیر خام از دامداران ایده آل نیست، گفت: امیدواریم با تخصیص هرچه سریع تر مشوق های صادراتی ضمن رقابت با رقبا و احیای بازارهای هدف به قیمت تعادلی نیز دست یابیم.
رئیس انجمن صنفی گاوداران در پاسخ به این سوال که کارخانه های لبنی به سبب رکود بازار حاضر به اجرای نرخ مصوب نیستند، بیان کرد: با وجود گذشت سه سال از آغاز اجرای این مصوبه باید گفت که در صورت عدم اجرای کامل و به موقع آن از سوی کارخانه ها ، تولید شیر خام متوقف خواهد شد، از این رو لازم است که دولت با تخصیص مشوق صادراتی به داد دامداران برسد.

خرید حمایتی شیر خام تاثیر مثبتی در بازار داشته است
همچنین علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران ، گفت: اجرای طرح خرید توافقی شیر خام تاثیر مثبتی بر روند بازار به همراه داشته چرا که تا قبل از اجرای این طرح قیمت شیر خام روند کاهشی به خود گرفته بود که خوشبختانه از دو ماه گذشته تا کنون این طرح به تعادل بازار شیر کمک کرده است.
وی با بیان اینکه امکان اجرای این طرح در تمامی استان ها وجود ندارد، افزود: طرح خرید توافقی شیر خام تنها در پنج قطب اصلی تولید عملیاتی شده و در سایر استان ها به سبب عدم وجود کارخانه های تولید شیر خشک و به صرفه نبودن حمل و نقل اجرا نشده است.
عزیزاللهی در پاسخ به این سوال که نرخ مصوب شیر خام از سوی کارخانه ها چه زمانی عملیاتی می شود، بیان کرد: با وجود رکود بازار و کاهش هزینه های تمام شده دامداران باید این نرخ را به فراموشی بسپارند.


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com