خراسان شمالی دارای بیش از 3 میلیون و 630 هزار واحد دامی است

خراسان شمالی دارای بیش از 3 میلیون و 630 هزار واحد دامی است

سیدهادی سید در گفتگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: بر این اساس 2 میلیون و 222 هزار و 92 واحد از این تعداد را گوسفند و بره، 366 هزار و 306 واحد بز و بزغاله، 164 هزار و 132 واحد گاو اصیل و 389 هزار و 922 راس را گاو دو رگ تشکیل می‌دهد.
وی همچنین تعداد گاو بومی را 170 هزار و 500 راس، شتر 17 هزار و 397 نفر، تک سمی 116 هزار و 100 مورد، طیور اعم از گوشتی، تخمگذار و بومی را 183 هزار و 650 قطعه عنوان کرد.
سید ادامه داد: استان خراسان شمالی با بیش از 28 هزار کیلومتر وسعت دارای 7/1 درصد مساحت کل کشور دارای دره‌ها و مراتع سرسبز، دشت‌های حاصلخیز با رودخانه‌های دائمی، اقلیم مناسب آب و هوایی و مستعد برای پرورش دام‌های بومی و پرورشی همچون اسب اصیل ترکمن، گوسفند کردی، گاو شیری ملقانی و نیز زنبور عسل، کرم ابرشیم و آبزیان است.
وی افزود: علاوه بر این پرورش نژادهای اصیل همچون گاو شیری هلشتاین و مونت بلیارد در استان همراه با گاوهای دو رگ، بخش اعظم از تولید شیر و گوشت استان را بر عهده دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برنامه‌ریزی در راستای افزایش کمی و کیفی تولیدات دامی اعم از گوشت قرمز، سفید و شیر، اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ و بهبود منابع دام و طیور و اصلاح نژاد گونه‌های برتر دامی، تهیه و تدوین دستورالعمل‌های فنی و ترویجی مربوط به تغذیه، بهداشت و بهبود جایگاه، پرورش و اصلاح نژاد انواع دام و طیور، تامین منابع غذایی دام استان و همچنین برنامه ریزی برای توسعه زنبورداری، پرورش کرم ابریشم و آبزیان را از اقدامات محوری این سازمان برای تقویت بخش دام خراسان شمالی برشمرد.
وی شمار گاوداری‌های شیری دارای پروانه در خراسان شمالی را هم‌اکنون 89 واحد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید شیر این گاوداری‌ها 3 هزار و 950 تن است.
سید اظهار داشت: برای تاسیس 137 واحد دامداری نیز در خراسان شمالی پروانه صادر شده که با اجرای این واحدها، 6 هزار و 485 تن به ظرفیت شیر استان افزوده می‌شود.
وی افزود: 47 واحد گاوداری پرواربندی گوساله نیز در این استان فعالیت می‌کنند که 82 پروانه تاسیس نیز از سوی این سازمان برای متقاضیان صادر شده است.
این مسئول همچنین شمار واحدهای بره پرواری در این استان را 41 واحد عنوان کرد و گفت: صدور پروانه تاسیس 52 واحد نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی صادر شده است.
وی با بیان اینکه 68 واحد پرورش مرغ گوشتی در خراسان شمالی دارای پروانه بهره‌برداری هستند، ظرفیت این واحدها را یک میلیون و 164 هزار و 930 قطعه اعلام کرد.
به گفته سید برای تاسیس 12 واحد پرورش مرغ گوشتی در خراسان شمالی نیز پروانه صادر شده است.
وی از افزایش شمار واحدهای پرورش مرغ تخمگذار در خراسان شمالی خبر داد و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر پروانه تاسیس دو واحد پرورش مرغ تخمگذار از سوی این سازمان صادر و این واحدها به زودی فعالیت خود را در استان آغاز می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: هم‌اکنون 3 واحد پرورش مرغ تخم گذار در ا‌ین استان فعال هستند که با آغاز به کار واحدهای پرورش مرغ تخمگذار جدید، شمار این واحدها به پنج مورد افزایش می‌‌یابد.
وی یادآور شد: یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت 2 هزار قطعه در خراسان شمالی فعالیت می‌کند که پروانه تاسیس دو واحد دیگر نیز از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شده است.
سید همچنین شمار واحدهای کوچک روستایی بره پرواری را 36 مورد، واحدهای کوچک روستایی گاو شیری را 385 مورد، واحدهای کوچک روستایی گوساله را 40 مورد اعلام کرد.
 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com