خراسان رضوی عاری از بیماری آنفلوآنزای مرغی

خراسان رضوی عاری از بیماری آنفلوآنزای مرغی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: این استان عاری از بیماری آنفلوآنزای مرغی بین پرندگان و طیور است.
دکتر محمد رشتی باف، افزود: در ماههای اخیر حدود 15 استان کشور درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی بودند اما در این استان موردی از این بیماری طی این مدت گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: سویه کنونی ابتلا به آنفلوآنزای مرغی در کشور از نوع H5N8 می باشد که این سویه بیشتر مرغ های تخم گذار را درگیر می کند.
وی گفت: هر هفته یک تا پنج فقره موارد مشکوک به بیماری آنفلوآنزای مرغی در این استان مورد پایش و بررسی قرار می گیرد که بر اساس آزمایشات مربوطه تاکنون موارد مبتلا به این بیماری مشاهده نشده است.
رشتی باف افزود: شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی اغلب در فصل های پاییز و زمستان روی می دهد که در صورت همه گیری، خسارت بسیار به صنعت مرغداری وارد می کند.
وی اظهار کرد: با مشاهده یک مورد آلوده، تمام طیور واحد مرغداری باید معدوم گردد.
وی با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله و پیشگیری از آنفلوآنزای مرغی در این استان، گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای مرغداران در زمینه موارد حفاظتی، بهداشتی و قرنطینه ای و مبارزه با ورود بدون مجوز جوجه یک روزه مورد تاکید است.
رشتی باف افزود: استان خراسان رضوی رتبه سوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد و بخشی از تخم مرغ تولیدی این استان که مازاد بر مصرف است به کشورهای دیگر صادر می شود.
وی اظهار کرد: در هفته های اخیر به دلیل ابتلای طیور استان های مختلف کشور به بیماری آنفلوآنزای مرغی، بسیاری از تخم مرغ تولیدی خراسان رضوی به سایر استان های کشور ارسال شد.
هم اکنون 260 واحد مرغ تخمگذار و 2200 واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی دایر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com