خراسان جنوبی در صادرات مرغ به افغانستان موفق عمل نکرده است

خراسان جنوبی در صادرات مرغ به افغانستان موفق عمل نکرده است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی بابیان اینکه مرغداری از صنایع فعال در استان است، گفت: علی‌رغم مرز مشترک استان با افغانستان هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه صادرات مرغ موفق عمل کنیم.
عباس جرجانی صبح چهارشنبه در دیدار با نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: در سال ۸۴ تعدادی از نواحی خضری دشت بیاض، خوسف و سربیشه به مجموعه وظایف شرکت اضافه شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی زیر پوشش شرکت شهرک های صنعتی استان است، گفت: هدف شرکت ایجاد زیر ساخت‌ها، آمادگی حضور سرمایه گذار و بسترسازی برای کسانی است که مشتاق به سرمایه گذاری هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی بیان داشت: شهرک صنعتی بیرجند ۳۳۰ هکتار مساحت دارد که ۵۰ درصد آن واگذار شده  و ۱۲۰ واحد از آن به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه شهرک صنعتی خوسف ۵۰۰ هکتار مساحت دارد، افزود: یک ناحیه صنعتی در خوسف و یک ناحیه صنعتی در شهرستان درمیان وجود دارد.
۹۵ درصد صنایع استان صنایع کوچک
جرجانی با بیان اینکه از بین ۵۰۰ واحد صنعتی که در استان خراسان جنوبی وجود دارد ۵۰ درصد آن‌ها در شهرک های صنعتی مستقر هستند، افزود: مجموع ۵۱۲ جواز و پروانه صنعتی صادر شده که برای ۱۰ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد صنایع استان صنایع کوچک هستند، گفت: صنایع کوچک به راحتی می‌توانند نوع تولید خود را تغییر دهند.
وی از اشتغال شش هزار و ۳۰۰ نفر در بخش صنایع کوچک خبر داد و افزود: ۵۷ درصد اشتغال استان را صنایع کوچک ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با بیان اینکه ۸۵۰ واحد مرغداری در استان خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: سه واحد کشتارگاهی و چهار واحد فرآوری و بسته بندی در استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی به راحتی می‌تواند مرغ کشور افغانستان را تامین کند، افزود: ۹۸ درصد مرغ کشور افغانستان از آمریکا تامین می‌شود.
وی وزن زیاد مرغ های پرورش یافته در استان را از دلایل صادر نشدن مرغ به کشور افغانستان دانست و تصریح کرد: متاسفانه هیچوقت به صورت عملیاتی وارد صادرات مرغ به کشور افغانستان نشده‌ایم.
مهدی تقوی، معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۰ شهرک مصوب با مساحت دو هزار و ۱۷۱ هکتار در استان خراسان جنوبی وجود دارد، افزود: از این اراضی هزار و ۴۸۵ هکتار عملیاتی و هزار و ۵۰۰ هکتار مقدار زمین صنعتی قابل واگذاری است.
تامین آب مهم ترین مشکل زیر ساختی واحدهای صنعتی استان
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب ۱۵ شهرک تامین شده است، گفت: ۱۸ شهرک دارای برق و هفت شهرک متصل به شبکه گاز هستند.
وی با بیان اینکه مصرف آب  در کل صنعت استان  کمتر از یک درصد است، افزود: با توجه به خشکسالی هایی که وجود دارد تامین آب شهرک های صنعتی مشکلاتی دارد که مساعدت بیشتری را می‌طلبد.
تقوی با بیان اینکه در بحث برق رسانی مشکلی وجود ندارد، گفت: تا کنون متناسب با نیاز واحدهای صنعتی زیرساخت های لازم ارائه شده است.
وی از وجود تصفیه خانه فعال در شهرک صنعتی بیرجند خبر داد و افزود: یک تصفیه خانه نیز در قاین در حال ساخت است.
معاون عمران و محیط زیست شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بحث امنیتی ایستگاه آتش نشانی در بیرجند به بهره برداری رسیده است، افزود: تا پایان سال جاری ماشین آتش نشانی در قاین نیز مستقر خواهد شد.
رواج فرهنگ کارمندی مانع از پیشرفت تولید در استان
مرتضی عابدینی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: واحد های صنعتی استان به دلیل فرهنگ کارمندی پیشرفت تولیدی نداشته است.
وی با بیان اینکه صنایع کوچک بر حسب ماهیت خود انعطاف پذیری زیادی دارند، افزود:  علی رغم این انعطاف پذیری امکان هزینه کردن در برخی از موارد وجود ندارد.
وی بیان داشت: واحدهای تولیدی استان در زمینه صادرات طیور برنامه ریزی نداشته‌اند که این مشکل بزرگی است که در استان وجود دارد.
عابدینی یکی از معضلات صنایع کوچک را نقد نشدن چک های دریافتی در مقابل محصولات آن‌ها دانست و افزود: با پیگیری های انجام شده بیمه ایران پذیرفت که این چک‌ها را بیمه کند.
وی با بیان اینکه مدل توسعه خوشه ای در استان اجرایی شده است، افزود: هدف برای خوشه طیور کاهش ریسک سرمایه گذاری سرمایه گذاران در افق های تازه است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com