حلقه‌های واسط عامل افزایش قیمت گوشت قرمز/صادرات ۴۴ هزار تن گوشت مرغ از ابتدای امسال

حلقه‌های واسط عامل افزایش قیمت گوشت قرمز/صادرات ۴۴ هزار تن گوشت مرغ از ابتدای امسال
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: قیمت گوشت در بخش تولید افزایش نداشته، بلکه حلقه‌های واسط باعث افزایش قیمت شده‌اند. ۴۴ هزارتن مرغ از ابتدای سال صادر شده است.
در پاسخ به این پرسش که با وجود نرخ تورم 9 درصدی، چرا قیمت گوشت به یکباره 20 درصد افزایش داشته، اظهار داشت: ما در حوزه دام، از مجموع چهار محصول، در سه محصول (شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ) خودکفا بوده و نیاز خود را در داخل تأمین می‌کنیم و در عین حال صادرکننده هم هستیم، اما در بخش گوشت قرمز نیاز به واردات است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود 820 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود، افزود: 70 تا 80 هزار تن گوشت قرمز وارد می‌شود، اما در سال گذشته برای حمایت از تولید داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات گوشت قرمز را تغییر دادیم و از هر کشوری که پروتکل‌های بهداشتی ما را رعایت کند، امکان واردات وجود دارد.
رکنی تصریح کرد: امسال برای نخستین‌بار اجازه داده‌ایم که گوشت به صورت گرم از کشورهای همسایه وارد شود، اما نباید فراموش کرد که نوسانات قیمت در بازار چندان به تولید برنمی‌گردد، بلکه افزایش میزان مصرف در مناسبت‌هایی از جمله ماه محرم و عیدقربان بر قیمت‌ها مؤثر است.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام، قیمت گوشت در بخش تولید افزایش نداشته، بلکه حلقه های واسط تولید و مصرف متأسفانه گاهی فراز و نشیب‌هایی در قیمت ایجاد می‌کنند که سودی در جیب دامدار نمی‌رود، ولی از آن طرف به مصرف‌کننده فشار وارد می‌شود.
وی صادرات محصولات دامی را بسیار مشکل‌تر از واردات دانست و گفت: منهای پروتکل‌های بهداشتی و کیفیت، دامپینگ‌های موجود در بازارهای صادراتی، عرصه را برای حضور محصولات تنگ می‌کند، اما تجار ما با تلاش‌های بسیار توانستند 10 درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور یعنی نزدیک به 90 هزار تن را صادر کنند و رکورد صادرات در این بخش در سال گذشته رقم خورد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تا دو سه سال اخیر سالانه 40 تا 50 هزار تن مرغ وارد کشور می‌کردیم، تصریح کرد: اما به جایی رسیده‌ایم که سال گذشته نزدیک به 70 هزار تن گوشت مرغ را صادر کردیم و امسال هم تا آبان‌ماه بیش از 44 هزار تن گوشت مرغ صادر شده است.
وی به این نکته هم اشاره کرد که اکنون شیر و لبنیات ایران به 30 کشور دنیا صادر می‌شود و اخیراً هم 2 محموله شیرخشک به روسیه صادر شده است و اکنون چهار برند لبنی ایرانی پس از تأیید، محصولات خود را به روسیه صادر می‌کنند.
رکنی اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد کریدور سبز بین ایران و روسیه، محصولات ایران با سرعت بیشتر و تعرفه کمتر به روسیه وارد شود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com