حل مشکل مرغداران معطل تصمیم‌گیری سه مرجع

حل مشکل مرغداران معطل تصمیم‌گیری سه مرجع
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به تجمع اعتراضی مرغداران گفت:قرار است بعد از تعطیلات، سه نهاد دولتی درباره وضعیت مرغداران تصمیم گیری کنند.
محمد یوسفی با اشاره به تجمع مرغداران مقابل ریاست جمهوری طی روزهای گذشته، اظهارداشت: تجمع تولیدکنندگان ابتدا مقابل نهاد ریاست جمهوری بود و سپس به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی آمدند و اعتراضات خود را آنجا ادامه دادند.
وی اضافه کرد: بالا بودن قیمت نهاده های دامی و لزوم متعادل شدن قیمت، پایین بودن قیمت مرغ و لزوم متعادل کردن قیمت و همچنین افزایش جمع آوری مرغ مازاد تولیدکنندگان از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به منظور تعادل بخشیدن به بازار از جمله خواسته های مرغداران است.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی افزود: درپی این اعتراضات قرار شده شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی جلسه ای تشکیل دهند و به مشکلات تولیدکنندگان رسیدگی کنند که بنده فکر می کنم این جلسه بعد از تعطیلات پیش رو برگزار شود.
یوسفی تصریح کرد: اعتراض مرغداران در حال حاضر در استانهای کشور، مقابل استانداری ها و فرمانداری ها ادامه دارد و آنها امیدوارند که صدایشان شنیده شده و مطالباتشان پیگیری شود.
وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی، تولید جوجه یکروزه را درحال حاضر کاهش داده اند، گفت: قیمت جوجه یکروزه کاهش شدیدی در بازار داشته و به حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان رسیده است.
یوسفی با اشاره به گرانی نهاده ها در بازار نیز افزود: هم اکنون قیمت ذرت در بندر ۱۱۷۰ تومان و کنجاله سویا بین ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است.
وی با بیان اینکه بارگیری این نهاده ها به دلیل اعتصاب کامیون داران دچار مشکل بوده است، گفت:روز گذشته اعلام کردند این مشکلات تا حدودی رفع شده است.
افزایش قیمت دلار و اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز باعث افزایش قیمت نهاده های دامی شد و علی رغم اینکه دولت اعلام کرد برای کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی ارز ۳۸۰۰ تومانی تخصیص داده می شود، تغییری در بازار این کالاها ایجاد نشد.
البته برخی کارشناسان معتقدند عوامل اصلی افزایش قیمت نهاده های دامی و مواد اولیه تولید خوراک دام، فاکتورهای فراملی هستند. از جمله این عوامل فراملی می توان به این موارد اشاره کرد: افزایش قیمت جهانی ذرت، افزایش قیمت جهانی نفت، افت قیمت دلار در برابر یورو ؛ ضمن اینکه خشکسالی پارسال در برزیل و آرژانتین بر روی عرضه ذرت و البته دانه سویا و کلزا تاثیر گذاشته است؛ به گونه ای که امروز قیمت ذرت برزیل برای تحویل ۳ ماه آینده به قیمت ۲۳۵ دلار ثبت شده و قیمت ذرت اوکراین نیز، ۲۳۰ دلار حمل اکنون را در تارنمای خودش ثبت کرده است. کارشناسان معتقدند دولت برای انکه اثر افزایش قیمت جهانی بر بازار داخلی را تعدیل کند، باید تعرفه واردات را کاهش دهد.
از سوی دیگر معمولا قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان افزایش می یافت اما امسال به دلیل کاهش قدرت خرید مردم چنین اتفاقی رخ نداد و تولیدکنندگان که به امید افزایش قیمت، میزان تولید را افزایش داده بودند، شوکه شدند . چرا که علی رغم افزایش چشمگیر قیمت تمام شده تولید، نرخ مرغ در بازار به شدت در حال افت است. در این زمینه هم کارشناسان معتقدند دولت از طریق شرکت پشتیبانی امور دام باید مرغ مازاد موجود در بازار را خریداری کرده و از سطح بازار جمع آوری کند تا قیمت در جهت حمایت از تولیدکنندگان، اندکی افزایش یابد.
همچنین طی روزهای اخیر حمل و نقل نهاده های دامی به مراکز تولید،  به دلیل اعتصاب کامیون داران دچار اختلال و مشکل شده و این مساله نیز به مشکلات تولیدکنندگان دامن زده و موجب اعتراض آنان شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com