حرفه ای شدن پرورش مرغ بومی در روستاها

حرفه ای شدن پرورش مرغ بومی در روستاها
پرورش مرغ بومی قبل از انقلاب در مازندران وجود داشت اما سنتی و محدود بود پس از انقلاب با هدف خودکفایی روستاییان / عمران روستاها و اشتغالزایی پرورش مرغ بومی به صورت یک حرفه در آمد .
رییس مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران به استفاده بهینه و بهره برداری مناسب از منابع غذایی و ضایعات غیر استفاده در روستاها اشاره کرد و گفت : پرورش مرغ بومی نیاز امکانات / تجهبزات خاصی ندارد .
زارع افزود : پرورش جوجه یکروزه به مدت 30 تا 60 روز توزیع به صورت نیمچه در بین روستاییان / استفاده از امکانات غذایی بلا استفاده در روستاها و تولید گوشت و تخم مرغ همراه با افزایش طیور در کشور هدف از طرح اصلاح نژادی بیان کرد .
مسئولان جهاد با ایجاد مراکز پشتیبانی مرغ بومی پرورش انبوه تا جایی که در مازندران جوجه یکروزه استانهای گیلان / گلستان / سمنان و سیستان و بلوچستان رو تامین می کند .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : از سال 67 تاکنون 6 میلیون قطعه جوجه یکروزه و 5 میلیون نیمچه بین روستاییان در مازندران توزیع شده است .
نگهدار افزود : در حال حاضر ماهانه 30 هزار قطعه جوجه یکروزه در 30 هزار نیمچه بومی از طریق مرکز اصلاح نژادی بین روستاییان علاقمند توزیع می شود .
آقای بوستانی یکی از پرورش دهنده مرغ بومی در روستای ارطه ساری هم گفته در حال حاضر 12 هزار قطعه در سال جوجه پرورش می دهد در آمد سالیانه اش هم 15 میلیون تومان است .
خانم نصیری هم یکی دیگر از پرورش دهنده مرغ بومی در روستاهای کمانگر کلای آمل هم به بازار سپندی این شغل اشاره می کند و می گوید در هر دوره 2000 تا 3 هزار جوجه پرورش می دهیم و قطعه ای 2000 تومان می فروشیم .
معاون بهبود دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به فعالیت اصلاح نژادی در مرکز پنبه چوله ساری اشاره کرد و گفت : نسل 21 در سال 91 استحصال شده ارزش افزوده به ازای هر قطعه مرغ بومی در استان حداقل 5 هزار تومان نسبت گله مادری ارتقا پیدا کرد .
نگهدار افزود : پرورش مرغ بومی مختص مازندران نیست و علاوه بر مازندران 5 مرکز اصلاح نژادی و 5 مرکز تکثیر مرغ مادر در استانهای آذربایجان غربی / یزد / خراسان رضوی / اصفهان / فارس مازندران وجود دارد .
مشاوره طرح اصلاح نژادی مرغ بومی کشور هم با اشاره به اینکه در حال حاضر 47 میلیون مرغ بومی در کشور وجود دارد گفت : 46 هزار تن گوشت مرغ و890 هزار تخم مرغ بومی در کشور تولید می شود . عباسی از اجرای شبیه سازی رایانه ای مرغ بومی اصلاح نژاد در کشور خبر داد و افزود : با استفاده از شبیه سازی رایانه ای برای هر مرغ بومی کشور یک شاخص انتخاب مناسب را طراحی کنید و با روش های مختلف برای اصلاح نژادی را پیش ببریم و نتایج حال را با هم مقایسه می کنیم .
بگفته وی 16طرح تحقیقاتی با اعتبار 3 میلیارد و 500 میلیون ریال در موسسات علوم دامی کشور در حال اجرا است .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از پرداخت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات توسعه کشاورزی اصلاح ساختار مرغداری مازندران / کاهش مصرف سوخت / کاهش تلفات / افزایش تولید در واحد سطح برای تجهیز و نوسازی به بانک ها معرفی شدند .
نگهدار افزود : با نوسازی و تجهیز مرغداریهای بومی میزان تولید جوجه تولید یکروزه از 370 هزار قطعه به یک میلیون قطعه و میزان درآمد روستاییان از 330 میلیون تومان به 900 میلیون تومان در سال افزایش می یابد .

 
کلمات کلیدی مرغ بومی مرغ بومی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com