حذف گله ها و پرداخت مشوق صادراتی، نفس گرم صنعت تخمگذار/ به همراه فیلم

حذف گله ها و پرداخت مشوق صادراتی، نفس گرم صنعت تخمگذار/ به همراه فیلم
این روز ها قیمت فروش تخم مرغ، باعث شده که این محصول پروتئینی تبدیل به یک فرآورده زیان ده برای تولید کنندگان این محصول شود.
مهندس ترکاشوند-رئیس اتحادیه میهن - معتقد است که برنامه ریزی های زیادی برای کنترل تولید و مدیریت بازار این محصول انجام شده است که به زودی این روند نا متعادل را به ثبات خواهد رساند اما امروز و در این شرایط نیازمند حرکت ها و قدم های حساب شده ای هستیم که مهمترین آنها مشوق صادراتی است تا مازاد تولید تخم مرغ با وجود رقبایی که بیشترین حمایت ها را از سوی دولت خود دریافت می کنند از بازار داخلی به سمت بازارهای خارجی برود.
ترکاشوند در مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار ITPNews اعلام داشت: برنامه تولید تخم مرغ در کشور بر اساس نیاز بازار بوده است و این بازار می تواند هم مصرف داخل را پوشش دهد و هم بازار صادرات را و بر همین اساس این اتحادیه در یکی دو سال گذشته با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی و معاونت امور دام به یک عدد مشترک برای جوجه ریزی مرغ تخمگذار رسیده است که کنترل میزان تولید آن به عهده اتحادیه میهن گذاشته شده است.
وی یادآور شد که در برنامه ریزی سال گذشته تصمیم گرفته شد که 37 میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه ریزی تخمگذار انجام شود که نتیجه آن تولید نزدیک به 950 هزار تن تخم مرغ برای سال جاری می باشد. . وی تاکید کرد که با راه اندازی سامانه کنترل جوجه ریزی فارم های تخمگذار و همکاری واحد های مادر تخمگذار، کنترل تولید آغاز شده است تا مبادا میزان تولید بیش از برنامه ریزی های تعیین شده انجام شود.
وی یادآور شد که با توجه به اینکه از کل صنعت تخمگذار شاید تنها نزدیک به 10  درصد آن عضو سامانه کنترل جوجه ریزی نشده باشند و یا در زمان تعیین شده قانونی اقدام به حذف گله های خود ننموده باشند، شاید شاهد اندکی انحراف از تولید در این برنامه ریزی باشیم که این مورد علاوه بر آنکه طبیعی می باشد اما صد در صد تا یکسال آینده برطرف خواهد شد.

ترکاشوند اعلام کرد با اعتقاد بر اینکه باید از تمام ظرفیت های تولیدی نهایت استفاده را نمود و به بازارهای صادراتی توجه ویژه ای داشت، امسال نیز 35 میلیون جوجه تخمگذار وارد مزارع پرورشی خواهد شد اما این کاش جوجه ریزی به منزله کاهش میزان تولید نیست چرا که با بهبود روش های تولید و ارتقاء ژنتیکی گله های تخمگذار، مزارع پرورشی به جای 80 هفته تولید، 90 هفته تولید مناسب خواهند داشت و این مورد باعث می شود که کاهش میزان جوجه ریزی جبران و ما شاهد کاهش تولید در کشور نباشیم.
وی اظهار کرد ایران کشوری است که دارای مازاد تولید تخم مرغ می باشد و این اتحادیه به دنبال کاهش تولید نیست اما تمام تلاش خود را می کند که با دریافت حمایت های دولت و مانند هر کشور تولید کننده دیگری، در سایه مشوق های صادراتی که می تواند به طرق مختلف در اختیار تولید کنندگان تخم مرغ قرار گیرد، اقدام به صادرات  منظم تخم مرغ در منطقه نماید.
ترکاشوند اعلام کرد: اگر به موقع اقدام می شد و تصمیم درستی گرفته می شد، می توانستیم بهترین صادرات تخم مرغ را داشته باشیم اما متاسفانه این قسمت کار در دست ما نیست و ما نمی توانیم به تنهایی از صادرات تخم مرغ حمایت کنیم. وی اعلام داشت در خارج از مرز ایران رقبایی وجود دارد که تخم مرغ را با قیمت پایین تر از ایران وارد بازار منطقه می نمایند و همین مسئله باعث شده که صادرکنندگان ایرانی قدرت رقابت خود را از دست بدهند و آن بخشی از تولید که با هدف صادرات اقدام به تولید آن شده بود از بازار خارج نشده و باعث کاهش قیمت تخم مرغ شود و همین مورد موجبات نمایش روزهای بد صنعت شود .
رئیس اتحادیه میهن با اعلام اینکه برای متعادل کردن قیمت باید قدمهای مثبتی برداشت برنامه ها و پیشنهادی اتحادیه میهن را در خصوص مدیریت قیمت تخم مرغ اعلام نمود و اظهار داشت : مرغداران باید قانونا گله های خود را در پایان دوره یعنی بین 80 الی 90 هفتگی از چرخه تولید حذف نمایند و اطلاعیه آن صادر شده .
وی گفت: هر چند کشتارگاه ها برای حذف این گله ها آماگی کامل ندارند و از سوی دیگر ما همچنان درگیر معضلات مسائل قانونی مربوط به تهیه خمیر مرغ هستیم  اما با جلساتی که با کشتارگاه ها برگزار شده است قرار شده تا کشتارگاه ها با زمانی که در اختیار آنها قرارداده شده است اقدام به بازاریابی محصول نمایند و پس از آن اقدام به کشتار نماید و در این زمان اتحادیه میهن اقدام به پرداخت نقدی پول گوشت مرغ حذف شده به مرغدار خواهد نمود تا فرایند حذف مرغ پایان دوره به درستی انجام شود.
ترکاشوند اقدام بعدی اتحادیه را پیگری مجدانه اتحادیه در خصوص اختصاص مشوق های صادراتی دانست و اعلام داشت: مشوق های صادراتی باعث می شود تا مازاد تولید از کشور خارج شده و بازار به دست آمده در منطقه به راحتی از دست نرود اما این قسمت نیازمند حمایت جدی دولت می باشد چرا که صادرات در بخش کشاورزی همیشه و در همه جای دنیا از حمایت دولت برخوردار است و متاسفانه با تمام پیگیری هایی که انجام داده ایم، تا این لحظه هنوز موفق به استفاده از آن نشده ایم.

ترکاشوند در ادامه اظهار داشت که امروز باید به مدیریت تولید با هدف کنترل بازار در آینده بیاندیشیم و در همین خصوص با همکاری کلیه متولیان صنعت، وزارت جهاد، معاونت امور دام، سازمان دامپزشکی، بزرگان تولید و ... دستورالعملی تهیه و تنظیم شده است که بر اساس آن دستور العمل، اتحادیه قادر خواهد بود که میزان جوجه ریزی در کشور را کنترل و در نهایت، تولید، نگهدای و حذف گله را مدیریت نماید و بدون شک با اجرای این دستور العمل در آینده ما کمتر شاهد اتفاقاتی همچون سقوط قیمت تخم مرغ در بازار خواهیم بود.
ترکاشوند اعلام داشت که تهیه برنامه تولید باید منطقی باشد، تهیه برنامه صادرات باید منطقی باشد و نباید فراموش کنیم که بازارهای صادرات نامحدود نیست و شرایط رقبا باید مد نظر باشد و در برنامه ریزی ها حتما میزان نیاز کشور در فصل های مختلف مد نظر باشد تا مشکلی برای صادرات و بازار داخلی پیش نیاید.
ترکاشوند در خصوص سئوال خبرنگار ITPNews در مورد آنکه آیا از سوی مسئولین فشاری مبنی بر عدم کاهش تولید وجود دارد یا خیر گفت :احساس می کنم که هماهنگی زیادی بین متولیان و اتحادیه وجود دارد و اگر قرار است فشار و اجباری وجود داشته باشد مسئولین باید خود پاسخگوی نوسانات و اوضاع بد بازار باشند.

شما می توانید فیلم کامل این مصاحبه را در زیر مشاهده نمایید.
{tor_mjvideo}poster=photos/itpvp/pic/movies/torkashvand-e02.jpg src=photos/itpvp/movies/ITPNews-Mihan_Torkashvand_95_01.flv{/tor_mjvideo}
دانلود فیلم مصاحبه
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com