حجتی: به جرگه صادرکنندگان دام‌های اصلاح نژادی پیوستیم

حجتی: به جرگه صادرکنندگان دام‌های اصلاح نژادی پیوستیم
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه علم ژنتیک در حوزه دامپروری و اقدامات انجام شده در زمینه پرورش دام و طیور برتر به عنوان یک تولید موثر اقتصادی، از صادرات مواد ژنتیکی و دام های اصلاح نژادی به خارج از کشور خبر داد.
محمود حجتی در حاشیه افتتاح مجتمع تولید دام سبک در شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران گفت: امروز کشور در صنعت دامپروری و تولید دام سنگین با برخورداری از مزارع نمونه و کشت و صنعت های به روز، از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با دامداری های صنعتی آمریکا ، کانادا و اروپا رقابت می کنند.
وی اظهار کرد: با اقدامات موثری که در حوزه دامپروری صورت گرفته ، وضعیت تولید گوشت دام سنگین به نقطه قابل قبولی در کشور رسیده و تلاش برای توسعه فعالیت های تولیدی و تأمین نیازهای داخلی ادامه دارد.
وی گفت : در حال حاضر فعالیت های اصلاح نژاد در دام سنگین باعث شده تا نژادهای فوق العاده خوبی در کشور تولید شود و با پشت سر گذاشتن مراحل اولیه ، صادرات دام های ژنومیک و مواد ژنتیکی این دام ها به کشورهای منطقه انجام شود.
حجتی افزود: با توجه به مشکلات مرتع و وجود دامداری های سنتی، تاکنون تولید دام سبک اقتصادی نبوده و گذر از شیوه های قدیمی و حرکت به سمت دامداری علمی می تواند پرورش گوسفند و بز برای تأمین گوشت و شیر را با صرفه کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر نژادهای اصلاح شده دام سبک هر سال 3 بار زایش داشته و وزن لاشه آن 40 تا 50 کیلو افزایش می یابد که این میزان در مقایسه با نژادهای بومی از رشد قابل قبولی برخوردار شده و تولید دام سبک را اقتصادی کرده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت : پرورش دام سبک در بخش شیر و گوشت با ارزش افزوده همراه است، به گونه ای که شیر گوسفند 3 برابر و قیمت شیر بز دو برابر قیمت شیر گوساله از سوی کارخانجات لبنیات خریداری می شود.
وی همچنین با اشاره به اقتصادی بودن تولید شتر ، نرخ خرید شیر شتر را 14 هزار تومان و ده برابر قیمت خرید شیر گوساله اعلام کرد.
وی تأکید کرد: حرکت به سمت دامپروری نوین و تولید دام های سبک اصلاح نژاد شده باعث می شود تا درآمد خانواده های روستایی افزایش یافته و نیاز کشور به گوشت دام سبک برطرف شود.
مرکز اصلاح نژاد و تکثیر هسته موادژنتیکی گوسفند و بز صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در شهرستان ورامین افتتاح شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com