حال نوبت ذرت شد؟ بدون هیچ اتفاقی قیمت ذرت افزایش یافت

حال نوبت ذرت شد؟ بدون هیچ اتفاقی قیمت ذرت افزایش یافت
علی حسینی - مرغدار در حال تولید است که ناگهان بلایی از جایی نازل می شود. یکروز قیمت بیمه جوجه یکروزه تغییر می کند، یکروز قوانین جدیدی از دامپزشکی صادر می شود،  یکروز واحد مادر داستانی دارد، یکروز صادرات چراغ امیدی می شود که نفت اش رو به اتمام است، یکروز کشتارگاه بهانه ای دارد، روزی بیماری از جایی مهمان می شود، خلاصه شغلی هست برای خودش که وقتی تصمیم می گیری جوجه ریزی کنی باید پی آن را به خود بمالی که حداقل 50 روز پر تنش را پیش رو خواهی داشت .
بعد از افت شدید قیمت مرغ و هزاران مشکلاتی که با کاهش قیمت پیش خواهد آمد ، امروز که کمی در حالت تنفس بودیم ناگهان بلای بی دلیل افزایش قیمت ذرت متولد شد از کدام پهلو و از کجای این صنعت آبستن به حوادث، خدا می داند.
نوسانات قیمت ذرت که یکی از اساسی ترین بخش تولید را در برمی گیرد در یکماه گذشته دچار یک شوک شدیدی در نمودار قیمت خود شده است که با توجه به بررسی قیمت نهاده ها در سطح جهان که هیچ تغییر و نوسانی را در آن نمی توان مشاهده کرد ، به منزله طوفانی است که عن قریب موج سرکش آن به صنعت مرغداری خواهد خورد و بدون هیچ تردیدی اثرات خود را در قیمت مرغ خواهد گذاشت و جالب آنکه در زمان افزایش قیمت مرغ به علت خرید نهاده با قیمت بالا توسط مرغدار ، دلواپسان و بازرسان بازار، پیکان اتهام را فقط به سوی مرغداران خواهند گرفت .
به نظر می رسد مانند چند سال گذشته که یک بازار سیاه توسط انحصارگران قیمت نهاده در ایران ایجاد شده بود امروز هم در حال مشاهده ایجاد یک بستر سیاه و آلوده به احتکار خواهیم بود.
ای کاش مسئولین قبل از اینکه این موج به جسم بی جان و بی رمق این صنعت کوبیده شود ، جلوی آن را گرفته و نگذارند بخت سیاه تولید کنندگان گوشت مرغ از این سیاه تر شود.
نوسان قیمت نهاده ها در بورس های بین المللی در یکماه گذشته کاملا" ثابت بوده است که می توانید این نوسان را در تصویر شماره 1 و 2 این مطلب مشاهده کنید اما در نمودار شماره 3 نوسانات قیمت نهاده  در ایران را نیز مطالعه خواهید نمود و با در نظر گرفتن اینکه هیچ اتقاقی در ارز و یا نفت و یا قیمت حمل و نقل و ماجراهای برجام نیافتاده است به چرایی این نوسان بیاندیشید.

نوسان قیمت ذرت آمریکایی در یک ماه گذشته در بورس های بین المللی ( شماره 1 )


نوسان قیمت ذرت هندی در یک ماه گذشته در بورس های بین المللی ( شماره 2 )


نوسان قیمت ذرت در ایران در یک ماه گذشته ( شماره 3 )


صد البته که قیمت نهاده های امروز تأثیر گرفته از قیمت جهانی امروز نهاده ها نیست و تأثیرات قیمت بورس بین المللی نهاده ها حداقل بین 2 تا 3 ماه آینده در بازار قابل مشاهده خواهد بود.
با نمایش  نمودار قیمت نهاده های بین المللی در 5 ماه گذشته تا به امروز ، به این نکته خواهید رسید که حتی در 5 ماه گذشته هم هیچ رویداد مهمی در قیمت بی المللی نهاده ها رخ نداده است. (تصاویر شماره 4 و 5)
اما این در حالی است که نمودار نوسانات قیمت ذرت در 5 ماه گذشته به مانند بازی های کودکانه مان و به شکل ماری شده که در پله های خود می خزد و برای جلو رفتن در نمودار زمان هر پیچ و تابی را به خود می دهد.
زنگ  خطر یک رانت، یک انحصار، یک ظلم به مظلوم می آید و این آن چیزی نیست که در این زمان مورد حمایت هیچ شخص مسئولی باشد.

نوسان قیمت ذرت آمریکایی در پنج ماه گذشته در بورس های بین المللی ( شماره 4 )


نوسان قیمت ذرت هندی در پنج ماه گذشته در بورس های بین المللی ( شماره 5 )


نوسان قیمت ذرت در ایران در پنج ماه گذشته ( شماره 6 )
 
نظرات شما
  •  

    بهنام . فارس گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    متاسفم براي مسئولين كه فقط به فكر درامد و حقوق خودشان هستن و شعار ميدهن . يعني يك مرد در اين سازمانهاي مسئول پيدا نميشه گلوي اين دلالها رو بگيره ؟

    پاسخ...
  •  

    مرغدار لرستانی گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    درود به شرفت جناب حسینی که حرف حساب می زنی. چرا الان خبری از سازمان پشتیبانی-بهتر بگویم ریشه کنی-امور دام نیست . چرا بایست یک نفر-دلال- این قدرت و انحصار رو داشته باشه که یک صنعت بزرگ این کشور رو دچار بحران کنه؟ الهی اقای "م" این پول حرومی که میخوری بلای جونت بشه

    پاسخ...
  •  

    مرغداری نمونه گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    ای کاش غیرت و شرفی که این جوون داشت رو ده نفر دیگه داشتن توی این صنعت بی صاحب دمت گرم حسینی جان

    پاسخ...
  •  

    منتقد گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    البته بهتر است نمودار تغییرات دلار نیز در این گزارش لحاظ شود تا بتوان ارزیابی منصفانه تری داشته باشیم

    پاسخ...
  •  

    ناشناس گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    سکوت مسولین بزرگترین ظلمه

    پاسخ...
  •  

    مرغدار کوخ نشین گفت : ۹۵/۰۴/۲۹

    خدایا فقط خودت به دادمون برس . ایاک نعبد و ایاک تستعین وای به روزی که حقایق آشکار شود . به قیمت کوخ نشین کردن مرغدار چه کاخهایی که ساخته نشد.الهی یه چکه آب خوش از گلوی خیانتکار پایین نره .به حق علی و اولاد علی .

    پاسخ...
  •  

    رحیم-جوادی گفت : ۹۵/۰۴/۳۰

    باسلام-پشتبانی اموردام-بورس بازی-لاین واجداد خصوصی-طرحها ملی بود سود وزیان مطرح نبود-حداقل لاین واجداد سبک استفاده نمایند تا ریسک مرغداران پایین وصادرات صورت گیرد.رحیم جوادی کارشناس مرغ اجداد

    پاسخ...
  •  

    ناشناس گفت : ۹۵/۰۴/۳۱

    خود کرده را تدبیر نیست

    پاسخ...
  •  

    مرغدار 1 گفت : ۹۵/۰۴/۳۱

    اگر دولت محترم که داعم تورم را کاهش میدهد البته نه در عمل. میخواست جلوی قیمت نا عادلانه ذرت را بگیرد قطعا برایش زحمت نداشت اما چه کنیم که ذیگران هم در این حرام شریک هستند .

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com