حاصل زحمات مرغداران در جیب دلالان

حاصل زحمات مرغداران در جیب دلالان
مدتیست که موضوع افزایش هزینه های تولید مرغ وکاهش قیمت آن در هنگام فروش موجی از نگرانی را در بین مرغداران استان ایلام به وجود آورده است بنحویکه بارها نمایندگان این صنف مشکلات پدیدار شده در مسیر تولید را به انحاء مختلف به مسئولین مربوطه منعکس نموده اند اما کماکان این مشکلات بر کار وتولید آنان سایه افکنده است.
تولید کنندگان مرغ معتقدند هزینه تولید مرغ بیش از سود آن و هزینه تهیه نهاده های دامی چون ذرت، سویا و آنتی بیوتیک ها خارج از توان آنان است ضمن اینکه فشار بانک ها برای بازپرداخت معوقه های بانکی به وام گیرندگان و ضامنان از دیگر مشکلات عمده پیش روی این صنف است.
درابتدای ماه جاری جمعی از مرغداران استان ایلام به اتفاق نمایندگانشان در اعتراض به وضعیت پدیدار شده در کاهش قیمت مرغ وافزایش هزینه ها وهمچنین مشکلات عرضه وتقاضا ونوسانات قیمت این محصول مهم وپرمصرف در مقابل استانداری ایلام تجمعی اعتراض آمیز داشتند به این امید که مسئولین مربوطه در سیاست قیمت گذاری وکنترل نوسانات چاره اندیشی نمایند.
گویا هنوز از طرف مسئولین ونهادهای مرتبط در خصوص رفع مشکلات پدیدار شده چاره اندیشی علمی وکارشناسانه ای که حکایت از کاهش ریسک تولید این محصول حساس وپرمصرف باشد صورت نگرفته است تا بتواند از دغدغه های جدی تولیدکنندگان مرغ گوشتی بکاهد تاآنان بتوانند با فراغت بال به کار وپیشه خود ادامه دهند.
این درحالیست که اغلب تولیدکنندگان مرغ گوشتی براین باورند با توجه به اهتمام دولت مبنی بر صادرات محصولات کشاورزی به خارج، وجود مرز راهبردی مهران در استان ایلام و نیز وجود پتانسیل های بالقوه و بالفعل این استان برای رونق بخشی به صنعت صادارت مرغ، می تواند فرصتی مناسبی برای صادرات حجم عمده مرغ تولید شده به بازارهای مصرف عراق باشد.
البته پرورش دهندگان مرغ در ایلام می توانند با بازاریابی مناسب زمینه صادرات و فروش مرغ مازاد بر نیاز خود به دیگر استان هایی که سهم کمی در تولید این ماده خوارکی دارند یا تولید آنها جوابگوی بازار داخلی نیست را هم فراهم کنند.
اماگویا این روزها کارشناسان دستگاههای مرتبط بابرنامه ریزی برای کاهش دغدغه های مرغداران ،جای خود رابه دلالان داده است تا آنان در خلاء دستگاههای نظارتی وکارشناسان وسیاستهای حمایتی آنان حضور پررنگی در مرغداریها داشته باشند تا با خرید مرغ تولیدی مرغداران وعرضه به بازار مصرف استان وسایر استانهای همجوار روزهای سخت وسیاهی را برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی دراستان ایلام رقم بزنند.
یک مرغدار ایلامی دراین زمینه در گفتگو با خبرنگار ایسنا منطقه ایلام  گفت: دلالان مرغ زنده را از مرغدار ایلامی می‌خرد و آن را به قیمت گران‌تری به کشتارگاه سایر استان‌ها می‌فروشند
دکتر «هومان فرزادی» درادامه اظهار کرد: دولت قبلی مجوزهای بی رویه‌ای برای احداث مرغداری صادر کرد که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در صنعت مرغداری شد.
وی با بیان اینکه تعداد مرغداری‌های استان بیش از نیاز بازار مصرف استان است، تصریح کرد: استان ایلام 3 تا 4 برابر نیاز داخلی‌اش مرغ تولید می‌کند ولی با توجه به نسبت جمعیتی این استان کمتر از 2 درصد صنعت طیور کشور در ایلام وجود دارد و نباید فراموش کرد که نسبت جمعیتی کمی در استان داریم.
فرزادی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در استان این است که با وجود این همه تولید مرغ ولی متاسفانه از استان‌های همجوار مرغ یخی و گرم وارد بازار مصرف ایلام می‌شود، خاطرنشان کرد: در 6 ماه گذشته اختلاف بین قیمت مرغ زنده و مرغ کشتارگاهی 2 هزار تومان بود که الان به 3 هزار تومان رسیده است.
وی به وجود دلالان در بازار مرغ ایلام اشاره و عنوان کرد: دلال، مرغ زنده را از مرغدار ایلامی می‌خرد و آن را به قیمت گران‌تری به کشتارگاه سایر استان‌ها می‌فروشد.
این مرغ‌دار ایلامی در پایان به راهکار حل مشکلات صنعت مرغداری پرداخت و گفت: کاهش جوجه‌ریزی، تسهیل صادرات و پرداخت مشوق‌های صادراتی و انجام امور فنی و علمی از سوی دولت برای اینکه مرغدار مرغ را ارزانتر تولید کند از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند تا حدی کمک کار مرغداران ایلامی باشند.
شایان ذکراست حدود 400 واحد مرغداری در استان ایلام فعال است که میانگین ظرفیت تولید این مرغداری ها بین 10 تا 50 هزار قطعه در هر دوره است و میانگین تولید ماهیانه مرغ در استان نیز یک میلیون و 600 هزار تن است.
استان ایلام سالانه 2.5 برابر مصرف داخلی خود مرغ تولید می کند که یک سوم آن به مصرف داخلی می رسد و دو سوم آن نیز قابلیت صادرات به استان های دیگر و کشور عراق را دارد.
 
نظرات شما
  •  

    بهنام قاسمی گفت : ۹۴/۱۱/۰۱

    دکتر «هومان فرزادی» فرمودند: دولت قبلی مجوزهای بی رویه‌ای برای احداث مرغداری صادر کرد که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی در صنعت مرغداری شد.یعنی در دولت قبلی بدون مطالعه،بدون درنظر گرفتن توجیه اقتصادی، و بدون در نظر گرفتن میزان مصرف هر استان، مجوز احداث مرغداری صادر کردند و بانکهای عامل نیز بدون مطالعهو بدون در نظر گرفتن صرفه اقتصادی به دارندگان مجوز وام پرداخت نمودند.حال چگونه و از چه راهی با این قیمت مرغ این وام دریافتی می بایست باز پرداخت شود، خدا می داند و بس.
    شاید هم عمدی در کاراست ومابیخبر؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com