جولان دلالان در مقابل ناتوانی مرغداران

جولان دلالان در مقابل ناتوانی مرغداران
این روزها نوسانات قیمت مرغ به نفع مصرف کننده رقم می خورد و گاهی و به ندرت با پیش آمدن مناسبتی آن هم اگر ذخیره پشتیبانی رخصت دهد به نفع تولیدکننده. اما در این بین افرادی هم هستند که بدون دغدغه از این نوسانات، حاشیه ی امن برای سودهای کلان خود ساخته اند.
برای آنان تفاوتی نمی کند وزنه قیمت به کدام سمت باشد آنقدر این بازار جای مطمئنی برای درآمدهای بی زحمت آنان شده است که سودشان تضمین می شود. افرادی که دیگر جزء جدایی ناپذیرصنعت مرغداری کشور شده اند، تا جایی که حضور نام آشنای "واسطه ها یا دلالان" برای مرغداران به عاملی معمول در روند تولید و عرضه تبدیل شده است اما وجود همین افراد است که سبب می شود قیمت مرغ هیچگاه برای تولید کننده و مصرف کننده واقعی نشود.
محمد یوسفی - رئیس انجمن صنفی مرغدارن گوشتی کشور-  در گفتگو با خبرنگار ITPNews، از نقش و حضور دلالان در لایه های صنعت مرغداری کشور می گوید: دلالان در تمام مراحل تولید گوشت مرغ از توزیع جوجه یکروزه تا عرضه گوشت مرغ حضور دارند و مرغداران سال هاست که به دلیل عدم حمایت و مدیریت نامناسب بازار، مجبور به کار با آنان هستند.
وی ادامه داد: دلالان با سرمایه ای که در اختیار دارند نهاده ها را نقد تهیه کرده و به صورت اقساط به مرغدار می فروشند یا گوشت مرغ را از آنان می خرند و با کمترین زحمت و زمان سود قابل توجهی نسیب خود می کنند.
یوسفی با اشاره به حضور واسط ها در تمام لایه های تولید مرغ گوشتی، بیان داشت: این دلال ها معمولا مرغ های خریداری را به افرادی به نام کشتارکن می فروشند این افراد نیز با پرداخت کارمزد به کشتارگاه ها مرغ های کشتار شده را روانه بازار می نمایند یا همان جا به دلال دیگری می فروشند.
وی ادامه داد: این واسطه ها گوشت مرغی که از کشتارکن ها خریداری نموده اند، ابتدا در سطح شهر توضیع کرده و سپس هر آنچه باقی مانده را راهی میدان بهمن نموده و به عمده فروشان می فروشند و در نهایت در میدان بهمن عمده فروشان با واسط های دیگر کار می کنند و به این ترتیب گوشت مرغ بعد از دست به دست شدن های بسیار در بین دلالان و با قیمتی چند برابر خریداری شده از مرغدار به مصرف کننده می رسد.
یوسفی راهکار حذف دلالان از بازار مرغ را فعال شدن شرکت های تعاونی دانست و گفت: اگر شرکت های تعاونی به معنای واقعی فعال باشند می توانند همه این دلالان را در صنعت مرغداری حذف کنند و مرغ را با قیمت واقعی از مرغدار خریده و به دست مصرف کننده برسانند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در برخی از استان ها، تعاونی ها به صورت محدود کار می کنند اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و حذف کامل دلالان نیازمند آن هستند که مدیران لایق و سرمایه کافی در اختیار داشته باشند.
یوسفی تصریح کرد: از مهترین مشکلاتی که تعاونی ها با آن مواجه هستند عدم توانایی در تامین نقدینگی است زیرا بانک ها چندان راغب به همکاری با آنان نیستند و اما اگر این نقدینگی تامین شود مطمئنا بازار به زودی اصلاح خواهد شد.
رضا سواری – یمی از فعالان و تولیدکنندگان بزرگ در صنعت مرغداری کشور- از نقش واسط ها و دلالان در زیان مرغدارن می گوید: برخلاف تمام دنیا در ایران هیچگاه تولیدکننده در تعیین قیمت نقشی ندارد و همیشه این دلالان هستند که قیمت محصولات را در بازار تعیین و به نفع خود تغییر می دهند و به تولیدکننده اجازه ورود به این امر را نمی دهند.
وی تصریح کرد: در حالی مرغداران از ابتدای سال تا کنون فقط زیان دیده اند که همیشه مرغ در میدان بهمن دو برابر قیمت خرید از آنان به فروش می رسید و بازار به سود واسطه ها و به زیان مرغدارن و مصرف کننده بوده است.
سواری ادامه داد: اقتصاد بیمار و مدیریت ضعیف بازار سبب شده است که دلالان به قدرتی برسند که ما به اجبار با آنان جلسه ای برای حل مشکلات ناشی از فعالیتشان تشکیل دهیم.
به گفته ی وی در جلسه ای که با علیزاده - رئیس هیات امنای فروشندگان مرغ گوشتی میدان بهمن - برگزار شد علیزاده از سامانه ای برای اعلام قیمت  خبر داده است که بدون توجه به هزیته تمام شده و تنها بر اساس منافع واسطه ها، قیمت را تعیین و اعلام می نماید.
سواری اظهار داشت: با توجه به شرایط ناعادلانه ای که واسطه ها خودسرانه برای صنعت مرغداری کشور به وجود آورده اند از مهندس امینی - رئیس دفتر طیور معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی -  خواسته ایم که کمیته ای تشکیل شود تا تولیدکنندگان نیز در تعیین قیمت ها نقش داشته باشند.
این تولیدکننده ادامه داد: نتیجه مطلوب زمانی برای این کمیته قابل تصور خواهد شد که اتحادیه ها، انجمن های صنفی و مرغدارها همکاری لازم را انجام داده و خود را ملزم به تبعیت از کمیته بدانند و خودسرانه اقدام به قیمت گذاری و فروش مرغ نکنند.
سواری یادآور شد: برخی با اظهار نظرهای غیرمنطقی راه حل را کاهش تولید می دانند این در حالی است که یک مرغدار تمام سرمایه خود را تبدیل به ساختمان و تاسیسات نموده تا در کنار کارگران و پرسنل خود در راه تولید به کشور خدمت رسانی کند اما با این شرایط مرغدارن کارگران بی مزدی شده اند که برای بانک ها و دلالان کار می کنند.{tor_sutitle}عدم فعالیت تعاونی ها باعث دلال پروری در صنعت شده است{/tor_sutitle}
وی با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش مصرف سرانه مرغ کشور اظهار داشت: با کاهش مصرف سرانه مرغ کشور، هر روز بر مازاد تولید افزوده می شود و تنها حمایت از تولیدکننده با تزریق نقدینگی و همچنین برنامه ریزی برای صادرات با پرداخت یارانه و مشوق های صادراتی می تواند تولید مازاد را از کشور خارج کند.

 
نظرات شما
  •  

    جواد گفت : ۹۴/۰۹/۱۷

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت ریسک
    پذیر ترین تولید کنندگان کشور
    وقتی بزرگترین صنعت بعد از نفت در ایران اینطور
    ناله و ناتوانی میکند بداند مقصر اصلی خود مرغداران هستند که به علت عدم همبستگی هر
    کسی از راه برسد میکوبد بر سرشان

    پاسخ...
  •  

    ستاینده گفت : ۹۴/۰۹/۱۸

    مطالب فوق واقغا گویای حقیقتی تلخ اما واضح وروشن است.به راستی هم درد را میشناسیم هم راه حل ان را!اما چرا این مشکل بازار همچنان به قوت خود باقی است؟چرا همتی دیده نمشود تا بساط دلالان برچیده شود؟چرامدیران تواتمند نمی ایند تا بازار صادرات رونق بگیرد؟چرا به تولید کنندگان ذرت وسویا ودیگر اقلام هیچ کمکی نمیشود؟چرا در بخش دارو وتامین ویتامینهادولت کمکی نمکندو دست تولید کنندگان واقعی را نمیگیرد؟

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۴/۰۹/۱۸

    دقیقا این مورد قیمت گذاری بدون توجه به هزینه های تولید را در همین سایت آی تی پی هم دیده ام با بررسی قیمت هایی که در طول هفته گذاشته است. کاملا مشخص است که این وبسایت هم یک دلال است و البته فکر می کند که هیچ کسی از این موضوع خبردار نمی شود!!! این است مملکت ما

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    lمرغدار گفت : ۹۴/۰۹/۲۲

    باسلام چرا پول مرغ باید دو ماه باشه چرا قیمت مرغ نباید انلاین باشه مگر کشتارگاهها نسیه مرغ توی بازار میفروشن که به مرغدار چک دوماه میدن این یه نمونه دلال بازی هست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com