جوجه‌هایی که هرگز مرغ نمی‌شوند

جوجه‌هایی که هرگز مرغ نمی‌شوند
سیده مرضیه میرقادری: به گزارش خبرنگار مهر، کمبود نهاده‌های دامی این روز‌ها سرمایه مرغداران را بر باد داده است و بسیاری از آنان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند آن هم در سالی که قرار است از تولید و سرمایه ایرانی حمایت شود.
سکوت مسئولان و افزایش قیمت نهاده به چهار برابر قیمت گذشته موجب شده تا برخی از مرغداران با تلفات مواجه شده یا تولید خود را کاهش دهند که این امر قطعا بر بازار آینده مرغ و تخم مرغ که تقریبا نقش به‌سزایی در سبد خوراکی خانوار دارند تاثیر مخربی خواهد داشت و شاید با ادامه روند کنونی به دلیل افزایش قیمت و کاهش تولید، مرغ و تخم مرغ از سبد خوراکی خانوار پرواز کند.
 مصطفی چهره قانی یکی از مرغداران قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کمبود نهاده برای طیور و افزایش قیمت چشمگیر آن و همچنین عدم حمایت نهادهای حمایتی گفت: مشکل ‌کمبود نهاده برای طیور تقریبا از دوماه قبل از عید بروز کرد که اوج آن فروردین ماه سالجاری بود و هنوز نیز ادامه داد.
وی انحصاری بودن واردات نهاده‌های دامی و ضعف مدیریتی را از دیگر معضلاتی عنوان کرد که تنها ضرر آن متوجه تولید کنندگان می‌شود.
چهره قانی ابراز کرد: نهاده دامی از قیمت 460 تومان به چهار برابر افزایش یافته است که این قیمت چند برابری و عدم توانایی مرغداران در خرید و حتی پیش خرید آن ضرر مالی فراوانی متوجه تولید کنندگان این بخش کرده است.
استفاده برخی از افراد سودجو در بازار و وارد کردن نهاده توسط برخی از افراد خاص و عرضه آن به مرغداران با قیمت بسیار بالا، از دیگر انتقادات این مرغدار بود که منجر شده تا بسیاری از مرغداران مرغ‌های تلف شده یا در حال تلف را روانه چاه‌ها کنند.
وی در ادامه بیان کرد: عدم تحویل به موقع نهاده‌ها و کمبود آن در بازار موجب شده تا در برخی مواقع مرغ‌های مرغداری تلف و روانه چاه شوند به گونه‌ای که حتی طی 10 روز 2 هزار مرغ این واحد مرغداری تلف شده‌اند و چاه‌های تلفات نیز دیگر گنجایش ندارند.
وی ادامه داد: این معضل گریبانگیر بسیاری از مرغداری‌های استان قم است.
افزایش قیمت مرغ در بازار نیز از جمله مسائلی بود که طی چندماه اخیرگله مندی‌های فراوان مردم را در پی داشت.
بهرام فهیمی از دیگر مرغداران قمی است که علاوه بر تولید مرغ گوشتی در زمینه تولید مرغ تخم گذار نیز فعالیت می‌کند.
وی افزایش هزینه تولید تخم مرغ به علت افزایش قیمت نهاده و عرضه آن زیر قیمت تمام شده در بازار را مورد اشاره قرار داد و آن را ناشی از اوج گرفتن قیمت تخم مرغ در بهمن ماه سال گذشته و واردات بی‌رویه جوجه یک روزه تخم گذار برای کاهش قیمت در کشور دانست.
با توجه به گفته این مرغدار، با واردات جوجه تخم گذار در سال گذشته و به مرحله تولید رسیدن این جوجه‌ها، به جای حل مساله، با واردات بی‌رویه، مرغداران در سال حمایت از کار، ‌تولید و سرمایه ایرانی به مرحله ورشکستگی رسیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مواقع برای تامین غذای جوجه‌ها مجبور به قرض کردن نهاده از سایر واحدهای تولید کننده هستند بیان کرد: این امر باعث می‌شود که اگر بیماری در یک واحد تولیدی وجود داشته باشد به واحد تولیدی دیگر منتقل شود.
به گفته این تولید کننده قیمت تمام شده تولید مرغ به علت عدم واردات نهاده از جمله سویا و افزایش قیمت آن، برای مرغداران افزایش یافته است.
وی افزایش قیمت مرغ در بازار طی ماه‌های آتی را از جمله معضلاتی عنوان کرد که گریبانگیر بازار خواهد شد.
بر اساس گفته‌های این مرغدارسالانه ۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان قم صورت می‌گیرد که با معضل اخیر این رقم به ۲۰ میلیون قطعه کاهش خواهد یافت، آن هم در سال حمایت از تولید، تولید کننده و افزایش سرمایه ایرانی!
وی همچنین کاهش دوره‌های جوجه ریزی از ۵ بار در سال به ۳ بار را نیز از راهکارهایی عنوان کرد که برخی از مرغداران برای در امان ماندن از ورشکستگی به آن متوسل شده‌اند.
مدیر پشتیبانی امور دام استان قم بحث کمبود نهاده‌های دامی به خصوص سویا را مبحثی کشوری عنوان کرد و گفت: ‌ این مساله تقریبا گریبانگیر مرغداران کل کشور است.
مسعود فرجی در باره چگونگی حل این مساله ابراز کرد: طی یک ماه اخیر ۵۰ هزار تن نهاده بین مرغداران کل کشور توزیع شده است که قطعا جوابگوی نیاز‌ها نبوده است.
وی به پیش خرید چهار هزار تن کنجاله سویا توسط مرغداران قم اشاره کرد گفت: این مقدار کنجاله در بین مرغداران توزیع می‌شود.
در این بین باید به این نکته توجه داشت با توجه به وضعیت بازار و ضرر‌هایی که به مرغدارن وارد شده پیش خرید و پرداخت نقدی برای برخی از مرغداران امکان پذیر نبوده است و از سویی دیگر این مقدار نهاده پاسخگوی نیاز مرغداران استان نیست و به گفته برخی مرغدارن آنان تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ تومان برای تهیه سویا پول پرداخته کرده‌اند اما تاکنون خبری از توزیع نهاده نشده است.
نوسان قیمت تخم مرغ و بالا بودن قیمت علوفه شدید‌ترین ضربه را به صنعت مرغداری می‌زند
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغداران قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، خطاب به مسئولان گفت: چرا به درد دل ما مرغداران نمی‌رسید، و اگر دلتان به حال مرغدار نمی‌سوزد به حال سرمایه ملی که در بیابان‌ها بنا شده و در حال از بین رفتن است، بسوزد.
خداپرست با اشاره به اینکه تولید ملی در حال نابودی است و مسئولان همچنان سکوت کرده‌اند، گفت: ما به سرمایه ملی خود اهمیت نمی‌دهیم، متولیان و مسئولان صنعت حمایت لازم را نمی‌کنند و نوسان قیمت تخم مرغ و بالا بودن قیمت علوفه شدید‌ترین ضربه را به صنعت مرغداری زده و می‌زند.
دلالان بازار خوراک طیور را قبضه کرده اند
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغداران قم با اشاره به اینکه دلالان بازار خوراک طیور را قبضه کرده‌اند، اضافه کرد: وقتی که قیمت تخم مرغ از ۲ هزار و ۲۰۰ تومان یکباره به ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ سقوط می‌کند و علوفه سویا به سه برابر قیمت از کیلویی ۵۰۰ تومان به ۱۶۵۰ تومان می‌رسد، یعنی یک نوسان ۵۰ درصد رخ داده است و از طرف دیگر اگر با این قیمت بالا هم سویا خریداری کنیم، معلوم نیست که به موقع وارد مرغداری شود، معنای دیگر این است که ارزش سرمایه گذاری ملی سقوط کرده است.
وی افزود: ما نمی‌گوییم برای مرغدار دلسوزی کنید، بیائید برای سرمایه‌های ملی عظیم این کشور که بعد از شرکت نفت بیشترین سرمایه گذاری را انجام داده است، دلسوزی کنیم.
وی گفت: اگراین رویه پیش برود و دولت مردان به فکر نیفتند و چاره‌ای نیندیشند طولی نخواهد کشید که مرغداران یکی پس از دیگری مرغ‌های خود را روانه کشتارگاه می‌کنند و فاجعه‌ای دیگری به بار خواهد آمد و آن هم وارد کردن تخم مرغ از کشورهای همسایه است.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغداران قم بیان داشت: بار‌ها مسئولان اتحادیه و تعاونی‌ها چه کتبی و چه شفاهی به مسئولان یادآورده شده‌اند که بحران نزدیک است، به فکر چاره باشید، ولی تا به امروز هیچ اثری از بهتر شدن اوضاع نیست و در همین راستا مرغداران تصمیم گرفتند در مقابل بازرگانی تجمع کنند ولی با توجه به پیگیری و قول مساعد اداره صنعت، معدن و تجارت استان قم در جهت حمل سریع سویاهای خریداری شده، تجمع اعتراض آمیز مرغداران ملغی اعلام  شد و برگزار نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما که از اردیبهشت سال ۹۰ گریبان ما را گرفته است تعرفه ۷۰ درصدی صادرات تخم مرغ است، افزود: با این کار دولت؛ جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد و با اینکه ما تخم مرغ مازاد نیاز داشتیم و روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن تخم مرغ در مرغداری کشور دپو می‌شود، اجازه صادرات نداشتیم تا اینکه در فروردین ماه امسال تعرفه صادرات تخم مرغ برداشته شد ولی متاسفانه تا امروز هنوز این تعرفه به گمرکات ابلاغ نشده است و ما هنوز زیر قیمت تخم مرغ را به بازار عرضه می‌کنیم و اجازه صادرات هم نداریم.
هیچ یارانه‌ای به مرغدار برای علوفه داده نشده است
در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هیچ یارانه‌ای به مرغدار برای علوفه داده نشده است، گفت: دولت باید در زمانی که تولید بالاست وارد بازار بشود و تولید را به حداقل قیمت بخرد و در زمانی که قیمت بالا می‌رود، محصولات خریداری شده را در بازار بریزد و اگر خریداری نمی‌کند، مبلغی که مرغدار ضرر می‌کند باید نقدی پرداخت شود.
وی ادامه داد: اگر این کار از دست دولت بر نمی‌آید باید تنظیم بازار را به دست اتحادیه و تعاونی‌ها بدهد تا خودشان بازار را تنظیم کنند و دولت فقط ناظر باشد.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های مرغداران قم با اشاره به اینکه هنگامی که قیمت تخم مرغ پائین می‌آید، مسئولان جواب تلفن خود را نیز نمی‌دهند، اظهار داشت: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید تنظیم بازار در دست خود تولید کندگان باشد؛ مسئولان مربوطه نه می‌گذارند که ما بازار را تنظیم کنیم نه خودشان اجرا می‌کنند، موقعی که قیمت تخم مرغ بالا می‌رود، روی ما فشار می‌آورند که قیمت‌ها را ارزان کنید و موقعی که قیمت تخم مرغ پائین می‌آید جواب تلفن ما را نمی‌دهند.
وی اضافه کرد: ما از جهاد کشاورزی می‌خواهیم که وارد بازار بشود و قیمت نهاده‌ها را تنظیم کند و از بازرگانی هم می‌خواهیم که در حال حاضر که قیمت تخم مرغ پائین است وارد بازار شود و تخم مرغ مازاد مرغداران را جمع کند یا اجازه صادرات را بدهد تا مرغدران از این گرفتاری نجات پیدا کنند.
همه ما با این مساله یا ضرب المثل که اول مرغ بود یا تخم مرغ آشنا هستیم و شاید حتی برخی مواقع از آن استفاده کرده باشیم اما با توجه به روندی که در پیش گرفته شده شاید زمانی نه مرغ باشد و نه تخم مرغ.
 
نظرات شما
  •  

    یزدانی گفت : ۹۱/۰۳/۰۷

    همان بهتر که امروزه جوجه ها مرغ نشوند تا اینکه پس خوردن دان با قیمت طلا و مرغ شدن با یکی از این بیماریهای مهلک ویروسی بمیرند
    شیوع بیماریها در دام و طیور و جدیدا در انسان {تب کنگو} در سطح وسیع و غیر قابل کنترل {البته فعلا در مورد طیور }
    تماما از بیوتروریسم ریشه می گیرد و همچنان مسولین آنرا تکذیب می کنند .!!!
    فقط خدا به خیر کند

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com