جهادکشاورزی متولی تنظیم بازار تا عمده فروشی

جهادکشاورزی متولی تنظیم بازار تا عمده فروشی
اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ و تامین نهاده ها با بیان اینکه دولت به این جمع بندی رسیده است که قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی مجدداً احیا گردد و دقیقاً از اول فروردین سال1400 اجرای آن به وزارت جهادکشاورزی ابلاغ خواهد شد، اظهار داشت: احیای مجدد این قانون سبب روشن تر شدن فرایند تصمیم گیری و پاسخ دهی خواهد شد.
وی با بیان اینکه علاوه بر ستاد تنظیم بازار ، ستاد دیگری تحت عنوان نظارت بر ستاد تنظیم بازار به ریاست دادستان کل کشور و در استانها به ریاست دادستان مرکز استان در سطح کشور تشکیل یافته است که بر فرایند تنظیم بازار نظارت خواهد داشت افزود: ورود این نهادهای نظارتی فرایند تنظیم بازار را با دقت بسیار بالاتری پیش خواهد برد به این صورت که مقدار معین نهاده پرداختی، میزان معینی از تولید را پیش بینی و طلب خواهد کرد و توزیع دیگری خارج از این فرمول مشخص مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.
وی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی متولی تنظیم تا عمده فروشی است و در ذیل وزارت جهادکشاورزی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، سازمان دامپزشکی، شرکت پشتیبانی دام در حوزه دام، مدیریت توسعه بازرگانی و معاونت بهبود تولیدات دامی با همکاری هم موظف به پیشبرد این فرایند خواهند بود از این رو وقوع هر نقصی در هر بخشی از این فرایند کاملا مشخص بوده و بخش مربوطه پاسخگو خواهد بود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در همین راستا تعریف وظایف هر یک از این بخش ها را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه مدعی هستیم صددرصد نهاده های مورد نیاز این واحدها برای مدت 40روز تامین شده است گفت: در مقابل این میزان مشخص نهاده باید میزان مشخصی از محصول نهایی تحویل داده شود تا تعادل برقرار شود.
فتحی به تشریح نحوه نظارت بر مرغ گوشتی به عنوان موردی که قبلا تجربه شده، پرداخت و اظهار داشت: تحت نظارت معاونت بهبود تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی جوجه ریزی صورت می گیرد و مرغداران در سامانه سماصط ثبت نام می کنند و اتحادیه مربوطه به کنترل آن می پردازد و در سامانه دقیقا همین رقم ثبت می شود سپس طبق شیوه نامه هنگام انتقال جوجه از بخش مرغ مادر و تخلیه آن، کارشناس فنی دامپزشکی مکلف به تایید تخلیه است بر این مضمون که همان میزان ثبت شده در سامانه تحویل گرفته شده است.
وی ادامه داد: این رقم در سامانه بازارگاه بارگذاری می شود تا بر مبنای فرمول های پیش بینی شده نهاده های مورد نیاز آن تامین گردد. پس از گذشت 40 روز دامپزشکی مجوز حمل بهداشتی این مرغ به کشتارگاه را صادر می کند و مسئول فنی دامپزشکی که در کشتارگاه حضور دارد تایید تخلیه صادر می کند به این ترتیب کل فرایند تحت کنترل خواهد بود و عدول از این شرایط در هر مرحله ای منجر به قطع پرداخت نهاده خواهد شد.
فتحی افزود: مابقی فرایند تنظیم بازار متوجه وزارت صمت خواهد بود تا مانع افزایش قیمت از20 هزار 400 تومان  گردد با کنترل دقیق این فرایند آذربایجان شرقی در سطح کشور تنها استانی بود که توانست قیمت مرغ را تک نرخی نگه دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از اول هفته این فرایند در مورد مرغ گوشتی عیناً اجرا خواهد شد و افزود : میزان جوجه ریزی تامین کننده مصرف استان بوده و مازاد تولید برای انتقال به دیگر استانها وجود ندارد و در صورت خروج محصول از استان با آن مقابله خواهد شد.
مهندس فتحی اظهار نمود: در مورد تخم مرغ مازاد تولید در استان وجود دارد و از میزان تولید 210 تن ، حدود 130 تن میزان مصرف استان است.

استخدام آویژه فارمد

وی با بیان اینکه فرایند موجود در مورد مرغ گوشتی عیناً در مورد پولت ریزی هم صادق است ادامه داد:  به این معنا که در قبال دریافت میزان مشخص نهاده،  میزان  مشخصی از محصول پیش بینی و دریافت می شود. اما مسأله ای که در اینجا مطرح است تحویل گیرنده محصول می باشد که جهت حفظ قیمت مصوب 14 هزار و 700 تومان، شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید کل تولیدات مرغداری ها می کند اما جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارت به محصولات حین حمل، تولیدات در محل مرغداری انبار شده و تنها لیست  آن در اختیار ایشان قرار می گیرد تا بر مبنای آن خریداران وزارت صمت به مرغداری های مورد نظر معرفی شوند در صورت عدم همراهی مرغداری دستور به قطع نهاده دریافتی این واحد داده شده و در مرحله بعد به تعزیرات معرفی خواهد شد.
فتحی با بیان اینکه آذربایجان شرقی علاوه بر تامین نیاز این استان به تخم مرغ به عنوان استان معین جهت تامین تخم مرغ استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان تعیین شده است، افزود: پس از تامین میزان تخم مرغ مصرفی استان که شهرستانهای مرند، شبستر و تبریز توانایی تامین آن را دارند مابقی تولید براساس مجوز سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  به استانهای دیگر انتقال خواهد شد.
 وی به صحبت های اخیر وزیر صمت اشاره کرد و گفت: طی ابلاغیه ای ساختار تنظیم بازار در استان ها را مشخص کرده است و بر مبنای این ابلاغیه استاندار به عنوان رئیس ستاد و وزارت صمت به عنوان دبیر و وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی بعدی معرفی شده و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان برنامه و بودجه و شهرداری مرکز استان نیز به دستگاههای قبلی اضافه شده اند وزارت صمت طی این ابلاغیه به ستاد تنظیم بازار استان اختیار داده است هر استان به فراخور شرایط خود و در صورت داشتن هزینه تبعی، مبلغی را بر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور بیفزایند. بر این مبنا با توجه به سردسیر بودن استان آذربایجان شرقی و داشتن بعد مسافت ، هزینه تخم مرغ در مقایسه با استانهای جنوبی بیشتر خواهد بود لذا قیمت مصوب در این استان مبلغ14 هزار و هفتصد تومان در درب مرغداری در نظر گرفته شده است که در واقع هفتصد تومان بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور است.
وی در ادامه افزود: انتقال 20 تن مازاد تخم مرغ به تهران مستلزم خرید آن به قیمت 14 هزار و هفتصد تومان به اضافه  تقبل هزینه حمل از سوی تهران خواهد بود.
فتحی گفت: فرایند کنترل تنظیم بازار جمع بندی شده و به شهرستانها ابلاغ خواهد شد تا طبق تصمیم گیری های ستاد تنظیم بازار استان عمل نمایند.
وی ابراز امیدواری کرد که در صورت اجرایی شدن این تصمیمات در طی 15 روز بازار خود به خود تعدیل خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com