جنین گاومیش ایتالیایی در رحم گاومیش‌های بومی سمنان باهدف افزایش سه برابری شیر

جنین گاومیش ایتالیایی در رحم گاومیش‌های بومی سمنان باهدف افزایش سه برابری شیر
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از انتقال جنین خالص یک گونه اصلاح‌شده از گاومیش‌های ایتالیایی در رحم گاومیش‌های بومی سمنان توسط متخصصان استان خبر داد.
مصطفی شاه‌حسینی با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف استفاده بهینه از توان دام‌های بومی کشور، افزایش درآمد دامداران، ایجاد اشتغال پایدار و در ادامه پروژه اصلاح نژاد و توسعه پرورش گاومیش در استان سمنان اجرایی شده و طی آن سه جنین خالص گاومیش ایتالیایی به گله گاومیش بومی استان منتقل شد.
وی ادامه داد: در همین راستا 40 راس گاو میش با دستگاه سونوگرافی تشخیص آبستنی داده شده و گاومیش‌هایی که مشکلات تولید مثلی داشتند شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.
شاه‌حسینی با بیان اینکه این طرح از سوی تیم فنی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور به همراه کارشناسان معاونت بهبود تولیدات دامی استان سمنان  اجرایی شده است تصریح کرد: برای انتقال جنین به هفت راس دیگر از گاومیش‌های بومی مستقر در استان نیز برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.
وی با بیان اینکه در این پروژه جنین خالص گاومیش که از کشور ایتالیا وارد شده به رحم گاومیش‌های بومی منتقل می‌شود، افزود: بعد از 10 ماه آبستنی گاومیش خلوص ژنتیکی 100 درصد متولد می‌شود.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به مزایای این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: ویژگی‌های رفتاری بسیار مناسب، آرامش بیشتر این گونه جدید و تسهیل در فرآیند شیر دوشی صنعتی و میانگین تولید شیر گاومیش جدید که تا سه برابر گاومیش‌های بومی و حداقل 15 کیلو گرم در روز است و ... از مزایای این  گاومیش‌های جدید است.
شاه حسینی با بیان اینکه در سال‌های بعد و پس از بلوغ گاومیش‌های متولد شده از آنها اسپرم و جنین خالص تهیه می‌شود، اضافه کرد: جنین‌ها و اسپرم‌های جدید در آینده به منظور اصلاح نژاد گاومیش‌های بومی کشور و افزایش تولیدات آنها در اختیار گاومیش‌داران کشور و استان قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه با انجام این کار در آینده از واردات دام اصلاح شده و یا خرید و مواد ژنی و خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود، اظهار کرد: شیر گاومیش علاوه بر کیفیت بالا و دارا بودن مواد مغذی، دارای خواص درمانی متعددی است و تولید و مصرف آن می‌تواند در افزایش سلامت و بهداشت عمومی جامعه نیز بسیار موثر باشد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com