جنوب کرمان کشتارگاه طیور ندارد

جنوب کرمان کشتارگاه طیور ندارد
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: حدود 20 واحد مرغداری گوشتی در منطقه جنوب کرمان وجود دارد، اما کشتارگاه طیور ندارد.
ابراهیم توکلی در جیرفت اظهار داشت: این منطقه متشکل از هفت شهرستان است که تنها سه کشتارگاه و آن هم از نوع سنتی دارد و دارای شرایط بهداشتی مناسبی نیستند، اما با پیگیری‌های انجام شده و همکاری فرمانداران و شهرداران منطقه با اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان اصلاحاتی در این کشتارگاه‌ها انجام شده است.
وی با بیان اینکه هنوز وضعیت کشتارگاه‌های جنوب کرمان تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد، افزود: طی چند سال اخیر یک موافقت‌نامه میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان دامپزشکی منعقد شده است تا بر اساس آن یک کارگروه در هر استانداری تشکیل شود که کشتارگاه‌های سنتی را ساماندهی و تبدیل به صنعتی یا نیمه‌صنعتی کند.
توکلی با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی با استانداری کرمان برای تشکیل این کارگروه انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرای این طرح یک سری اصلاحات در کشتارگاه شهرستان جیرفت از جمله کاشی‌کاری کف و دیواره‌های سالن کشتار، تعویض میز معاینه، تعمیر و تعویض درب و پنجره، سیستم‌های روشنایی و تهویه، چاه دفع تلفات، رختکن کارکنان، کوره لاشه‌سوز و ... انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان اینکه هنوز مشکلات اساسی از جمله اتاق پیش‌سردکن در این کشتارگاه‌ها وجود دارد، گفت: تونل زیر صفر درجه برای لاشه‌های انگلی، خودروهای سردخانه‌دار و محوطه خاکی آن‌ها نیز از دیگر مشکلات مهم کشتارگاه‌های این منطقه است.
توکلی با اعلام خبر لیبل‌گذاری لاشه‌ها و گوشت‌های کشتاری در کشتارگاه‌ها بیان کرد: با همت شهرداری جیرفت دستگاه لیبل‌گذاری خریداری شده که طی چند روز آینده افتتاح و راه‌اندازی می‌شود.
وی تصریح کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز مصرف گوشت از همه اقلام خوراکی بیشتر می‌شود که نظارت مجموعه دامپزشکی را دوچندان می‌کند که بر اساس آن از 26 اسفند ماه جاری تا پایان فروردین ماه سال 92 با تشکیل 34 اکیپ ثابت و سیار کار نظارت بر مراکز تولید تا عرضه تشدید می‌شود.
توکلی با اشاره به اینکه کشتارگاه‌ها در ایام تعطیل باز بوده و ناظران در آن‌ها مستقر هستند، خاطرنشان کرد: این اکیپ‌‌ها در دو شیفت کاری صبح و عصر بر فعالیت تمام مراکزی که زیر نظر دامپزشکی قرار دارند، نظارت می‌کنند.
وی اظهار داشت: ماهیت کار دامپزشکی به‌گونه‌ای است که اگر همکاری مردم با آن وجود نداشته باشد، فعالیت مناسبی صورت نمی‌گیرد و بر همین اساس شماره تلفن 1512 به صورت 24 ساعته پاسخگوی مردم و ارائه خدمات به آن‌ها است.
توکلی با تأکید بر اینکه شهروندان باید گوشت را از مراکز مورد تأیید دامپزشکی خریداری کرده و به داشتن مهر روی فرآورده گوشتی توجه کنند، تصریح کرد: توصیه می‌شود، مردم پس از خرید گوشت آن را به مدت 24 تا 48 ساعت در دمای بین صفر تا چهار در یخچال نگه دارند تا هرگونه آلودگی آن برطرف شود.
وی با بیان اینکه حدود 20 واحد مرغداری گوشتی در منطقه جنوب کرمان وجود دارد، اما کشتارگاه طیور ندارد، افزود:‌ با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان در طرح توسعه بخش کشاورزی تسهیلاتی برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این بخش در نظر گرفته شده است.
توکلی عنوان کرد: با توجه به افزایش تقاضای گوشت و فرآورده‌های خام دامی در ایام نوروز ممکن است، افرادی سودجو مواد خوراکی و پروتئینی با کیفیت پایین را با قیمت بالا به مردم عرضه‌ کنند بر همین اساس مردم باید این فرآورده‌های مورد نیاز خود را از مراکز مورد تأیید دامپزشکی تهیه کرده و به هیچ وجه شخصاٌ اقدام به ذبح دام نکنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com