جمعیت مرغ تخم‌گذار، قربانی ضرر و زیان واحدهای تولیدی

جمعیت مرغ تخم‌گذار، قربانی ضرر و زیان واحدهای تولیدی
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی گفت: واحدهای مرغ تخم‌گذار در سه ماهه‌ی اخیر با زیان و ضرر مواجه بودند و این امر به بارگیری و کشتار جمعیت مرغ تخم‌گذار منجر شد.
محمد جعفری با بیان این‌که حمایت نکردن دولت در سه ماهه‌ی اخیر به ضرر واحدهای مرغ تخم‌گذار منجر شد، اظهار کرد: هم‌اکنون با افزایش قیمت تخم‌مرغ مواجه شده‌ایم و طبق جلسه‌ای که در کارگروه تنظیم قیمت بازار انجام شد قیمت تخم‌مرغ به نرخ مصوب 4250 تومان مشخص شد که با اجراشدن این موضوع جلوی روند افزایشی قیمت تخم‌مرغ گرفته می‌شود.
وی با اشاره به بلاتکلیف بودن قیمت نهاده‌های دامی افزود: تولیدکنندگان می‌توانند به ازای تحویل هر کیلوگرم مرغ منجمد به قیمت 5300 به شرکت پشتیبانی امور دام یک کیلو و 700 گرم ذرت به قیمت 700 تومان و 800 گرم سویا به قیمت 1050 تومان از درب انبار اراک دریافت کنند که صرفه‌ی اقتصادی برای تولیدکنندگان را به همراه دارد.
جعفری در خصوص تخصیص ارز مرجع یا مبادله‌ای به نهاده‌های دامی گفت: منتظر تصمیم‌گیری دولت در این زمینه هستیم تا تکلیف تولید‌کنندگان مشخص شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی افزود: چنانچه تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای انجام شود من به عنوان یک کارشناس معتقدم با زیرساخت‌های موجود امور پشتیبانی دام در سطح کشور این تغییرات در مقطع کوتاه قطعاً به نفع تولید‌کنندگان نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون محموله‌ی نهاده‌های دامی بلاتکلیف در گمرک با تخصیص ارز مرجع در حال ترخیص هستند، وضعیت تامین نهاده‌های دامی چه می‌شود؟ تصریح کرد: اگر این موضوع به این شکل خاتمه یابد تا حدودی قیمت فرآورده‌ها کاهش می‌یابد، اما این مساله بلاتکلیف است و متاسفانه هیچ تصمیم قطعی در این‌باره گرفته نشده است بلکه تنها یک گزارش خبری است که از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها عنوان شده است و عملاً هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان بار را خریداری کرده‌اند که در بندر متوقف شده است و وضعیت تولیدکنندگان هم‌اکنون بلاتکلیف است، اما در نهایت ناگزیریم که ارز مرجع را به ارز مبادله‌ای تبدیل کنیم.
جعفری با بیان این‌که با اجراشدن تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای از دیدگاه کارشناسی، وضعیت تولید تغییر می‌کند، گفت: با توجه به این‌که ساختار تولیدی کشور در این حوزه یک ساختار گسسته است و واحدهای تولیدی به لحاظ جغرافیایی به‌صورت پراکنده جانمایی شده‌اند، هزینه‌های تولیدی بالاست، بنابراین با تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای از توان واحدهای تولیدی کاسته می‌شود و با این شرایط نمی‌توانند ادامه حیات دهند.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی افزود: تغییر نرخ ارز کاهش تولید و از طرفی کاهش مصرف را به‌همراه دارد در نتیجه واحدهای کوچک و ضعیف حذف می‌شوند.
وی با تاکید بر اصلاح زیرساخت‌ها در صورت تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای گفت: واحدهای تولیدی در کشور باید به‌صورت زنجیره‌ای درآیند چون در این شرایط ایجاد واحد‌های 20 تا 30 هزارتایی امکان‌پذیر نیست، بلکه باید کاری کرد تا هزینه‌ی تولید کاهش یابد که این نیازمند ورود شرکت پشتیبانی امور دام است تا از ابتدا تا انتهای زنجیره، زیرساخت‌ها به دست یک شرکت توانمند مدیریت شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: به‌طور مثال امریکا با 370 میلیون جمعیت تنها 10 شرکت تولیدکننده‌ی پروتئین دارد و از طریق این شرکت‌ها به مقادیر فراوان صادرات و ارزآوری دارند و سود سالیانه یک شرکت بسیار کلان است.
وی تصریح کرد: امکان فعالیت واحدهای 10 یا 20 هزارتایی با این شرایط وجود ندارد و باید اقداماتی شود تا جلوی صدور این‌گونه مجوزها گرفته شود و شرکت‌های توانمند را در این قضیه وارد کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com