جمع شدن فنر قیمت نهاده‌های دامی

جمع شدن فنر قیمت نهاده‌های دامی
خبر از گرانی دادن در هیچ حوزه‌ای خوشایند نیست، خصوصا حوزه محصولات کشاورزی، چراکه گرانی این محصولات در اندک‌زمانی به سفره مردم سرایت و معیشت آنها را دچار مضیقه می‌کند. با این وجود باید پذیرفت روزهای اخیر خبر گرانی در نهاده‌های دامی باز هم زمزمه می‌شود. مسئولان تشکل‌های صنفی و فعالان عرصه دام و طیور هم بر این موضوع صحه گذاشته‌اند. به گفته کارشناسان، چند عامل دست به دست هم داده تا فنر قیمت نهاده‌های دامی فشرده شود و رها شدن این فنر می‌تواند وضعیت این بازار را آشفته کند.

افزایش قیمت جو دامی، سبوس و یونجه
خبر افزایش قیمت نهاده‌های دامی را نخستین بار رئیس انجمن صنفی گاوداران بیان کرد. سید احمد مقدسی از افزایش ٤٠ درصدی قیمت جو در بازار خبر داد و گفت: یونجه و سبوس نیز به تبع این مساله گران شده‌اند. وی با بیان اینکه در فصل برداشت جو داخلی یعنی از اردیبهشت تا شهریورماه ٥ درصد تعرفه برای جو وارداتی اعمال می‌شود، گفت: امسال برای نخستین بار ارز مبادله‌ای این محصول نیز حذف شده که همین عوامل موجب بالا رفتن قیمت آن شده است. به گفته مقدسی، قیمت جو بالغ بر ١٠٠٠ تومان شده و حدود ٣٠ تا ٤٠ درصد افزایش یافته است. همچنین یونجه از ٨٠٠ تومان به حدود ١٠٠٠ تومان رسیده و سبوس در بازار آزاد از ٥٧٠ تا ٥٨٠ تومان به ٧٦٠ تومان رسیده است. از سوی دیگر بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت دیگر نهاده‌های دامی نیز طی روزهای اخیر دچار تغییراتی شده و روند افزایشی را طی می‌کند. این نهاده‌ها شامل گندم دامی، ذرت دامی داخلی و وارداتی، کنجاله سویا و پولت فت (روغن گیاهی برای مصارف خوراک دام) است. تغییرات قیمتی این اقلام را به علت متنوع بودن انواع و قیمت در استان‌های مختلف نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد. با این حال نوسان افزایشی قیمت 10 تا 25 درصد در این اقلام مشاهده می‌شود.

اتفاق معکوس؛ گرانی از انتهای زنجیره تولید به ابتدا آمد
یک فعال بازار نهاده‌های دامی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های دامی علاوه بر حذف ارز مبادله‌ای و افزایش تعرفه واردات، علت‌های دیگری نیز دارد، به «کسب‌وکار» می‌گوید: گران شدن نهاده‌های دامی همیشه موجب افزایش قیمت تمام‌شده محصول نهایی یعنی گوشت و مرغ و تخم‌مرغ می‌شد، اما این‌بار اتفاق معکوس افتاده است. مظاهر فیروز با اشاره به افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ طی هفته‌های اخیر افزود: البته گرانی گوشت قرمز مدت‌هاست مساله‌ساز شده، ولی گران شدن مرغ و تخم‌مرغ در این فصل کمی دور از پیش‌بینی بود. وی با بیان اینکه افزایش قیمت این اقلام، واسطه‌ها را به گران کردن نهاده‌های دامی ترغیب کرده است، تصریح کرد: بخش اعظم بازار نهاده‌های دامی در دست واسطه‌ها قرار دارد که برخی از آنها در قالب تولید‌کننده هم فعالیت می‌کنند، یعنی واحدهای گاوداری شیری یا فارم مرغ گوشتی یا تخم‌گذار دارند و در عین حال در داد و ستد نهاده هم فعالیت می‌کنند.
 وی با بیان اینکه دولت و وزارت جهاد کشاورزی با تنظیم نکردن به‌موقع بازار و بی‌تفاوتی نسبت به افزایش قیمت فنر افزایش قیمت نهاده‌های دامی را جمع کردند، افزود: افزایش قیمت در زنجیره تولید نهایتا به مصرف‌کننده منتقل می‌شود و حالا هم این زنجیره که واسطه‌ها هم در آن نقش فعالی دارند، با گران شدن محصول نهایی به گران کردن نهاده‌ها اقدام می‌کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com