جزئیات طرح دامداران برای رساندن قیمت شیرخام به 1440 تومان

جزئیات طرح دامداران برای رساندن قیمت شیرخام به 1440 تومان
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: حالا که دولت بر اساس قانون خرید تضمینی شیر را انجام نمی‌دهد و کارخانه‌های لبنی هم خیلی کمتر از قیمت مصوب شیر دامدار را می‌خرند، دامداران با تبدیل شیرخام به شیر خشک و پنیر قیمت را به کیلویی 1440 تومان مصوب برسانند.
سعید سلطان سروستانی مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران در مورد خرید تضمینی شیر خام گفت: قیمت خرید شیر خام از تیرماه سال جاری در ستاد تنظیم بازار هزار و 440 تومان مصوب شد در حالی که علی‌رغم چندین بار اعلام این موضوع از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه کارخانجات، صنایع لبنی زیر بار خرید شیر خام با این قیمت نشدند.
وی افزود: در ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری خرید تضمینی و قیمت تضمینی شیر خام بر عهده دولت و نماینده دولت یعنی وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است.
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران اظهار داشت: شیر یک ماده فسادپذیر است که بیشتر از 24 ساعت نمی‌توان آن را نگه‌داری کرد لذا دامدار نمی‌تواند شرایط خرید برای کارخانه تعیین کند و معمولا شرایط برای تولیدکنندگان شیر خام توسط کارخانجات تعیین می‌شود.
سلطانی اظهار داشت: همچنین به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضای شیر خام که معمولا تقاضا کمتر از تولید آن است تعیین قیمت شیر خام به عهده دامدار نیست.
وی افزود: با خرید تضمینی شیر خام امید می‌رود تا مقداری از شیر موجود در بازار جمع‌آوری شود و عرضه کمتر از تقاضا شود و ما هم پس از خرید شیر خام قصد داریم تا آن را به شیر خشک و پنیر تبدیل کنیم.
وی افزود: طبیعتا وقتی میزان عرضه و تعادل با هم در تعادل باشد و مازاد شیر موجود نباشد در نتیجه کارخانجات هم شیر را با قیمت مصوب از دامدار خریداری می‌کند.
سلطانی بیان داشت: دستورالعمل این کار دیروز آماده شده و با امضای مدیرعامل سازمان تعاونی روستایی آن دستورالعمل به استان‌ها فرستاده می‌شود و به زودی و احتمالا در پایان این هفته و هفته آینده کار شروع خواهد شد.
وی افزود: نظارت کار با سازمان مرکزی تعاون روستایی است و مجری آن اتحادیه مرکزی دامداران ایران و نماینده آن هم در استان‌ها اتحادیه دامداران استان‌ها خواهند بود.
وی تصریح کرد: فراخوانی برای اجرایی شدن این موضوع داده می‌شود و با نصب تابلویی در مراکز خرید شیر خام در درب کارخانه‌های طرف قرارداد دامداران و اتحادیه دامداران استان می‌توانند با هم قراردادی منعقد کنند و شیر به آن کارخانه برابر استاندارد یعنی با بار میکروبی زیر هزار و چربی 3.2 داده شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران تصریح کرد: وجه خرید شیر خام از دامداران حداکثر یک ماه پس از خرید به حساب آنها واریز می‌شود و مبنای خرید قیمت شیر خام همان 1440 تومان مصوب ستاد تنظیم بازار است.
وی افزود: همچنین در صدد هستیم تا علوفه ارزان‌قیمت در اختیار دامدارانی که شیر خام تولیدیشان را از این طریق به فروش می‌رسانند قرار دهیم زیرا 70 درصد از هزینه دامداران مربوط به علوفه است.
وی افزود: این کار از مشهد و قزوین به صورت پایلوت آغاز می‌شود و قرار است بخشی از شیر خام در تهران خریداری شود.
وی افزود: شیر خام خریداری شده در کارخانجات به پنیر و شیر خشک تبدیل خواهد شد و به این ترتیب بخشی از مازاد شیر خام تولیدی به مصرف می‌رسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com