جریان هوا در سالن‌های مرغداری کشور، مطلوب نیست

جریان هوا در سالن‌های مرغداری کشور، مطلوب نیست
استرس‌های دمایی بر جوجه‌ها تاثیر منفی گذاشته و بهره‌وری آنها را به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد داد؛ بنابراین لازم است که مرغداران برای این منظور تدابیر لازم را بیندیشند.
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر گفت: طی چند هفته اخیر که دمای هوا به سمت گرم شدن پیش رفته، استرس‌های گرمایی در سالن‌های مرغداری، رو به افزایش است.
سیدناصر موسوی با اشاره به اینکه مرغداران باید در چنین شرایطی، به فکر راهکارهای اساسی باشند، افزود: عامل مهم در خنک نگه داشتن مرغ‌ها جریان هواست. طبق استانداردهای موجود جریان هوا در سالن‌ها باید بین دو تا سه متر در ثانیه باشد. در حالی که این سرعت در بیشتر سالن‌های ایران، زیر یک متر در ثانیه است.
وی یکی از مهم‌ترین دلایل این نقصان را ایرادهای ساختاری سالن‌های پرورشی دانست و عنوان کرد: تعداد بسیاری از تأسیساتی که در گذشته برای این منظور بنا شده، از استانداردهای لازم برخوردار نیست و بنابراین در فصول گرما و سرما مشکلاتی برای واحدهای کوچک مقیاس به وجود می‌آید که در نهایت مرغدار دچار زیان مالی می‌شود.
به گفته موسوی، در قدیم تصور می‌کردند که سالن‌ها هرچه کوچک‌تر باشد، کنترل و نظارت بر جوجه‌ها نیز آسان‌تر خواهد بود، اما باید توجه کرد که این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان بهره‌وری داشته و اگر ابعاد سالن و تعداد جوجه‌ها متناسب نباشد، قطعاً تولید با مشکل مواجه می‌شود. زیرا علم جدید ثابت کرده که تعداد هواکش و تهویه برای هر سالن، به عرض و ارتفاع سالن بستگی دارد، نه طول آن. به عبارتی اکنون یک سالن ۶۰ متری و ۱۲۰ متری با ارتفاع و عرض یکسان، هر دو به ۱۰ هواکش احتیاج دارد.
وی تأکید کرد: بنابراین وقتی هزینه‌ها برای خرید هواکش، یکسان بوده و در عین حال می‌توان طول بیشتری برای سالن در نظر گرفت، پس با این اقدام می‌توان بهره‌وری از هر واحد را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.
این استادیار دانشگاه معتقد است: دمای استاندارد در سنین مختلف برای جوجه و مرغ متفاوت است، اما به طور میانگین از هفته چهارم به بعد، دمای سالن باید بین ۲۰ تا ۲۴ درجه باشد.
موسوی ادامه داد: به‌غیر از استان‌های غربی کشور که افزایش دمای کمتری دارند، مرغداری‌های بقیه مناطق در معرض خطر بیشتری هستند. زیرا گرمای هوا در برخی از نواحی حتی به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.
از نظر وی، استرس‌های گرمایی، مصرف خوراک توسط مرغ را به شدت کاهش داده و بهره‌وری را پایین می‌آورد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com