جایگزین های طبیعی و موثر آنتی بیوتیک ها

جایگزین های طبیعی و موثر آنتی بیوتیک ها
در طول دو دهه اخیر، اتحادیه اروپا توانسته است بدون استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد، به تولید گوشت مرغ بپردازد. این روزها، تولیدکنندگان در سراسر جهان باید آماده باشند تا مقررات جدیدی را اتخاذ نمایند.
نوتریاد، کمپانی چند ملیتی تولیدکننده افزودنی های خوراکی، که مرکز اصلی آن در کشور بلژیک است، به تولید جایگزین هایی طبیعی برای آنتی بیوتیک های محرک رشد، می پردازد. آقای اریک ویسر، از سال 2010 میلادی، مدیرعامل شرکت نوتریاد می باشد. وی اظهار داشت: «نوتریاد، به بیش از 80 کشور در سرتاسر جهان، محصولات و خدمات ارائه می دهد و چهار لابراتوار اجرایی و پنج کارخانه تولیدی در سه قاره دارد».
وی در ادامه گفت: «کار با کارخانه ها و کشاورزان در سراسر جهان، به ما این امکان را داده است تا به مسائل سراسر دنیا پی ببریم». یکی از محرک های رشد نوتریاد، افزایش تقاضا برای جایگزین آنتی بیوتیک های محرک رشد بوده است. همه روزه به تعداد کشورهایی که استفاده از آنتی بیوتیک را محدود می کنند، افزوده می شود و فشار وارده از سوی مصرف کنندگان نیز تولیدکنندگان را مجبور کرده است تا جایگزین های آنتی بیوتیک را ارزیابی کنند و از این طریق، به حیواناتی سالم دست پیدا کنند. اخیرا مقررات جدیدی در آمریکا، ویتنام و اندونزی اعمال شده است و یا انتظار می رود که در آینده ای نزدیک، به اجرا درآیند. تایلند، استرالیا، نیوزیلند و چین نیز اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند و یا اعلام کرده اند که در مدت کوتاهی این اقدامات را انجام دهند.

ویسر، بررسی هایی انجام داده است تا دریابد که چگونه افزایش نگرانی های اخیر در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان ها و تاثیر آن بر سلامت عمومی، توانسته است این محدودیت ها را ادامه دهد. زمانی که استفاده از آنتی بیوتیک ها محدود شود، جایگزین هایی با هزینه های مناسب، برای کنترل بیماری هایی از قبیل آنفلوانزای پرندگان، مورد نیاز است. ویسر گفت: «وجود آنتی بیوتیک هایی که هزینه پایینی دارند، برای تولیدکنندگان، رضایت بخش است. از آن جایی که جایگزین ها به طور کلی گرانتر هستند، احساس می کنیم که به این ترتیب، مصرف کننده ها برای گوشت مرغ مصرفی خود، هزینه مناسب تر و منصفانه تری می پردازند و به این ترتیب، درآمد مرغداران نیز منطقی تر خواهد بود.
حفظ سلامتی، مهم ترین موضوع است
چالش اصلی در زمانی که استفاده از آنتی بیوتیک ها محدود می شود و استفاده از آن ها به عنوان محرک رشد، ممنوع می شود، این است که چگونه با این حقیقت کنار بیاییم که حیوانات، نسبت به برخی از بیماری ها، آسیب پذیرتر می شوند. ویسر اظهار داشت: «اکنون که بسیاری از کشاورزان، در کشورهایی کار می کنند که با تغییر مقررات رو به رو هستند، شاهد افزایش تقاضا برای محصولاتمان هستیم». ویسر توضیح می دهد که چالش ها ممکن است در هر قاره ای متفاوت باشند. برای مثال، کشور آمریکا در حال حاضر نگران اقدامات زیست امنیتی، برنامه ها و دفاع در برابر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

آمریکا در ابتدای سال 2017 میلادی، با چند مورد ابتلا به آنفلوانزا مواجه شد و در حالی که سعی می کرد که خود را با راهنمای جدید دامپزشکی خوراک تطبیق دهد، محیطی چالش برانگیز به وجود آورد. در آمریکای لاتین، صنعت به دنبال آن است که خود را از بیماری های اصلی و همیشگی ای مثل آنفلوانزا، دور نگه دارد و همچنین کنترل دقیقی بر روی سالمونلا داشته باشد. در آمریکای لاتین، همچنین فشار روز افزونی بر روی کاهش استفاده از آنتی بیوتیک ها مشاهده شده است. در قاره آسیا، دولت ها به دنبال اعمال سریع قوانین و مقررات جدید هستند؛ اگرچه تجربیاتی که در اتحادیه اروپا به دست آمده، نشان می دهد که تنظیم این سناریوی جدید برای این صنایع، امری زمان بر است.
تا زمانی که استفاده از آنتی بیوتیک ها محدود نشود، استفاده از جایگزین های آن برای تولیدکنندگان، همچنان بدون جذابیت باقی می ماند؛ زیرا باعث می شوند که هزینه های تولید، بالاتر روند. طبق صحبت های ویسر، " نبود دانش در مورد استفاده از جایگزین های آنتی بیوتیک و کمبود بهداشت در فارم، ادامه روند موجود را باعث می شود". مشکل دیگر، مربوط به زمانی می شود که پرنده ها، از مصرف مواد خام بی کیفیتی رنج می برند که برای کاهش هزینه ها، در فرمولاسیون خوراک آن ها استفاده شده است. اگر قیمتی که مصرف کننده پرداخت می کند، متوازن تر باشد، به تولیدکنندگان این امکان را می دهد تا در زمینه خوراک و سلامت حیوانات، به میزان بیشتری سرمایه گذاری کنند و حتی استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد را ممنوع کنند.
مقاومت انسان در برابر آنتی بیوتیک ها، تنها نگرانی موجود نیست، زیرا مصرف کننده ها، بیشتر بر روی سلامت غذا تمرکز کرده اند. ممانعت از مسمومیت غذایی نیز در دستور کار شرکت هایی مانند نوتریاد قرار گرفته است. ویسر اظهار داشت: «ما بودجه تحقیقاتی خودمان را برای آزمایش موثر بودن محصولاتمان بر روی سالمونلا و کامپیلوباکتر، افزایش داده ایم». طبق گزارشات  مدیرعامل شرکت نوتریاد، آنتی بیوتیک ها هرگز به طور کامل از صنایع حیوانی، حذف نمی شوند و همیشه برای درمان، مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با این حال، استفاده از آنتی بیوتیک ها، هر روز محدودتر می شود و کنترل بیشتری بر روی آن صورت می گیرد. علاوه بر ترکیبات منابع طبیعی، مدیریت صحیح فارم و مدیریت بهداشت آن نیز برای رسیدن تولیدکننده ها به نتایج مناسب، ضروری است. ویسر اظهار داشت: "حتی اگر این محصولات را به عنوان محرک رشد یا به عنوان داروی دامپزشکی در نظر بگیریم، هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند خیلی سریع، جایگزین آنتی بیوتیک ها قرار گیرد. در واقع، استفاده کمتر از آنتی بیوتیک ها در فارم، نیازمند اجرای یک استراتژی کامل است که شامل بیوسکیوریتی، حفظ کیفیت مواد خوراکی و موثر بودن مدیریت استرس حیوان باشد".

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com