جابه‌جایی دام بدون مجوز دامپزشکی از ریگان ممنوع شد

جابه‌جایی دام بدون مجوز دامپزشکی از ریگان ممنوع شد

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با توجه به قرار گرفتن در مسیر قاچاق دام جابه‌جایی دام بدون مجوز دامپزشکی از شهرستان ریگان ممنوع اعلام شد.
حجت‌الله جعفری اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن شهرستان ریگان در مرز سیستان و بلوچستان و ورود دام قاچاق به این شهرستان، احتمال بروز بیماری‌هایی از طریق دام‌ها‌ی قاچاق، دام‌های بومی را تهدید جدی می‌کند.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترل و مقابله با بیماری‌های دام رعایت شرایط بهداشتی و انجام تمام مراحل واکسیناسیون و سمپاشی دام است، لذا از دامداران و عشایر شهرستان تقاضا داریم برای کنترل و مبارزه با بیماری‌های دامی حتما قبل از جابه‌جایی دام اقدام کنند، در غیر اینصورت حمل دام بدون مجوز شبکه دامپزشکی شهرستان ممنوع است.
جعفری تصریح کرد: با توجه به اینکه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی یکی از مهم‌ترین وظایف حرفه دامپزشکی است، در ایام تعطیلات نوروز این شبکه 232 مورد بازدید از مراکز عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی اقدامات لازم را برای عرضه فرآورده‌های خام دامی سالم انجام داده است‌.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با توجه به شروع فصل بهار و تغییر علوفه دام، واکسیناسیون دام‌های منطقه ‌علیه بیماری آنتروتوکسی الزامی است‌.
به گزارش فارس، بیماری آنتروتوکسی یک بیماری باکتریایی است و در فصل بهار و پاییز با تغییر علوفه و پرخوری دام شرایط رشد برای این باکتری فراهم می‌شود و توکسین تولید شده به وسیله باکتری از راه دستگاه گردش خون به قسمت‌های مختلف بدن رفته و موجب پر‌خونی در روده‌ها‌، هیدروپریکارد، قلوه نرمی دام و خیزش ریه می‌شود که بهترین راه کنترل این بیماری واکسیناسیون دام است.
همچنین در فصل بهار با توجه به شیوع بیماری‌های انگلی شرایط رشد برای این باکتری بی‌هوازی فراهم شده و بعد از تکثیر این باکتری و تولید توکسین، سم به قسمت‌های مختلف بدن می‌رود و موجب نکروز کبد و درگیری دیگر قسمت‌های بدن می‌شود و بهترین روش کنترل این بیماری واکسیناسیون است.
در شهرستان ریگان بیش از 14 هزار رأس دام سنگین و 200 هزار دام سبک نگهداری می‌شود که یکی از قطب‌های تولید دام در استان کرمان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com