تیر خلاص به صنعت دامداری با افزایش 30 درصدی قیمت شیر

تیر خلاص به صنعت دامداری با افزایش 30 درصدی قیمت شیر
تصمیم گیری برای تعیین قیمت شیر و بحث آزاد سازی قیمت شیر طی چند روز اخیر، نگرانی‌هایی را برای مردم و تولیدکنندگان به دنبال داشته است که دیروز قدس در گزارش مشروحی به آن پرداخت.
به اذعان بسیاری از فعالان صنعت لبنیات، آزاد سازی قیمت شیر، افزایش قیمت و نیز کاهش سرانه مصرف و خالی شدن ظرفیت دامداری‌ها و کارخانه های لبنی را به‌دنبال خواهد داشت.
در همین حال سخنگوی ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصریح می‌کند: قیمت شیر آزاد نشده است و بحث آزاد شدن آن اصلاً مطرح نیست؛ زیرا نهاده‌های مورد نیاز دامداری‌ها براساس ارز مصوب بودجه تعیین می‌شود و چون این بودجه مصوب مجلس است، دولت فقط مجری مصوبات است.
وی می‌افزاید: نهاده‌های دامی از اول تیر‌ماه با ارز مبادله‌ای توزیع می‌شوند، این به معنای آزاد شدن قیمت شیر نیست و هیچ گونه تغییر قیمتی هم در خصوص شیر در دستور کار وجود ندارد.
در همین حال رئیس اتحادیه مرکزی دامداران می‌گوید: اگر قیمت شیر آزاد شود و خوراک دام براساس ارز مبادله‌ای در اختیار دامداران قرار گیرد باید قیمت شیر حدود 30 درصد افزایش یابد.
سیروس روستا اظهار می‌کند:‌اگر آزادسازی قیمت شیر مطرح است پس قیمت گذاری برای این فرآورده لبنی چه معنی دارد. چرا باید اتحادیه‌ها از تدابیر و تصمیماتی که دولت می‌خواهد پس از آزادسازی قیمت شیر بگیرد، بی‌اطلاع باشند؟
وی با بیان اینکه مشکل اصلی دامداران تأمین نهاده است، می‌گوید:‌اگر دولت خوراک دام با قیمت مناسب به دامداران بدهد، حتی خود دامداران اجازه نمی‌دهند قیمت شیر و گوشت گران شود.
وی اظهار می‌دارد: قیمت خوراک دام که 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مانند گوشت و شیر مؤثر است، در بازار مرتب افزایش می‌یابد.
وی می‌گوید: درآمد دامداران در گرو افزایش تقاضا از سوی مردم و در نتیجه آن افزایش تولید و بالا رفتن درآمد است و اگر قیمت شیر بالا رود، ضمن کاهش بیشتر مصرف درآمد دامداران نیز کمتر می‌شود.
وی تصریح می‌کند: وقتی نهاده‌ها آزاد می‌شوند باید دید که جایگاه دستگاه‌هایی مانند شرکت پشتیبانی امور دام کجاست و به گونه‌ای عمل کرد تا دیگر شاهد خلف وعده‌های دولت گذشته نباشیم؛ زیرا در سال گذشته دولت به 50 درصد وعده‌هایش عمل نکرد.
در همین حال آخرین خبرها در خصوص تعیین قیمت لبنیات حاکی است که سازمان حمایت در حال بررسی قیمتهاست.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای افزایش قیمت لبنیات وجود ندارد، خاطر نشان می‌کند: گزارش کارگروه تخصصی اقلام لبنی در جلسه ستاد تنظیم بازار دریافت و قرار شد، نمایندگان این کارگروه به همراه نمایندگان سازمان حمایت کارشناسی‌های لازم را انجام دهند.
پور کاوه تأکید می‌کند: فعلاً در مورد هیچ کالایی تصمیم برای افزایش قیمت نداریم.
در همین حال بسیاری از صاحب نظران تأکید می‌کنند، افزایش احتمالی قیمت شیر به بهانه تغییر قیمت ارز به منزله تیر خلاص به صنعت دامداری و البته مصرف کنندگان است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com