تکنولوژی های جدید برای تشخیص جنسیت در درون تخم مرغ

تکنولوژی های جدید برای تشخیص جنسیت در درون تخم مرغ
تکنولوژی تعیین جنسیت در درون تخم مرغ می تواند صرفه جویی  چشمگیری برای صنعت تخم مرغ باشد.
دستاوردهای جدید در زمینۀ تکنولوژی تعیین جنسیت در درون تخم مرغ می تواند پایانی برای جوجه کشی و معدوم سازی جوجه های نر باشد. با توجه به آمار بالای هر ساله که در حدود 3.2 میلیارد جوجۀ نر در سراسر جهان معدوم سازی می شود، تکنولوژی تعیین جنسیت در درون تخم مرغ نه تنها منجر به برطرف ساختن نگرانی های اخلاقی و انسانی می گردد بلکه صرفه جویی های چشمگیری نیز برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت.
بازارهای متعددی اشتیاق خود را به این موضوع نشان داده اند. به عنوان مثال "بنیاد تحقیقاتی غذا و تولیدات کشاورزی" امریکا، تمایل خود برای اعطای هزینۀ 6 میلیون دلار به منظور توسعۀ این تکنولوژی را اعلام کرده تا قادر باشد طیور تخمگذار را هر چه سریع تر و هنگامیکه درون تخم مرغ هستند تشخیص دهد.
این تکنولوژی در عین اینکه از تأثیرات منفی بر روی میزان جوجه کشی، سلامت حیوان و بازدهی می کاهد ؛ در همان حال نیز تخم مرغ های حاوی جوجه های نر را برای کاربردهای دیگری مانند صنعت لوازم آرایش یا خوراک دام مورد استفاده قرار می دهد.
سوای بازار امریکا، چند نمونۀ متفاوت از این تکنولوژی در بازارهای متعدد در حال توسعه هستند که باهم دربارۀ آنها مطالعه می کنیم.

دستگاه طیف سنج برای تعیین جنسیت
کمپانی آلمانی Agri Advanced Technologies – که بخشی از گروه صنعتی EW Group نیز هستند – با همکاری و سرمایه گذاری شریک هلندی موفق به تولید نمونۀ اولیۀ سیستم طیف سنج تعیین جنسیت تمام اتوماتیک شدند. این تکنولوژی در روز چهارم جوجه کشی با استفاده از روش اندازه گیری نوری و با تشخیص تفاوت نور منعکس یافته قادر به تمایز تخم مرغ نر از ماده می باشد. نحوۀ کارکرد آن به این صورت است که با استفاده از لیزر CO2 به درون پوسته نفوذ می کند و تکه ای از پوسته را بلند می کند؛ هنگامیکه جنسیت جنین مشخص شد پوسته دوباره آزاد می گردد و فقط تخم مرغ های ماده به دستگاه انکوباتور باز گردانده می شوند.
در تست های آزمایشگاهی ثابت شده که این تکنولوژی هنگامیکه دستی و بدون سیستم اتوماتیک انجام گردد "تنها چند ثانیه" زمان می برد و دقت آن نیز 95 درصد است.
این کمپانی اذعان دارد مزیت این سیستم پایداری آن است – استفاده از نور به جای مواد شیمیایی – و اینکه دیگر نیازی به هزینۀ اضافی بابت مواد مصرفی نخواهد بود.

تصویر برداری اَبَر طیفی
این تکنولوژی نوعی اسکن است که در مرحلۀ قبل از جوجه کشی انجام می شود و در آن از تصویر برداری اَبَر طیفی به منظور تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ و همچنین تشخیص نطفۀ نر از ماده استفاده می گردد.
این تکنولوژی که توسط Michael Ngadi در دانشگاه McGill مونترال، کبک کانادا و با سرمایه گذاری از سوی "انجمن صنعت مرغداری انتاریو"، "انجمن تخم مرغداران انتاریو" و "انجمن تحقیقات مبتکرانه دامی" توسعه یافته بر پایۀ اجرای تصویربرداری اَبَرطیفی از تخم مرغ به علاوۀ داده پردازی های پیشرفته می باشد. نتایج حاکی از دقت 100 درصدی در تشخیص نطفه دار بودن تخم مرغ است اگرچه دقت تشخیص جنسیت اندکی کمتر است.
Micheal Ngadi "تهاجمی نبودن و همچنین غیر اصلاح ژنتیکی بودن محصول نهایی" را از مزایای این تکنولوژی می داند.

اصلاح ژن   
تکنولوژی XXT’s CRISPR یک دستگاه اصلاح ژن است که از یک نشانگر بیولوژیک بر روی کوروموزوم نر جنین جوجه که به هنگام آزمایش زیر اسکنر نوری به پوسته می چسبد، استفاده می کند. از آنجائیکه این تکنولوژی به محض تخمگذاری قابل استفاده است، از این رو در وهلۀ آغازین جوجه کشی قابل اجرا و عملی است و بدین ترتیب تنها تخم مرغ های حاوی نطفۀ ماده در انکوباتور قرار می گیرند.
این تکنولوژی که غیر تهاجمی است – بر روی نطفۀ تخم مرغ تأثیری نمی گذارد – در کسری از ثانیه پیش از جوجه کشی قادر به تشخیص جنسیت جنین درون تخم مرغ است، و این کمپانی ادعا دارد دقت تشخیص 100 درصد است.
نکتۀ جالب توجه این تکنولوژی طبق اظهارات این کمپانی آنست که "از آنجائیکه نشانگر بیولوژیک فقط بر روی نطفۀ نر علامت گذاری می کند، بنابراین DNA تخم مرغ های ماده 100 درصد مشابه و همسان با DNA طیور تخمگذار امروزیست."

کشف نشانگر بیولوژیک
یک تکنولوژی دیگر که در آن از نشانگر بیولوژیک و طیف سنج استفاده می شود توسط کمپانی هلندی توسعه یافته است.
این تکنولوژی بدین صورت است که در روز 9م جوجه کشی، یک سوراخ بسیار کوچک که قابلیت دوباره بستن دارد بر روی تخم مرغ ایجاد می شود و نمونه ای از آن برای آزمایش با دستگاه طیف سنج و تشخیص با نشانگر بیولوژیک، گرفته می شود.  این آزمایش که حداقل میزان تهاجم را داراست، تنها ثانیه ای زمان می برد؛ اما این کمپانی ادعا دارد که در صورت توسعۀ گسترده تر این تکنولوژی سرعت آن به تنها چند میکروثانیه به ازاء هر تخم مرغ افزایش می یابد.  
یکی از سازندگان و شرکای این پروژه اذعان داشت: "ما می بینیم که رقبای ما اطلاعات و حرف هایی در مورد سرعت، دقت، قیمت و غیره از تکنولوژی خود عنوان می کنند درحالیکه در بسیاری موارد هنوز هیچ چیزی در عمل ارائه نشده! به اعتقاد بنده تنها زمانی حق اظهار نظر دربارۀ این پارامترها را دارید که یک نمونۀ در حال کار داشته باشید."

تشخیص هورمون تعیین جنسیت  
یکی از تکنولوژی هایی که در بازار آلمان در حال اجراست دستگاه آزمایش غدد درون ریز Seleggt است.
این تکنولوژی غیر تهاجمی در روز 9م جوجه کشی قابل اجراست و با استفاده از لیزر یک سوراخ 0.3 میلیمتری بر روی پوستۀ تخم مرغ ایجاد می کند و اندکی از مایع آلانتوئیس را خارج می سازد و مابقی در درون تخم مرغ دست نخورده باقی می ماند. این مایع سپس بر روی دستگاهی گذاشته می شود که در آنجا با تغییر رنگ نشان می دهد که آیا این یک هورمون سولفات استرون ماده است یا خیر. نیازی به بستن مجدد پوستۀ تخم مرغ نیست چرا که غشای درونی پوسته به مرمت خود می پردازد و سوراخ را می بندد. گفته می شود که میزان دقت این تکنولوژی 98 درصد است. اولین سری از این تخم مرغ ها در ماه نوامبر گذشته در فروشگاههای برلین آلمان و با قیمت کمی بالاتر از تخم مرغ های معمولی فروخته شد.
این تکنولوژی با سرمایه گذاری مشترک شرکت فناوری HatchTech آلمان و یکی از فروشگاههای خرده فروش معروف آن با عنوان REWE Group توسعه یافت و دانشگاه Leipzig نیز که تحقیقاتش را با سرمایه و کمک هزینۀ وزارت خواربار و کشاورزی انجام می دهد در این پروژه همکاری داشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com