تکلیف تامین ذرت مرغدارانی که از اول مهر تاکنون جوجه ریزی کرده اند چیست؟

تکلیف تامین ذرت مرغدارانی که از اول مهر تاکنون جوجه ریزی کرده اند چیست؟
مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: برای مرغدارانی که تا ۱۱ مهر جوجه ریزی کرده اند حواله کنجاله سویا و برای آن دسته از مرغدارانی که تا ۳۱ شهریور ماه جوجه ریزی کرده اند حواله ذرت در سامانه بازارگاه صادر شده است. ولی سوال اینجاست که تکلیف تامین ذرت مرغدارانی که از اول مهر تاکنون جوجه ریزی کرده اند، چیست؟

محمدعلی کمالی با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه در بازار ۲ برابر قیمت مصوب آن شده است، گفت: برای کاهش تقاضای جوجه یکروزه و متعادل سازی قیمت آن در بازار  تمهیداتی چون افزایش فاصله جوجه ریزی به ۹۰ روز و کاهش ظرفیت جوجه ریزی واحدهای تولیدی اندیشیدیم. یعنی مرغداران می بایست هرسه ماه یکبار جوجه ریزی می کردند و واحدهای تولیدی کمتر از پروانه فعالیتشان جوجه می ریختند.  اما  متاسفانه مقاومت هایی با این تصمیمات صورت گرفت.

وی ادامه داد: در نهایت فاصله جوجه ریزی به ۸۰ روز تقلیل یافت و مرغداری ها در حال حاضر می توانند تا سقف مجوز جوجه ریزی کنند که همین مساله قیمت جوجه یکروزه را مجددا افزایش داد.

وقتی نهاده دولتی می گیرند قیمت مصوب را رعایت کنند
مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی اضافه کرد: انتظار است وقتی مزارع مرغ مادر نهاده دولتی دریافت می کنند جوجه را با قیمت مصوب روانه بازار کنند. اگر قرار است قیمت ها تغییر کند این تغییر بایستی در قیمت مرغ هم لحاظ شود.

باید تقاضا را مدیریت کرد
وی تصریح کرد:ظرفیت جوجه ریزی در کشور بالغ بر ۲میلیارد قطعه در سال و ۱۴۰ میلیون قطعه در ماه است. ولی وقتی بیشتر از ۱۱۰ تا ۱۱۴ میلیون قطعه در ماه تولید نمی شود طبیعی است که صفی از تقاضا ایجاد شود و قیمت ها بالا رود. باید تقاضا را کنترل کنیم تا به همه مرغداران جوجه برسد.  تا زمانی که میزان درخواست بیشتر از تولید باشد باید این موضوع  مدیریت شود.  

کمالی در ادامه گفت:هرماه تقریبا ۱۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم ولی متاسفانه دلالان فروش جوجه جوسازی می کنند و از آن طرف تقاضا هم بالا است.
به گفته وی هیچ کمبودی در مرغ هم نداریم و در بازار هم مشهود است. علت کمبود مرغ دولتی هم بخاطر این است که معلوم نیست بعد از کشتارگاه چه بر سر مرغ ها می آید و شبکه نظارتی نیز آن را به درستی رصد نمی کند.
مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی عنوان کرد: باید مدل تزریق یارانه تغییر کند. یعنی به جای اینکه نهاده ها یارانه بگیرند مستقیما این یارانه به تولیدکننده و مصرف کننده داده شود.

تدوام تاخیر در ارسال نهاده ها
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا ذرت و سویا در سامانه بازارگاه شارژ شده است و مرغداران می توانند به راحتی نهاده های مورد نیاز خود را تامین کنند یا خیر،؟گفت: از طریق بازارگاه اعلام بار شده است. برای مرغدارانی که تا ۱۱ مهر جوجه ریزی کرده اند حواله کنجاله سویا و برای آن دسته از مرغدارانی که تا ۳۱ شهریور ماه جوجه ریزی کرده اند حواله ذرت صادر شده است. ولی سوال اینجاست تکلیف تامین ذرت مرغدارانی که از اول مهر تاکنون جوجه ریزی کرده اند، چیست؟

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: حواله ای که بازارگاه صادر می کند بلافاصله تبدیل به ذرت و سویا نمی شود. متاسفانه گاهی ۲۰ تا ۳۰ روز طول می کشد تا نهاده دولتی خریداری شده به دست مرغدار برسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com