تکرار داستان گرانی مرغ و تخم‌مرغ

تکرار داستان گرانی مرغ و تخم‌مرغ
اظهارنظرهای ضد و نقیض هفته قبل درباره حذف ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی باعث شده است مافیای واردات نهاده‌های دامی، ذرت و سویایی که با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی وارد کرده است را در اختیار دامداران قرار ندهد و قیمت خوراک دام و طیور در بازار ۲۰ درصد افزایش یابد.
زمزمه‌های ارز تک نرخی و خداحافظی با ارز مرجع مشکلاتی را در مورد نهاده کشاورزان و دامداران ایجاد کرده است.
اخیراً ممبینی معاون بودجه رئیس جمهور بحث ارز تک نرخی در قانون بودجه سال ۹۲ را مطرح کرد و بعد از آن رئیس کل بانک مرکزی با دفاع از ارز تک نرخی، لزوم عدم تخصیص ارز مرجع ۱۲۲۶ به برخی کالاهای اساسی مانند گندم و شکر را مورد تاکید قرار داد.
بهمنی در سخنانی عنوان کرد: درست نیست دارو با ارز مرجع وارد کشور شده و با چند برابر قیمت از کشور خارج شود، یا شکر با ارز مرجع وارد شود و بعد از استفاده در صنایع غذایی به دلار آزاد از کشور خارج شود، یا اینکه گندم را با ارز مرجع وارد کنیم و بعد از استفاده در صنایع ماکارونی ایجاد رانت کند.
این گزارش حاکی است دولت  ارز 1226 تومانی را به برخی محصولات اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دامی پرداخت می‌کرد تا اینگونه محصولات به قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.
نتیجه طرح صحبت‌های خداحافظی با ارز مرجع این شده است؛ برخی وارد کنندگانی‌که محصولات اساسی و نهاده‌های دامی را با ارز مرجع وارد کشور کرده‌اند این صحبت‌ها را دستاوزیر قرار داده و از تحویل آن به مراکز مورد استفاده جلوگیری می‌کنند.
این واردکنندگان نهاده‌های دامی مانند ذرت و سویا را با ارز مرجع ۱۲۲۶ وارد کشور کرده‌اند اما به دامداران تحویل نمی‌دهند و انگیزه‌اشان نیز  فروش در بازار آزاد و با قیمت آزاد است، در حالی که دولت تنها به آنان  اجازه داده بود با ارز مرجع محصول خود را وارد و مستقیم تحویل کشاورز و دامدار دهند.
یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفت: وارد کننده اصلی که واردات بیش از 75 درصد نهاده‌های دامی کشور چندین سال است به صورت مافیا دست ایشان است، نهاده را با ارز مرجع وارد کرده است، اما دیروز اعلام کرد به دامداران تحویل نمی‌دهد.
وی ادامه داد: مبنای این عدم تحویل، صحبت‌های دو سه روز گذشته برخی مسئولان در خصوص عدم تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی است که اینگونه از آن سوء استفاده می‌کنند.
وی گفت: عدم تحویل نهاده دامی موجب افزایش قیمت و بالا رفتن قیمت مرغ و تخم‌مرغ و احتمالاً تکرار خاطره تلخ ماه رمضان گذشته است.
این منبع آگاه در پاسخ به اینکه آیا دولت درخصوص محصولات وارداتی تا زمان رسیدن به مقصد اصلی نظارتی ندارد، گفت: وارد کنندگان سودجو راه دور زدن نظارت‌های دولت را هم به خوبی بلد هستند، مثلاً این واردکنندگان 90 درصد اطلاعات مرغ‌داری‌های کشور را دارند و زمان ارسال محموله بارنامه با آدرس دقیق مرغداری‌ها تنظیم می‌شود، اما به راننده آدرس دیگری می‌دهند و به همین دلیل هیچکدام از محموله‌ها به مقصد اصلی نمی‌رسد.
وی در ادامه گفت: شاید برخی به دنبال ایجاد تشویش و نگرانی باشند تا در ماه رمضان از اینکه آرامش و امید در مردم ایجاد شده است، بحران سازی کنند.
رئیس اتحادیه سراسری شرکت تعاونی مرغداری کشور به خبرنگار فارس گفت: طی چند روز گذشته قیمت نهاده‌های دامی  ذرت و سویا در بازار آزاد 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com