تولیدکنندگان کشور دست به گریبان مشکلاتشان

تولیدکنندگان کشور دست به گریبان مشکلاتشان

امسال روز جهانی تخم مرغ در کشورمان با روزهایی همزمان شده که واحدهای تولید تخم مرغ مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته و در چند ماه اخیر خسارات هنگفتی را دیده‌اند؛ بطوریکه در این مدت بارها ابراز نگرانی‌های تولیدکنندگان از وضعیت تولید در این بخش را شاهد بوده‌ایم و البته هنوز هم این مشکلات در برخی واحدها ادامه داشته و آنها از کم توجهی مسوولان به این بخش اعتراض دارند.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته می‌شود ‌روز جهانی تخم مرغ در کنفرانس کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ در سال 1996 پایه گذاری و دومین جمعه ماه اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شد.
نامگذاری یک روز به نام روز جهانی تخم مرغ خود نشانگر جایگاه این محصول در سبد خانوارها در سطح جهان است ضمن اینکه ارزش غذایی بالا،‌ کاربرد این محصول در بسیاری محصولات غذایی و همچنین مناسب بودن قیمت این کالا نسبت به سایر محصولات باعث شده که هر سال میزان مصرف این ماده غذایی در بین مردم جهان افزایش یابد.
با وجود اهمیت تولید تخم مرغ در کشورهایی که از این پتانسیل برخوردار هستند متاسفانه هر چند که کشور ما از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار است ولی هر سال مشکلاتی در مسیر تولید این کالا بوجود می آید که باعث دلسردی تولید کنندگان و خسارات بسیار آنها می شود.
بالا رفتن هزینه‌های تولید و در مقابل مازاد تولید و پایین بودن قیمت خرید از تولیدکنندگان همگی موضوعاتی است که تولید کنندگان این بخش در سال‌های گذشته و بویژه سال جاری با آن مواجه بوده‌اند و در این بین اقدام مناسبی نیز از سوی مسوولان برای رفع مشکل آنها انجام نشد.
دراین راستا مهندس حسین دماوندی‌نژاد ـ مدیرکل دفتر بهبود تولیدات طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌،‌ با بیان اینکه امسال برای تولید 780 هزار تن تخم مرغ برنامه ریزی شده است، ‌ادامه داد: این تولید همچنان در حال انجام است و به بازار نیز عرضه می‌شود.
وی افزود:‌ هر چند که اخیرا با بازگشایی مدارس و توجه مردم به این محصول مقداری قیمت خرید تخم مرغ بهتر شده است اما از اسفند ماه گذشته تا هفته قبل تولیدکنندگان این بخش در حال ضرر دهی بودند.‌
وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر متاسفانه به بحث تخم مرغ کم توجهی شده است،‌ ادامه داد: با توجه به اینکه در تولید تخم مرغ وضعیت ویژه‌تری را نسبت به مرغ شاهد هستیم و زمانی که یک گله تخم مرغ به تخم رسید دیگر نمی توان از آن تولید جلوگیری کرد بنابراین باید برای بازار این محصول نیز تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفت البته اگر تنظیم بازار مناسبی برای این محصول در نظر گرفته شود این کالا می تواند برای تولید کننده ایجاد منفعت و در نتیجه ایجاد انگیزه کند در غیر اینصورت باعث دلسردی آنها از تولید شده و آنها گله‌های خود را راهی کشتارگاه‌ها کنند.
چندی پیش منصور بازدار ـ مدیرعامل تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار استان قزوین نیز با اشاره به وضعیت نابسامان تولید کنندگان تخم مرغ در کشور به ایسنا گفته بود:‌ متاسفانه با وجود اینکه از دی ماه سال گذشته تولیدکنندگان این بخش محصول خود را زیر قیمت تمام شده می‌فروشند ولی تاکنون هیچ اقدام مثبتی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه خارج شدن تولید کنندگان این بخش از تولید در آینده‌ای نه چندان دور منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت تخم مرغ می‌شود، تصریح کرده بود: هر چند که تبعات افزایش قیمت ها متوجه مصرف کنندگان می‌شود اما در آن زمان هم تعزیرات به سراغ تولیدکننده می‌آید که چرا تولید افزایش قیمت دارد؟ این در حالی است که اکنون کسی سراغی از تولیدکننده نمی‌گیرد تا برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در آینده راه نجاتی برای تولید کنندگان از وضعیت فعلی پیدا کنند.
بر اساس گزارش وبگاه کمیسیون بین ­ المللی تخم مرغ؛ قرنهاست که تخم مرغ نقش مهمی در تغذیه مردم سراسر جهان ایفا می کند. تخم مرغ یک مجموعه سرشار از پروتئین با کیفیت و ارزان قیمت است. ضمن این که منبع بسیار مهم Choline (که برای تکامل مغز و حافظه اساسی است) به شمار می آید. موقعی که آسانی استفاده و مزه عالی اش را در نظر بگیریم، تقریبا رقیبی ندارد.
تخم مرغ یکی از منابع بسیار عالی پروتئین و حاوی بسیاری از مواد ضروری برای حیات است. پروتئین درون تخم مرغ در تکامل مغز و ماهیچه ها مهم است و نقش اصلی را در پیشگیری از بیماریها و دوره سالمندی (به ویژه در بینایی) ایفا می کند.
مصرف تخم مرغ به طور دایم در حال افزایش است. آمار جدید نشان می دهد مصرف سرانه تخم مرغ از 5/233 عدد در سال 1991 به 261 عدد در سال 2002 رسید.
شورای علوم و سلامت آمریکا در ماه آگوست اعلام کرد خودداری از مصرف تخم مرغ واقعا خطای بزرگی است. یعنی مردم با غفلت از جنبه های مثبت تخم مرغ خود را از یک افزودنی با ارزش برای تهیه انواع غذاهای مفید محروم کنند.
تخم مرغ حاوی زیازنتین (Zeaxanthin)، لیوتین و کاروتنوئیدهایی است که می گویند در کاهش خطر دجنراسیون ماکولا ( macular degenerationشایعترین علت کوری) در دوره سالمندی موثر است.
Choline موجود در تخم مرغ برای تکامل مغز نوزادان بسیار ضروری است.
تخم مرغ نه تنها ارزش غذایی بالایی دارد که اقتصادی است. قیمت تخم مرغ در آمریکا 16 سنت است.
مدیر اداره امور مصرف کنندگان ایالت آیوا می گوید: تخم مرغ ماده غذایی ارزان قیمتی است که تمام خانواده ها می توانند آن را تهیه کنند. ضمن اینکه با استفاده از تخم مرغ می توان ظرف چند دقیقه انواع غذاهای خانگی را مهیا کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com