تولیدکننده، مردانه پای تولید اما دولت خود را به خواب زده

تولیدکننده، مردانه پای تولید اما دولت خود را به خواب زده
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با بیان اینکه امروز جوجه‌ را با ۴ برابر قیمت می‌خریم، گفت: دولت تخم مرغ را از مرغدار می‌خرد و عرضه می‌کند و حالا باید خودشان جواب‌گو باشند که چرا این محصول به قیمت‌های مختلف و بسیار بالا به دست مردم می‌رسد؛ متاسفانه دولتی ها خودشان را به خواب زده اند!
ناصر نبی‌پور رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در مورد افزایش شدید قیمت تخم‌مرغ به دانه‌ای ۲۰۰۰ تومان اظهارنظر کرد: توزیع کنندگان (دولت) آخرین کسانی هستند که در زمینه‌ی قیمت تخم‌مرغ باید پاسخگو باشند زیرا تخم‌مرغ با مبلغی بسیار بالاتر از مبلغی که از تولیدکننده خریداری می‌شود، به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

تولیدکننده در این شرایط اقتصادی مردانه پای‌کار تولید ایستاده است
وی با تأکید بر چند برابر شدن هزینه‌های تولید افزود: به نظرم و با نیم‌نگاهی به وضعیت قیمت‌ها، قیمت کنونی تخم‌مرغ گران نیست زیرا قیمت تمام شده چند برابر شده است مثلا دولتی‌ها یک‌شبه بنزین را ۳ برابر کردند ولی چشم خود را براثر آن روی تولید بسته‌اند.
نبی‌پور اشاره کرد: هزینه‌های حمل‌ونقل در تولید و جابجایی محصولات بیش از چهار برابر شده و این شامل سایر عوامل تولید ازجمله نهاده و سایر ماشین‌آلات و دستمزدها هم می‌شود.
او در دفاع از تولیدکننده گفت: گناه تولیدکننده این است که در این شرایط اقتصادی نابرابر، مردانه پای‌کار تولید ایستاده؛ درحالی‌که سود بانکی بالاتر از درآمد است ولی سرمایه خود را بیرون نمی‌کشد و از حداکثر توان برای تولید و نجات کشور از واردات تلاش می‌کند تا قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده پایین‌تر باشد.

توسعه بن دا فرآور

مرغ‌دار ۷۰ درصد نهاده را از بازار آزاد تهیه می‌کند/ با این وضعیت تولید محکوم به ورشکستگی است
این فعال اقتصادی ادامه داد: به مرغ‌دار چه چیزی داده‌اند که از او انتظار دارند محصول را زیر قیمت تمام‌شده عرضه کند؟؛ ۳۰ درصد نهاده دامی داده‌اند و مرغ دار مجبور شده ۷۰ درصد خوراک طیور را چند برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کند. باوجود تلاش زیاد هنوز میانگین تولید به عدد تعیین‌شده‌ی ۱۲ هزار تومان نرسیده است.
نبی‌پور اشاره کرد: اگر ۱۰ روز هزینه‌های تولید افزایش یابد، تولیدکننده باید یک سود انباشته داشته باشد تا بتواند به فعالیت ادامه دهد و در غیر این صورت محکوم‌به ورشکستگی و نابودی است.
وی گفت: دولتی‌ها خودشان را به خواب‌زده‌اند. ما جوجه‌ای که تا سه ماه پیش زیر چهار هزار تومان می‌خریدیم امروز باید ۱۲ هزار تومان خریداری کنیم.

می‌گفتند صادرات مسبب گرانی است ولی چرا قیمت را کنترل نمی‌کنند؟
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار گفت: قبلاً می‌گفتند صادرات مسبب گرانی است. حالا که صادراتی در کار نیست، چرا قیمت را کنترل نمی‌کنند. راستش را بگویند. خودشان قیمت دستوری را ۹ هزار و پانصد تومان اعلام کردند و چند روز بعد دوباره ۱۲ هزار تومان اعلام می‌کنند. مرغداری که تخم‌مرغش حدود ۱۶ تومان برایش تمام می‌شود، چرا باید روی محصول زیان بدهد؟
نبی‌پور تصیح کرد: کاری که مرغدار به‌اجبار انجام می‌دهد این است که برای جلوگیری از زیان بیشتر مرغش را به کشتارگاه واگذار می‌کند و نتیجه‌اش می‌شود همین‌که می‌بینید. کاهش تولید تخم‌مرغ و بازهم بالا رفتن تصاعدی قیمت‌ها...؛ همین شد که هشت‌ تا نه میلیون مرغ به کشتارگاه رفتند.
وی گفت: مرغ‌دار اگر قیمت تخم‌مرغ را بالا ببرد باید با تعزیرات و وزارت کشاورزی و... درگیر شود که مشکلش را کم که نمی‌کند هیچ کلی هم مشکل جدید ایجاد می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار ادامه داد: نکته مثبت اینجاست که باوجود کرونا قنادی‌ها تعطیل‌اند، تولیدی‌های کلوچه و گروهی از صنایع دیگر که تخم‌مرغ را در تولید مصرف می‌کنند، کار نمی‌کنند، اگر این‌ها هم کار می‌کردند، مشکل بیشتر می‌شد زیرا تقاضا افزایش می‌یافت.
نبی‌پور گفت: مرغ‌دار تعین کننده قیمت نیست و اگر دست ما بود قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کرد و شرایط خیلی بهتر از وضعیت امروزی بود. دولت محصول از ما به صورت کیلویی می‌خرد و خودشان جواب‌گو باشند که چرا دانه‌ای و شانه‌ای و ممتاز و با بسته و فله به قیمت‌های مختلف دست مردم می‌دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com