تولید ۴۰ هزار تن گوشت در کشور

تولید ۴۰ هزار تن گوشت در کشور
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: با تصویب مجلس، یک درصد درآمد صندوق توسعه ملی، ۴۰۰ میلیارد تومان به عشایر کشور اختصاص یافت که سال آینده تولید گوشت کشور را ۴۰ هزار تن افزایش می‌دهد.
جهانشاه صدیق امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با اعلام این خبر اظهارداشت: اعتبار 400 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات پرواربندی جامعه عشایر پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: پروار دام با خوراک کافی 20 کیلوگرم در وزن زنده و 10 کیلوگرم گوشت خالص را اضافه کند و سال آینده با پرداخت تسهیلات برای تامین علوفه تولید گوشت عشایر 40 هزار تن افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: البته طرح افزایش تولید گوشت، امسال نیز در جامعه عشایر انجام شد و با پرداخت تسهیلات 10 میلیارد تومان بصورت آزمایشی در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، استفاده کنندگان از این تسهیلات توانستند 20 کیلوگرم وزن زنده دام خود را اضافه کنند.
صدیق تصریح کرد: مشکل اصلی دامپروران جامعه عشایر، تأمین علوفه است و اگر آنها با کمک‌های دولت بتوانند خوراک و نهاده لازم را خریداری کنند، ظرفیت افزایش حداقل 90 هزار تن گوشت در جامعه عشایر وجود دارد.
وی ادامه داد: با تسهیلاتی که به دامداران جامعه عشایر داده می‌شود آنها می‌توانند درآمد سالانه خود را 4 تا 5 میلیون تومان افزایش دهند.
پرداخت تسهیلات به عشایر با حداقل بروکراسی
صدیق در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که جامعه عشایر تحمل بروکراسی اداری دریافت تسهیلات را ندارند آیا تدبیری اندیشیده شده است یا خیر؟ گفت: دریافت تسهیلات جامعه عشایر با حداقل بروکراسی و قبول ضمانت‌های آسان‌تر انجام می‌شود.
به گفته صدیق، اکنون جامعه عشایر با 25 میلیون واحد دام سالانه 180 هزار تن گوشت تولید می‌کنند، آنها 20 درصد پروتئین مورد نیاز کشور، 35 درصد صنایع دستی و 5 درصد زراعت کشور را در دست دارند.
سال گذشته طرح خودکفایی گوشت با ابزار تامین نهاده و علوفه دامداران و افزایش وزن لاشه کلید خورد اما به دلیل عدم تامین بودجه به سرانجام نرسید. اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی می‌تواند کشور را به خودکفایی گوشت نزدیک کند. سالانه حدود 120 تا 130 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور می‌شود که البته طی سالهای گذشته از 35 هزار تن به این رقم رسیده است.
افزایش قابل توجه اعتبار عشایر در 93
صدیق در ادامه درخصوص بودجه سازمان عشایر اشاره کرد و گفت: اعتبار ملی سال 93 سازمان عشایر 48 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 7 میلیارد تومان کاهش یافته است، اما پیش‌بینی می‌شود اعتبار استانی این سازمان 100 میلیارد تومان باشد که نسبت به سال گذشته افزایش 40 میلیارد تومان خواهد داشت.
وی گفت: کل اعتبارات ملی و استانی سازمان عشایر در سال 93 به 150 میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به سال گذشته 35 میلیارد تومان افزایش دارد.
اسکان 77 هزار خانوار جامعه عشایر
صدیق گفت: یکی از برنامه‌های سازمان عشایر، اسکان اختیاری جامعه عشایری است که تا آخر برنامه چهارم، 70 هزار نفر اسکان یافته‌اند و طی دو سال گذشته برنامه پنجم، این عدد 7 هزار نفر بوده است.
وی گفت: هزینه اسکان یک خانواده عشایر حدود 200 میلیون تومان است که بخشی از آن را دولت پرداخت می‌کند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه 40 تا 50 درصد راه‌های عشایر و میان‌بندها دچار مشکل است، گفت: نقشه تمام میان‌بندها و راه‌های عشایری ثبت شده و بعنوان سند در دادگاه‌ها به کمک جامعه عشایر می‌آید.
وی گفت: براساس قانون، دولت نیز اگر مسیرهای اصلی عشایر را به خدمات زیربنایی اختصاص دهد باید مسیر جایگزین برای آن در نظر بگیرد.
طی سالهای گذشته راهها و مسیرهای عشایر یا تصرف شده است یا توسط بخش دولتی احداث پروژه‌شده است و آنها مشکلات زیاد برای تردد خود و دامهایشان دارند.
عشایر کشاورز هم می‌شوند
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برنامه سازمان این است که عشایر کشور دامدار محض نباشند و مشاغل دیگری غیر از دامداری، مانند زنبورداری، شیلات، زراعت، گلخانه انجام دهند که اکنون 35 درصد جامعه عشایر اینگونه‌اند.
وی گفت: اکنون 2 درصد جمعیت کشور با جمعیت 1.5 میلیون نفر عشایر هستند و البته در گذشته هم با سهم 40 درصدی و با جمعیت ثابت 1.5 میلیون نفر بودند.
صدیق افزود: محدودیت منابع آب، مراتع و زمین‌ها باعث شده است که طی سال‌های گذشته به جمعیت عشایر کشور اضافه نشود.
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برنامه اصلی این سازمان سپردن امور به تشکل‌ها و اتحادیه‌های عشایری است و اکنون نیز سالانه 100 هزار تن نهاده که حدود 20 درصد نیاز آنها است از طریق این اتحادیه‌ها به عشایر داده می‌شود.
به گفته رئیس سازمان امور عشایر ایران در دهه فجر 70 پروژه با اعتبار 2 میلیارد و 300 میلیون تومان، افتتاح می‌شود که 520 خانوار بهره‌مند می‌شوند و 400 شغل جدید برای جامعه عشایر ایجاد می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com