تولید ۱.۸ درصد مرغ دنیا و ۱.۳۸ درصد کل تخم‌مرغ دنیا در ایران

تولید ۱.۸ درصد مرغ دنیا و ۱.۳۸ درصد کل تخم‌مرغ دنیا در ایران
مدیرکل دفتر طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه جمعیت ایران حدود ۱.۰۷ درصد از جمعیت دنیا را شامل می‌شود، افزود: این در حالی است که در حال حاضر تولید ۱.۸ درصد مرغ دنیا و ۱.۳۸ درصد کل تخم‌مرغ دنیا به ایران اختصاص دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ امینی در همایش سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات محصولات خوشه طیور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ و تخم‌مرغ تولیدی در ایران به کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان، کویت، ازبکستان و ارمنستان صادر می‌شود، افزود: عربستان و عراق دو واردکننده عمده این محصولات هستند که با توجه به همسایگی با کشور ظرفیت خوبی است که باید از آن نهایت استفاده را کرد.
امینی بابیان اینکه سالانه حدود سه میلیون تن بازار صادراتی در کشورهای اطراف ایران وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشتارگاه‌هایی که در ایران وجود دارد می‌توانیم مرغ را در هر سایز و هر شکلی به این کشورها صادر کنیم.
وی به نزدیکی ایران با ۱۲ کشور در خاورمیانه و همسایگی آن اشاره کرد و گفت: باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد.
وی اظهار کرد: با زیرساخت‌هایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور ایجادشده در حال حاضر پتانسیل تولید سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد.
وی به ظرفیت صادرات سالانه یک‌میلیون تن گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۹۵۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که می‌توانیم این رقم را به یک‌میلیون تن برسانیم.
مدیرکل دفتر طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه ما این است که به سمت تولید مبتنی بر بازار حرکت کرده تا بتوانیم بازارهای حوزه خلیج‌فارس را داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه به‌راحتی می‌توانیم جایگزین روسیه در تولید گوشت مرغ شویم، خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور می‌توانیم از رتبه هفتم دنیا در تولید گوشت مرغ به رتبه سوم برسیم.
به گفته وی در حال حاضر این ظرفیت در کشور وجود دارد که از رتبه ۱۰ دنیا در تولید تخم‌مرغ به رتبه هشتم دنیا ارتقاء یابد.
مدیرکل دفتر طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه واردات مرغ در کشور از سال ۹۱ عملاً به صفر رسیده است، افزود: در این مدت صادرات مرغ کشور از ۲۶ هزار تن به ۶۸ هزار تن در سال گذشته افزایش‌یافته است.
امینی از صادرات ۱۲ هزار و ۹۷۴ تن گوشت مرغ در سه‌ماهه نخست امسال از کشور خبر داد و افزود: از این میزان یک هزار و ۶۴۱ تن به کشور افغانستان صادرشده است.
به گفته وی حدود ۱۲.۶۵ درصد گوشت مرغ صادراتی کشور در این مدت به افغانستان صادرشده است.
مدیرکل دفتر طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی همچنین به صادرات ۲۲ هزار تن تخم‌مرغ در سه‌ماهه گذشته اشاره کرد وافزود: حدود ۱۷.۷۸ درصد این میزان به کشور افغانستان صادرشده است.
امینی اضافه کرد: همچنین در این مدت ۵۰۵ هزار و ۸۳۴ عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، یک‌میلیون و ۲۵۸ هزار قطعه جوجه یک‌روزه و ۳۸.۲ تن عسل صادرشده است.
وی با اشاره به ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک استان خراسان جنوبی با خراسان جنوبی، عنوان داشت: این‌یک ظرفیت و پتانسیل برای استان است که می‌تواند از این ظرفیت برای توسعه صادرات محصولات طیور خود استفاده کند.
ایجاد بازارهای منطقه‌ای برای کشورهای فارسی‌زبان برای تعیین نیازها در تجارت، تشکیل کارگروه برای هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف برای توسعه صادرات، فراهم کردن تمهیداتی برای خرید گوشت مرغ و تخم‌مرغ توسط تجار افغانی از بورس کالاهای کشاورزی ازجمله پیشنهاد‌های امینی برای توسعه صادرات محصولات طیور استان بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com