تولید یک درصد خوراک دام صنعتی دنیا در ایران

تولید یک درصد خوراک دام صنعتی دنیا در ایران
ایران در سال 2015 حدود یک درصد خوراک دام صنعتی دنیا را تولید و در رتبه بیست و یکم تولید کننده خوراک دام صنعتی دنیا قرار گرفت.
مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، با اعلام این مطلب گفت: در سال 2015 تولید خوراک دام آماده در جهان  نزدیک به یک میلیارد تن در سال بود، ضمن اینکه تولید جهانی خوراک دام صنعتی، گردش مالی سالانه بیش از 400 میلیارد دلار و در ایران بیش از 9 هزار میلیارد تومان را رقم زده است.
وی افزود: به مانند سال های گذشته همچنان شاهد افزایش تقاضا برای کلیه محصولات پروتئین حیوانی در سراسر جهان بودیم. البته به طور کلی ما شاهد رشد تولید به ویژه در کشورهای در حال توسعه هستیم، و همچنین تولید در کشورهای پیشرفته که کم و بیش پایدار باقی مانده است.
رییس کارگروه دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی اتاق ایران معتقد است: بخش تولید صادرات محور در خوراک دام، طیور و آبزیان از طریق منافع جانبی حاصله قادر خواهد بود تا بر بهره‌و‌ری کل عوامل تولید زنجیره تامین پروتئین حیوانی در کشور اثر مثبت بگذارد و امکان افزایش کل تولید اقتصاد دامپروری را فراهم آورد.
موافق قدیری تصریح کرد: در این حال بخش‌های غیرصادراتی صنعت کشاورزی نیز به طور غیرمستقیم به دو طریق استفاده از خدمات مدیریتی، استراتژی بازاریابی و بهبود تکنولوژی و همچنین توسعه حمل و نقل و ارتباطات و خدمات جانبی به واسطه رشد بخش صادراتی در بخش دامپروری از منافع ناشی از افزایش صادرات بهره‌ می‌برند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود:  سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) تخمین می زند که تا سال 2050 تقاضا برای مواد غذایی 60 درصد رشد خواهد داشت و بین سال های 2010 تا 2050 تولید پروتئین های حیوانی انتظار می رود تا حدود 1.7 درصد در سال رشد داشته باشد.
وی تاکید کرد: با پروژه های تولید گوشت قرمز نزدیک به 62 درصد ، آبزی پروری 90 درصد، مرغداری 104 درصد و فراورده های لبنی 55 درصد تولید پروتئین حیوانی افزایش می یابد.موافق قدیری اظهار داشت: در سال 2015 چهار کشوری که بیش از 60 درصد خوراک ترکیبی و صنعتی جهان را تولید کردند شامل: چین  19درصد  ، اروپا 16درصد ؛ امریکا 17 درصد ، برزیل  7 درصد  بوده است و بقیه کشورها  41% مصرف دنیا را تولید کرده اند.
مدیرعامل شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور تصریح کرد: ایران نیز در سال 2015 حدود 1 درصد خوراک دام صنعتی دنیا را تولید و در رتبه 21 مین تولید کننده خوراک دام صنعتی دنیا قرار گرفت.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه گزارشات بین المللی نشان می دهد، اگر واحدهای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با ظرفیت کامل فعالیت نمایند، می توانیم جز 10 کشور اول تولیدکننده خوراک دام صنعتی دنیا باشیم، گفت: البته رقیب ما در منطقه کشور ترکیه است که در سال 2015 حدود 15.5 میلیون تن خوراک دام صنعتی تولید و در رتبه 15 قرار گرفته است.
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: کشورهای آرژانتین، فیلیپین، آفریقای جنوبی، انگلستان و ایتالیا نیز رقبای بعدی ما در این رده بندی جهانی هستند.
موافق قدیری تصریح کرد: بازار جهانی خوراک دام در سال گذشته به طور میانگین به طیور 45درصد ، نشخوارکنندگان 20درصد و ماهی 4درصد اختصاص یافته بود.
رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در پایان با بیان اینکه باید به سمت بین المللی کردن صنعت خوراک دام ایران گام های بلندتری برداریم گفت: به طور کلی تجارت بین المللی، منجر به افزایش تخصص و کارآیی در بخش های صادراتی شده و در نهایت باعث تخصیص مجدد منابع از بخش های غیرتجاری و غیرکاری به بخش‌های تجاری می‌شود.
وی گفت: تولید بدون تجارت و بازرگانی فرا ملی منجر به شکست است و این پدیده می‌تواند به رشد تولید صنعت خوراک دام، کار آیی در تخصیص منابع، پیشرفت تکنولوژی و در نهایت دامپروری کشور کمک کند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com